Júliustól cégeljárás csak elektronikusan


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Teljes körűvé és kötelezővé válik az elektronikus ügyintézés a cégeljárásban 2008. július 1-től. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az egyszerűsített cégeljárás bírósági ügyintézési határideje két munkanapról egy munkaórára csökken, és a jogi képviselő kizárólag elektronikus úton fordulhat a bírósághoz az eljárásban.

Az igazságügyi tárca tájékoztatása szerint a kérelem formanyomtatványát kizárólag XML formátumban lehet benyújtani. A cégszolgálat automatája július 1-jétől nem engedi át azokat a kérelmeket, amelyekben a formanyomtatvány nem felel meg a cégszolgálat honlapján közzétett XML sémadefiníciónak. Ebben az esetben a cégszolgálat nem küldi tovább a cégbíróság felé a kérelmet. Ezért azz utóbbi egy hónapban már elérhetővé váltak azok a nyomtatványkitöltő szoftverek, amelyek megfelelnek a cégszolgálat által közzétett követelményeknek, a szoftverek által előállított nyomtatványt nem kell kinyomtatni és aláírni, hanem közvetlenül a kérelem e-aktájába kell illeszteni.

Mivel új cég alapításakor a cégbíróságok megkövetelik, hogy az ÁFA nyilatkozaton szerepeljen a cég képviselőjének aláírása, ezért ezt a két oldalt továbbra is ki kell nyomtatni, aláíratni, majd visszaszkennelni a dokumnetumba.

2008. július 1-jétől a cégbíróság nem közvetlenül a végzést küldi meg a jogi képviselőnek, hanem egy értesítő e-mailt küld, amelyben tájékoztatja, hogy új végzése érkezett. A jogi képviselő a végzéshez csak akkor jut hozzá, ha előbb aláírja minősített elektronikus aláírással, hogy a végzés kézbesítve lett neki. Az értesítő e-mail részletes útmutatót fog tartalmazni az átvétel lépéseiről. Amennyiben a jogi képviselő 3 munkanapon belül nem veszi át az elektronikus végzést, akkor a cégbíróság írásban is megküldi azt.

A 2008. évi XXX. törvény módosította az ügyvédi törvényt és a cégtörvényt, és egyértelművé tette, hogy július 1-jétől elegendő a teljes elektronikus-aktára elhelyezni az időbélyeges elektronikus aláírást, nem kell minden dokumentumot külön-külön elektronikusan aláírnia a jogi képviselőnek.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.