Jobban vizsgázott a NAV


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A cégek fele elégedettebb a NAV munkájával, mint másfél éve – derül ki a PwC kutatásából. Az elektronikus eljárások sikertörténetet jelentettek, míg negatívumként a legtöbb cég azt említette, hogy a NAV lassan értelmezi a friss jogszabályokat.


Második alkalommal készített felmérést az adóhatósággal és a jogszabályváltozásokkal kapcsolatos adózói véleményekről a PwC Magyarország

A PwC kutatása többek között az ellenőrzések, a jogorvoslat, a tájékoztatás és az ügyintézés területeit vizsgálta, valamint a jogszabályváltozásoknak a mindennapi üzletmenetre gyakorolt hatását. A válaszadók anonim módon mondhatták el véleményüket az adóhatóság munkájáról. Az adóhatósággal közösen készített felmérésben közel 400 adózó vett részt – a válaszadók több mint fele elégedettebb az adóhatóság munkájával, mint másfél évvel ezelőtt.

„A felmérésben résztvevők válaszai nyomán feltárhatóak azok a kritikus pontok, amelyek alapján valós visszajelzést kap a Nemzeti Adó- és Vámhivatal saját tevékenységéről és ennek nyomán lehetősége nyílik a felvetett problémák megfelelő kezelésére” – mutatott rá dr. Kelemen János, a PwC Magyarország cégtársa.

Az év elején a kiemelt adózók harmadát szervezte ki az adóhatóság a regionális adóhivatalokhoz

A NAV szervezeti átalakításával érintett válaszadók tapasztalatai szerint az ügyfélszolgálat, az eljárások gyorsasága és az ellenőrzések terén nem volt releváns változás. Előfordultak azonban átállási nehézségek, melyek elsősorban a Kiemelt Adózók Adóigazgatósága és a regionális igazgatóságok eltérő referensi rendszeréből, az eltérő ügyintézési gyakorlatból és a nagyvállalatokat érintő speciális szakmai felkészültséget igénylő kérdésekben való jártasság hiányából fakadtak.

Tájékoztatás, ügyintézés

A felmérés eredményei azt mutatják, hogy a válaszadók 89 százaléka felkeresi ügyintézés előtt a NAV honlapját. Problémaként jelölték meg azonban, hogy az új jogszabályokkal kapcsolatban a NAV véleménye csak 4-5 hónappal később kerül ki az adóhatóság honlapjára. 

Az elektronikus eljárások területe ugyanakkor sikertörténetnek bizonyul: a számok azt mutatják, hogy az ügyfélkapun és az Ügyfél Contact Centeren keresztül történő ügyintézés is igen népszerű, ezekkel a rendszerekkel kapcsolatos ügyfél-elégedettség mértéke is növekedett, jelenleg 60-70 százalék körül mozog. Az adózók tovább bővítenék az elektronikusan elérhető szolgáltatások körét. Jellemző, hogy az adózók négyötöde tartaná rendkívül pozitív fejleménynek a NAV ügyfélszolgálataival és a revizorokkal történő e-mailes kapcsolattartás lehetőségének bevezetését.

Mérlegképes Kreditkártya

Szerezze meg Ön is kötelező kreditpontjait Kiadónk minőségi képzésein! További részletekért kattintson ide!

Rodin mérlegképes kreditpontos rendezvények – további részletek itt.

A Complex Kiadó kreditpontot érő kiadványai

Ellenőrzések és jogorvoslatok

A felmérésben résztvevők elégedettek ugyan a revizorok udvariasságával és szakmai felkészültségével, azonban az iparág-specifikus ismeretek hiánya még mindig nagyban nehezíti az ellenőrzések gördülékenységét.  A válaszokból az is kiderül, hogy az adózók kétségesnek tartják, hogy szakmai érvelésüket a jogorvoslati eljárás során az adóhatóság elfogadja, emiatt pedig időnként meg sem próbálnak jogorvoslati lehetőségeikkel élni.

Jogszabályváltozások

A jogszabályváltozások adózókra gyakorolt hatását vizsgálva elmondható, hogy az általános forgalmiadó-változások nehezítették meg a leginkább a vállalkozások életét. A legkedvezőbb fogadtatása a transzferár-szabályozás területén történő és az adózás rendjét érintő változásoknak volt az elmúlt években. A válaszadók szerint az adóhatóság szerepe a jogértelmezésben és ezen keresztül a jogkövető magatartás előmozdításában kiemelkedően fontos.

„Az adóhatóságnál lezajlott szervezeti változások és szemléletmódbeli fordulat kedvező hatása már érződik, és az informatikai és egyéb fejlesztések is alapvetően jó irányba haladnak” – véli dr. Kelemen János. „Jelen felmérésünk ismételten azt bizonyítja, hogy mind az adóhatóság, mind pedig az adózók számára rendkívül fontos egy olyan együttműködő légkör kialakítása és fenntartása, ahol a felek partnerként viselkednek és számíthatnak egymásra. Együtt ugyanis sokkal többre jutnak, mint külön-külön, akár egymás ellenében.”


Kapcsolódó cikkek

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.

2024. június 28.

Ingatlan áfa újratöltve

Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az ingatlanokkal kapcsolatos áfaszabályok, melyek ismerete nemcsak az építőipari cégeknek, illetve az ingatlant értékesítőknek, hanem az ilyen számlát befogadóknak is kulcsfontosságú. Az Áfa kalauz legfrissebb számában áttekinti az ingatlanokkal kapcsolatos áfa szabályokat.