Hogyan adózik a parkolási bírság?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Abt Treuhand blogja összegyűjtötte, milyen adókövetkezményei vannak a parkolási bírságok megfizetésének.


Egyre több autó van Budapesten, ezért a parkolás is egyre nagyobb probléma a gépjárművet használók részére. Hiába fizetős sok helyen a parkolás, mivel – főként a belvárosban – kevés a parkolóhely, könnyen előfordulhat, hogy a nagy sietségben olyan helyen sikerül megállni, ahol nem lehetne. Ilyenkor a gépjármű üzembentartóját parkolási bírsággal sújthatják, amelynek egyes esetekben az elszámolása nem is olyan egyszerű. A következőben a parkolási bírságok megfizetésének potenciális adókövetkezményeit tekintjük át a kapcsolódó gazdasági eseményeken keresztül.

Először is, különböztessük meg a KRESZ szerint tilosban parkoló gépjárművet a közterületeken kialakított várakozási célú területen parkoló, azonban az érintett időszakra vonatkozóan parkolási díjat nem fizető gépjárművektől.Előbbi esetben ugyanis hatósági bírságot,  utóbbi esetben pedig a területileg illetékes parkolásüzemeltető társaság által kiszabott, parkolási pótdíjat kell fizetni.

Jelen cikkünk témájaként a hatósági bírságot emeljük ki (a pótdíjakkal a későbbiekben fogunk foglalkozni).

Több eset képzelhető el, pl. gyakran az fordul elő, hogy a munkavállaló céges gépjárművel parkol rossz helyen, így a büntetést a munkáltató kapja. Ebben az esetben tehát a céget büntetik meg, azaz a munkáltatót terheli fizetési kötelezettség, ugyanis a bírságoló határozat nem a dolgozót kötelezi fizetésre, hanem munkáltatóját. Mégpedig akkor, amikor a bírságot kiszabó határozat jogerőre emelkedik. Előbb nem keletkezik a cégnek kötelezettsége, mert a határozat ellen akár fellebbezésre is sor kerülhet. Tehát a határozat jogerőre emelkedése az első könyvelendő tétel, ekkor lehet a büntetés munkavállaló felé történő áthárításáról is dönteni.

Ezt követően – akár „áthárítja” munkavállalójára a cég a bírságot, akár nem – a késedelmi kamat elkerülése érdekében javasolt a bírság cég általi kiegyenlítése. Közben pedig elkezdődik a munkavállalóval egyfajta kommunikáció a cégen belül: ha a munkavállaló elismeri, hogy a bírságot az ő vétkessége miatt szabták ki a cégre, avagy pl. bíróság ezt jogerősen megállapítja, akkor a dolgozóval szembeni követelés előírása lesz a következő gazdasági esemény (ehhez azért javasolt a károkozást és vétkességet elismerő nyilatkozat, vagy a dolgozót kártérítésre kötelező jogerős bírósági ítélet beszerzése). Ennek megfelelően pedig a következő lépés a kár dolgozó általi megfizetése, vagy pl. annak bérből való levonása.

A dolgozó azonban nem minden esetben kötelezhető a teljes kárösszeg megtérítésére – ezt érdemes szem előtt tartani. Erről többet tudhatunk meg a Munka Törvénykönyvének a munkavállaló kártérítési felelősségéről szóló rendelkezéseinek a tanulmányozása révén. Az előzőek alapján azonban az nyilvánvaló, hogy a dolgozói kártérítés nem lehet közvetített szolgáltatás, már csak azért sem, mert itt (a pénzen kívül) semmilyen, a klasszikus értelemben vett szolgáltatást nem közvetít senki, hanem a dolgozó egyszerűen megtéríti egy, a munkáltatónál keletkezett kárt, mégpedig azért, mert az az ő magatartása miatt merült fel.

Az is fontos, hogy kizárólag azért, mert a munkavállaló megtéríti a munkáltatóra kiszabott bírságot, mint okozott kárt, a bírságot nem lehet kivenni a társasági adó alapot növelő tételek közül, ugyanis a vonatkozó rendelkezések ilyen lehetőséget egyszerűen nem tartalmaznak: a társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény (Tao.tv.) 8. § (1) bekezdése szerint: „Az adózás előtti eredményt növeli: … e) a jogerős határozatban megállapított bírság, …” – és ez alól a bírság áthárítása kivételként nincs említve. A társasági alapot csökkentő tételek között sincs ilyen előírás. Ugyanakkor a munkáltató a bírság miatt felmerült adófizetési többletet is követelheti dolgozójától, természetesen a Munka törvénykönyvének a rendelkezéseit betartva. Ebben az esetben más, pl. személyi jövedelemadóval kapcsolatos kérdés nem merül fel, ugyanis a bírság a céget terheli, megtérítés esetén pedig a munkavállaló nettó bérének terhére köteles rendezni a kérdéses összeget.

Más a helyzet, amennyiben a cég átvállalja a munkavállalóra kiszabott bírságot, mert pl. a munkavállaló üzleti célból használta saját autóját és a vétkes magatartás nem volt elkerülhető. Ebben az esetben az átvállalt kötelezettség a munkavállaló jövedelme lesz, mégpedig – szabályzat hiányában – munkabér, annak minden adó- és járulék vonzatával együtt. Ekkor viszont a társasági adóalapot nem kell módosítani, ugyanis a munkáltató szempontjából a kérdéses összeg nem bírság, hanem a munkavállaló részére juttatott bérjövedelem.

Érdekes téma még a hatóságok által kiszabott bírságok elszámolásán és adózásán túl a bírság jellegű tételek elszámolása és adózása, mint például különböző, akár szintén parkoláshoz kapcsolódó pótdíjak. Legközelebbi blogunkban ezen tételek elszámolását és adókövetkezményeit részletezzük.

A cikk szerzője Soós László, az ABT Treuhand csoport adóigazgatója.

További blogbejegyzések:


Kapcsolódó cikkek

2024. október 4.

Rossz lóra tettek

Lóerődús luxus-sportkocsik, valódi versenylovak, nagy mennyiségű készpénz került leltárba a Nyugat-dunántúli Bűnügyi Igazgatóság nyomozóinak munkája nyomán. A pénzügyőrök egy hazai bűnszervezetre csaptak le, mely társaság közel egymilliárd forintnyi áfa befizetését mulasztotta el. Az elkövetők a bűncselekmény elkövetéséből származó haszonból ügetőlovak versenyeztetését finanszírozták, de akadt birtokukban bőséggel készpénz, ingatlan, illetve értékes luxus-sportautó is.

2024. október 4.

Ilyen céges adókedvezmény még nem volt Magyarországon – pénzt utalhat vissza az adóhatóság

Régóta várt lehetőséget vezetett be a jogszabályalkotó 2024. január 1-jével, amely alapján a K+F tevékenységet végző cégek akár pénzvisszatérítésben is részesülhetnek az adóhatóságtól. Ilyen adókedvezményre eddig még nem volt példa Magyarországon, de sokan még mindig nem tudnak róla – hívta fel a figyelmet Bagdi Lajos, a Niveus Consulting Group partnere.

2024. október 4.

A közvetett adózás rendszere Kenyában (2. rész)

Kenya Kelet-Afrika legnagyobb kereskedelmi és pénzügyi központja, és kiemelkedő jelentőségű a turizmus is. Az országban az áfa 1990-ben váltotta az értékesítési adót. Következzenek az érdekes részletek.