Itt a Robin Hood adó


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az energiatermelőknek és -kereskedőknek nyolc százalékos jövedelemadót kell fizetniük jövőre az Országgyűlés elé hétfőn beterjesztett, az energiaellátók jövedelemadójáról, népszerű nevén a Robin Hood adóról szóló törvényjavaslat szerint, amiből a kormány évi 30 milliárd forint bevételt vár.

Az adó alapja lényegében a társasági nyereségadó alapja. Az energiaellátók jövedelemadójának 90 százalékát az adott adóév, első esetben 2009. december 20-ig kell majd megfizetni. A törvény 2009. január elsején lép hatályba, és 2011. január elsején hatályát veszti.

Az adófizetési kötelezettség a szénhidrogén (kőolaj- és földgáz) kitermelést végzőkre, a kőolajterméket előállítókra, a jövedéki engedélyes kőolajtermék nagy- és kiskereskedőkre vonatkozik, míg a kivételek közé tartoznak az energiaszektor hatósági áras tevékenységei.

Szakértői körökből az MTI úgy értesült, hogy még egyeztetés folyik arról, pontosan milyen tevékenységet végzők körére terjedjen ki az adókötelezettség. Szanyi Tibor szocialista képviselő hétfőn a kapcsolat.hu honlapon közzétett interjúban azt mondta: a Mol lesz a legnagyobb befizető.

Az MTI kormányzati körökből annyit tudott meg, hogy az energiaellátók jövedelemadójára kötelezettek adózás előtti nyeresége 2007-ben megközelítette az 500 milliárd forintot. Ebből a Mol konszolidált adózás előtti nyeresége a nemzetközi számviteli szabványok szerint 344 milliárd forint volt.

A törvényjavaslat módosítja a távhőszolgáltatásról szóló törvényt: gondoskodik az árképzés átláthatóságáról, ezért ellenőrző szerepet biztosít a Magyar Energia Hivatal számára. A távhőszolgáltatás csatlakozási- és a lakossági távhőszolgáltatás díjának megváltoztatását a távhőszolgáltató kezdeményezheti, de csak úgy, ha részletesen és teljes körűen alátámasztja az áremelés indokát. Azt, hogy ez megfelel-e a jogszabályoknak, a Magyar Energia Hivatal dönti el.

A távhőszolgáltatásban is biztosítani kell a megfelelő nyereséget. Ezért a törvényjavaslat szerint a távhőszolgáltatás csatlakozási díját, a lakossági távhőszolgáltatás díját, illetve a termelőnek a szolgáltatóval kötött szerződéses árát külön jogszabályban meghatározott szempontok szerint úgy kell meghatározni, hogy a hatékonyan működő vállalkozó szükséges és indokolt ráfordításaira és a működéséhez szükséges nyereségre fedezetet nyújtson.

Ha a törvényjavaslatot elfogadja a parlament, akkor a kormány felhatalmazást kap arra, hogy rendeletben határozza meg a távhőt felhasználó lakóépületek és lakások felújításához nyújtandó támogatást és a lakossági távhőfogyasztóknak a távhőszolgáltatás árához nyújtandó támogatás szabályait.

A törvényjavaslatot előterjesztő pénzügyminiszter indoklása szerint általában a távhőellátás az egyik leggazdaságosabb és leginkább környezetkímélő fűtési mód, ezért érdemes ösztönözni a használatát. Magyarországon viszont a távhőellátás nem versenyképes, mert a távhőszolgáltatás ára magasabb a többi fűtési módhoz képest. A törvényjavaslat célja, hogy összehangolt intézkedésekkel, megfelelő szabályozási és támogatási eszközök bevezetésével, illetve a fogyasztói érdekek érdemi védelmével elősegítse a távhőszolgáltatás versenyképességének javítását.

Forrás: Figyelőnet


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.