Jogsértések tömege a tranzakciós illetéktörvényben?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az új illetéktörvény sérti a jegybanki függetlenséget, a monetáris finanszírozás tilalmát, torzítja a monetáris politikát, ráadásul az illetékért állami szolgáltatás járna – mondta a hvg.hu-nak Deák Dániel, a Corvinus egyetemi tanára.


A tranzakciós illetékfizetési kötelezettség jegybankra való kiterjesztése sérti a jegybanki függetlenséget (a Magyar Nemzeti Bankról szóló törvény ezt rögzítő 6. paragrafusát, és az Európai Unió működéséről szóló szerződés, EUMSZ 130. cikkét), valamint az államháztartás monetáris finanszírozása tilalmát (az MNB-törvény 15. paragrafusát, és az EUMSZ 123. cikkét) – nyilatkozta a hvg.hu-nak Deák Dániel, a Corvinus Egyetem nemzetközi és összehasonlító adójoggal foglalkozó egyetemi tanára.

Torzítja továbbá a jegybank nyílt piaci műveletek révén megvalósítandó monetáris politikáját (ezt az MNB-törvény 7. paragrafus a) pontja szabályozza). Emellett a felső korlát hiánya az MNB-re kivetett illetéknél felveti az MNB-vel szemben a fizetőképesség szerinti adóztatás elve (az Alaptörvény XXX. cikke 1. bekezdésének) megsértését is – vélte az egyetemi tanár.

Eleve bizarr egy olyan állami szervezetet megadóztatni, amely nem alanya a társasági adónak, és amelynek az államháztartáshoz fűződő kapcsolatát a költségvetési jog szabályozza, amiből adódóan a jegybank nyereségét az állam automatikusan elvonja, veszteségét viszont pótolja. Adóztatni olyan gazdasági szereplőt kell és lehet, amely az államtól független – mondta Deák Dániel.

További gondot jelent, hogy a kormány adó helyett illetéket törvényesített a pénzügyi tranzakciókra, amellyel szemben elvileg állami szolgáltatás jár – mondta a Corvinus egyetemi tanára.

További jogi kifogásokról itt olvashat.


Kapcsolódó cikkek

2024. október 10.

Tiltakozik az Adótanácsadó Egyesülete

Az Adótanácsadók Egyesülete határozottan tiltakozik az Ügyfélkapu+ 2025. január 16-tól történő kötelező bevezetése ellen. Legalább fél év halasztás szükséges, mert a könyvelők, adótanácsadók, valamint mikró- és kisvállalkozás ügyfeleik az előző év zárlati munkájuk csúcs időszakában erre nem lesznek kellően felkészülve. Mint szakmánk elkötelezett képviselői javaslatunkat megküldtük a kormányzati szerveknek.

2024. október 10.

IAFAK, avagy általános forgalmi adó visszatérítése belföldön nem letelepedett adóalanyok részére

Az Adó szaklap friss számában megjelent írásban azt mutatja be, hogy az IAFAK jelű, „Kérelem és kiigazítási nyilatkozat a belföldön nem letelepedett adóalanyokat és a Közösség más tagállamában nyilvántartásba vett nem adóalany jogi személyeket, valamint az egyablakos rendszerekbe regisztrált adóalanyokat megillető általánosforgalmiadó-visszatérítéshez megnevezésű kötegelt nyomtatvány (a továbbiakban: IAFAK nyomtatvány) kitöltése és benyújtása útján milyen módon valósulhat meg a magyar áfaalanyok által teljesített, áfatörvény hatálya alá tartozó ügyletek kapcsán áthárított, illetve Magyarországon felszámított általános forgalmi adónak a belföldön nem letelepedett adóalanyok részére történő visszatérítése.

2024. október 9.

Suppan Gergely: stabil növekedés indulhat a kiskereskedelmi szektorban

Az utóbbi hónap adata biztató abból a szempontból, hogy elindulhat egy stabil növekedés a kiskereskedelmi szektorban – mondta Suppan Gergely, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) vezető közgazdásza kedden az M1 aktuális csatornán a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) kiskereskedelmi adatait értékelve.