Hogy kaphat adóazonosítót a gyerek?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Jövő évtől a gyerekek adóazonosítójának is szerepelnie kell a családi adókedvezmény nyilatkozaton. Az ABT Treuhand blogbejegyzésében összefoglalja az utóbbi tíz év változásait a gyerekek adóazonosítójával és adókártyájával kapcsolatban.


2016. január 1-jétől a családi adókedvezmény nyilatkozat csak úgy lesz érvényes, ha a gyerekek (eltartottak, kedvezményezett eltartottak) adóazonosító jele is szerepel rajta.

Sok szülőnek okozhat fejtörést, hogy a gyermeke kapott-e már a születéskor adószámot, és ha igen, akkor hol lehet az adókártya. Sajnos egyelőre nincs olyan felület, ahol ezt az adatot egyszerűen le tudnánk kérdezni, kizárólag személyesen lehet érdeklődni a NAV ügyfélszolgálatokon.

Az alábbiakban segítséget nyújtunk a probléma végiggondolásában azzal, hogy összefoglaljuk, mikor és milyen feltételekkel juthatott gyermekük adóazonosítóhoz.

Az utóbbi tíz évben fontos változásokat vezetett be a Nemzeti Adó- és Vámhivatal az adóazonosítóval, adókártyával kapcsolatosan.

Kiskönyvtár az áfáról sorozat két új kötete + Vacsora-kódex

– Számlakiállítás és elektronikus számlázás a gyakorlatban

– Különös adózási módok az áfa rendszerében és a

– Vacsora-kódex

Rendelje meg most >>

A 2005. december 31-ig született gyerekek esetén csak igénylés útján lehetett hozzájutni az azonosítóhoz, de 2006 első napjától az újszülöttek az önálló életkezdési támogatás okán már automatikusan kaptak egy nyolcjegyű adóazonosítót, melyet levélben küldtek ki a szülőknek.

A második fontos változást a 2008-as év hozta, ugyanis 2008. december 8. óta már nemcsak az azonosító számsort, hanem az adóigazolványt is automatikusan kiállítja és postázza az állam a gyermekek születésekor.

Na de mi a teendő, ha valakinek a gyermeke 2006. január 1. és 2008. december 8. között született, és a szülő nem írta fel, vagy esetleg sehol sem találja gyermeke adóazonosító jelét? Ilyen esetben a hozzánk legközelebb eső NAV ügyfélszolgálatra személyesen be kell térnünk és az ügyintézők pár perc alatt kiállítják az igazolást a gyermek adóazonosító jeléről. Azt javasoljuk, hogy ekkor egyúttal igényeljék meg az adóigazolványt is, és így két legyet tudnak ütni egy csapásra.

Azoknak, akik tudják a gyermek adóazonosító jelét, de nem kapták meg anno az adóigazolványt, vagy esetleg elveszítették, és rendelkeznek ügyfélkapus regisztrációval (www.magyarorszag.hu), a T34-es nyomtatványt kell beküldeniük az adóhatóságnak. Az adóigazolvány első alkalommal történő kiállítása díjmentes.

Mivel akár egy-két hónapba is telhet, mire megérkezik az igazolvány vagy az adóazonosító jelről szóló igazolás, ezért érdemes azt minél előbb megigényelni.

A cikk szerzője Mondi Zsombor, az ABT Treuhand csoport szenior bérszámfejtője.

További blogbejegyzések:


Kapcsolódó cikkek

2024. december 6.

Az utalványok uniós áfaszabályozása (3. rész)

Az Európai Unió Bizottsága a közelmúltban jelentést készített az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak az Irányelv 410b cikke alapján az utalványok fogalommeghatározása, forgalmazási láncai és a be nem váltott utalványok áfaszabályozásáról. E jelentés alapján megvizsgáljuk az utalványok témakörét az áfa-rendszerében.

2024. december 6.

A civil szervezetekre vonatkozó szabályok a társasági adóban

A civil szervezetek gazdaságban betöltött egyedi szerepére tekintettel, ezen szervezetek társaságiadóalap-megállapítási és -fizetési kötelezettségeit a jogalkotó az általános, valamennyi gazdálkodóra vonatkozó szabályokat szem előtt tartva, de az egyedi sajátosságokat figyelembe véve határozza meg. Írásunkban a civil szervezetekre vonatkozó rendelkezéseket és azok gyakorlati alkalmazását ismertetjük, figyelmet fordítva a közhasznú minősítéssel rendelkező szervezetekre vonatkozó speciális szabályokra is.