Ilyen lehet az új reklámadó
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Két kulcs lenne: nulla, illetve évi százmillió forint fölött 5,3 százalékos, ahogy arról korábban szó volt.
A javaslat célja, hogy a reklámadó a módosítást követően – uniós jogi aggályok nélkül, az adózási költségek minimalizálásával – továbbra is legalább ugyanakkora nagyságú államháztartási forrást biztosítson a reklám-közzétételi tevékenység adóztatásával, mint az elmúlt évben elfogadott törvényi szabályozás – áll a Varga Mihály által jegyzett javaslat indoklásában.
Bár a Népszabadság éppen a benyújtás napján írt arról, hogy elhúzódhat a magyar kormány és az Európai Bizottság vitája a reklámadóról, ezért a parlament ősznél előbb nem tudja módosítani a törvényt, a javaslat pénteken mégiscsak felkerült az Országgyűlés honlapjára. Bár a lap szerint az Európai Bizottság a nulla százalékos kulcsot és az adóalap számításának tervezett módját is kifogásolta, a benyújtott javaslat mégsem tér el lényegileg a már korábban hangoztatott kormányzati tervektől. Igaz, a javaslat még jelentősen átíródhat az elfogadásáig.
A jelenlegi javaslat szerint a reklámadónak két kulcsa lesz
– az adóalap 100 millió forintot meg nem haladó része után 0%,
– az adóalap 100 millió forintot meghaladó része után 5,3%.
A reklám megrendelőjét sújtó adó (amit a közzétevő nyilatkozatának hiányában kell fizetnie) 20 százalékról 5 százalékra csökkenne.
A javaslat szerint az 5 milliárd fölötti bevételű adózók adómérséklést kapnának visszamenőlegesen, a 100 és 500 millió forint közöttiek még idén elveszthetik adómentességüket. A kedvezőbb kulcsokat ugyanis az idei és tavalyi évre is alkalmazni lehet, ám az „adómértéket annak hatálybalépése napjától számítva az adóalap – napi időarányosítással megállapított – időarányos részére kell alkalmazni” – írja az indoklás. Az adómérték a jogszabály kihirdetését követő 31. napon lépne hatályba – ezen naptól kezdve tehát már 5,3 százalékso reklámadó sújtaná a most adómentes 100 és 500 millió forint közötti reklámbevételű cégeket is.