Jön a Komplex Jogviszony-Nyilvántartás
Egyszerűsítheti a jogviszonyok mindennapi ügyintézését az adóhatóság vezetésével működő konzorcium uniós támogatással létrejövő fejlesztése, a Komplex Jogviszony-Nyilvántartás (KJNY) – közölte a NAV.
Kapcsolódó termékek: Adózási kiadványok, Adó Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A Nemzetgazdasági Minisztérium nyilvánosságra hozta az EKAER rendszer működéséről szóló rendelet tervezetet – írja az RSM DTM blogja.
(A parlament pénteken elfogadta a törvénymódosítást, amely a részletszabályok rögzítését nemzetgazdasági miniszteri rendeletre bízza – a szerk.)
Az ismertté vált anyag számos, némely esetben alapvető változtatást tartalmaz, melyekből párat az alábbiakban foglaltam össze:
Az és/vagy vita rendezésre kerül (korábbi bejegyzésem ezzel kapcsolatosan itt olvasható): a szigorúbb jogértelmezés lesz irányadó, azaz a bejelentési kötelezettség alóli mentesüléshez mindkét határérték alá kell kerülni. Jó hír azonban, hogy a nem kockázatos termékek esetén az áru értékére vonatkozó határértéket 5 millió forintra emelik. A kockázatos élelmiszerek esetén is növekedtek a határértékek, itt az egyéb kockázatos termékek előírásai lesznek érvényesek, azaz 500 kg tömeg vagy 1 millió forint áruérték felett keletkezik csak bejelentési kötelezettség.
EKAER lépésről lépésre – Összefoglaló e-könyv |
---|
Érintett vagyok-e az EKAER bejelentésben? |
A közúti fuvarozással járó belföldön nem közvetlen végfelhasználó részére történő első áfa-köteles értékesítés esetén már a címzett, azaz a vevő is lehet EKAER bejelentésre kötelezett. Amennyiben az árut a címzett fuvarozza (fuvaroztatja) el, akkor ő lesz a kötelezett. Szintén fontos változás, hogy az áru megérkezését csak az eredeti bejelentésre kötelezett jelentheti, megoldva a korábbi szabályokból eredendő bizonytalanság kérdését.
Belföldi láncügyletek esetében be kívánnak zárni egy korábbi kiskaput. Ezek után amennyiben a terméket egymást követően többször értékesítik úgy, hogy azt csak egy alkalommal fuvarozzák el közúton, akkor az EKAER-t arra a termékértékesítésre kell alkalmazni, amely során a terméket elfuvarozzák, azaz ebben az esetben a bejelentés nem lesz megkerülhető.
Új mentességi szabályok kerültek megfogalmazásra: egyes Közösségen belüli hulladékszállítás keretében szállított hulladéktermékek, a fémkereskedelemről szóló törvény szerinti anyagkísérő okmánnyal szállított fémkereskedelmi engedélyköteles termékek, az emberi alkalmazásra kerülő gyógyszerekről és egyéb, a gyógyszerpiac gyógyszerpiacot szabályozó törvények módosításáról szóló 2005. évi XCV. törvény 1. § 1. pontja szerinti anyagok, valamint a postai szolgáltatásokról szóló törvény szerint postai küldeményként feladott termékek mentesülni fognak az EKAER bejelentési kötelezettség alól.
Egyszerűsített bejelentés válik lehetővé bizonyos nagyvállalkozások számára. A 300 milliárd forintos nettó árbevételi küszöb és a nettó árbevétel legalább 80 százalékáig terjedő saját termelésű készlet előírása alapján legfeljebb 15 vállalkozás profitálhat ebből az EKAER-t érintő változásból. Az EKAER bejelentés számukra csak a feladó, címzett adatainak, felrakodás, kirakodás címe és a rendszám bejelentésére korlátozódik.
A rendelet 10 százalék tűréshatárt engedélyez a tömeg és érték adatok meghatározása során, csökkentve a szankcionálás veszélyét. Ehhez kapcsolódó fontos változás, hogy az értékadatokat csak a kockázatos termékek során kell majd megadni.
A kockázati biztosíték mértékének megállapításánál figyelembe vett bejelentések értékének számításánál a korábbi 60 napos szabály 45 napra csökkent, csökkentve a biztosítékadásból származó terheket.
A fentiekből is látszik, hogy az EKAER tervezet továbbra is az általános ellenőrzési szempontokra koncentrál, még akkor is, ha az adócsalás lehetősége kizárt, vagy marginális. Ezért EKAER kötelesek továbbra is a belföldi fordított áfa alá eső ügyletek, illetve mentességi korlátnak megmaradtak a tömegadatok (még ha eltérő értékkel is).
A vállalkozásoknak a mai nappal együtt 6 munkanapja maradt, hogy megismerje és alkalmazza a lényegesen megváltozott szabályokat. Bölcs és megnyugtató döntés lenne a felkészülési idő meghosszabbítása, különösen azért, mert még mindig számos részletkérdés megválaszolatlan maradt.
Az RSM DTM február 25-én tartandó élő on-line EKAER konferenciáját tart, amely bármilyen eszközről megtekinthető.
A bejegyzés szerzője Hegedűs Sándor, az RSM DTM Hungary adóüzletág vezetője. Az RSM DTM Blog az Adó Online szakmai partnere.
Egyszerűsítheti a jogviszonyok mindennapi ügyintézését az adóhatóság vezetésével működő konzorcium uniós támogatással létrejövő fejlesztése, a Komplex Jogviszony-Nyilvántartás (KJNY) – közölte a NAV.
Az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Air.) lehetővé teszi az adózó számára, hogy ő maga kérje az ellenőrzés megismétlését, ha álláspontja szerint az általa feltárt új tények, körülmények a korábbi ellenőrzés eredményét megváltoztatnák.
Cikkünk második részében példák segítségével tekintjük át a Katv. 20. § (3) bekezdés c) pontjában, illetve 20. § (4) bekezdés c) pontjában szereplő adóalap-korrekciós tétel alkalmazását.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!