Kevesebb műanyag, élhetőbb világ – avagy amit környezetvédelmi termékdíj változásai kapcsán tudni kell


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Cikkünkben az egyes műanyagtermékek környezetre gyakorolt hatásának csökkentéséről szóló 2019/904 európai parlamenti és tanácsi irányelv (SUP – single use plastics – irányelv) 2021. július 3-ától alkalmazandó rendelkezéseit, valamint az egyes egyszer használatos műanyagok felhasználásának visszaszorítását célzó hazai jogszabályváltozásokat mutatjuk be.

Az életterünk megóvásáért – a felhalmozódó hulladékok negatív hatásainak csökkentése, megelőzése érdekében – fokozott intézkedésekre van szükség. Ezt szolgálja a környezetünkre és az emberi egészségre kiemelten veszélyes egyszer használatos műanyagok felhasználásának, az azokból keletkező hulladék mennyiségének a visszaszorítása, valamint a fenntartható, újrahasznosítható termékek alkalmazásának előtérbe helyezése, amit a környezetvédelmi termékdíj is igyekszik ösztönözni.

Cikkünkben az egyes műanyagtermékek környezetre gyakorolt hatásának csökkentéséről szóló 2019/904 európai parlamenti és tanácsi irányelv (SUP – single use plastics – irányelv) 2021. július 3-ától alkalmazandó rendelkezéseit, valamint az egyes egyszer használatos műanyagok felhasználásának visszaszorítását célzó hazai jogszabályváltozásokat mutatjuk be.

  1. SUP irányelv tagállamok által alkalmazandó rendelkezései

A SUP irányelv egyes egyszer használatos, valamint oxidatív úton lebomló műanyagból készült, avagy azt tartalmazó termékekre állapít meg korlátozó rendelkezéseket, forgalmazással és hulladékgazdálkodással összefüggő szabályokat, amelyeknek az átültetését is előírja a tagállamoknak.

Egyszer használatos az a termék, amely teljes egészében vagy részben műanyagból készült és amelyet nem arra szántak, hogy a gyártóhoz visszajuttatva élettartama alatt többször vagy több körben újratölthető, illetve eredeti rendeltetésének megfelelő célra újrahasznosítható legyen.

Fogyasztás csökkentése

A tagállamoknak 2021. július 3-áig olyan intézkedéseket kell kimunkálniuk, amelyekkel az alábbi egyszer használatos műanyagok fogyasztásában mérhető és tartós mennyiségi csökkenést érnek el 2026-ra, a 2022-es adatokhoz képest:

  1. italtartó poharak és azok teteje, fedele,
  2. ételtároló edények (ideértve a gyorsételekhez, egyéb készételekhez használt edényeket is) amelyek olyan ételek tárolására szolgálnak, amik azonnal fogyaszthatók fogyasztásuk általában edényből történik.

Forgalomba hozatali korlátozások

A tagállamoknak az irányelv rendelkezései alapján meg kell tiltaniuk az alábbi egyszer használatos műanyagtermékek forgalomba hozatalát:

  1. fültisztító pálcikák,
  2. evőeszközök,
  3. tányérok,
  4. szívószálak,
  5. italkeverő pálcikák,
  6. léggömbhöz rögzítendő és azokat tartó pálcák,
  7. habosított polisztirolból készült, az előzőekben ismertetett ételtároló edények (például hőtartó ételtároló edény),
  8. habosított polisztirolból készült italtárolók és italtartó poharak (például hőtartó pohár).

Jelölési követelmények

A SUP irányelv és a végrehajtási rendelete szerint egyes egyszer használatos műanyagterméken szembetűnő, tisztán olvasható és eltávolíthatatlan jelölést kell alkalmazni, amely a fogyasztót tájékoztatja:

  1. a termékre vonatkozó megfelelő hulladékgazdálkodási lehetőségekről, és
  2. a műanyagok jelenlétéről a termékben, illetve azok környezetre gyakorolt negatív hatásairól.

A fentiek szerinti jelölést kell alkalmazni például az egészségügyi betétek, az előre megnedvesített kozmetikai és háztartási törlőkendők, a szűrővel ellátott dohánytermékek fogyasztói vagy gyűjtőcsomagolásán és az italpoharakon is.

Szankciók

A tagállamoknak a SUP irányelv alapján elfogadott nemzeti rendelkezések megsértése esetén alkalmazandó – hatékony, arányos, visszatartó erejű – szankciókra vonatkozó szabályokat kell megalkotniuk, melyekről 2021. július 3-ig (aztán a későbbiekben azok módosításáról is folyamatosan) a Bizottságot tájékoztatják.

Az irányelvi szabályozás alapján a következő hazai változásokkal kell számolnunk a szabályozásban.

A cikk folytatásában az egyszer használatos műanyagtermékek felhasználásának visszaszorítását célzó hazai jogszabályváltozásokról olvashat.

A cikk szerzője Ágoston Krisztián (LeitnerLeitner Tax Kft.), vám, jövedék, szektorspecifikus adó szakértője; a Magyar Könyvvizsgálói Kamara Oktatási Központjának oktatója.

környezetvédelmi termékdíj


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.