Kommunikációban javulhatna a NAV


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A nagyadózók négyötöde szerint a revíziók célja nem a jogkövető magatartás ellenőrzése, hanem adóhiány megállapítása, és mindössze ötödük elégedett a NAV általános tájékoztatási gyakorlatával. A NAV szakmai felkészültségével és jogorvoslati lehetőségeivel viszont elégedett ez az adózói kör. A Nemzeti Adókonzultáción elhangzott kritikák és javaslatok közül szemezgetünk.


A NAV működésének megítéléséról beszélt a Nemzeti Adókonzultáción elhangzott előadásában Heinczinger Róbert, az EY Magyarország partnere cége saját, reprezentatív felmérése alapján.

A nagyvállalati döntéshozók véleményét tükröző kutatás adatai szerint igazi sikertörténet az adó- és a vámigazgatóság integrálása, míg az adóhatóság tevékenységében a legrosszabbra a tájékoztatás és a bírságolás gyakorlatát értékelték a megkérdezettek.

Heinczinger Róbert előadásából kiderült: a nagyadózók nagyra értékelték a Kiemelt Adózók Igazgatóságnak tevékenységét, mert a szakosodott revizorokkal könnyebb volt együttműködni, mint a regionális igazgatóságokhoz tartozó kollégáikkal. A megkérdezett döntéshozók 78 százaléka úgy vélte, hogy egy adóellenőrzés nagyon komoly többletkapacitásokat igényel munkatársai részéről, míg 79 százalékuk úgy nyilatkozott, hogy a revíziók célja nem a jogkövető magatartás ellenőrzése, hanem adóhiány megállapítása.

A NAV döntéseivel szemben igénybe vehető jogorvoslati lehetőségekkel viszont a többség elégedett: az ügyfelek 65 százaléka vesz igénybe jogorvoslatot, míg 89 százalékuk elégedett a jogorvoslati lehetőségekkel. Szintén jelentős pozitívum, hogy a NAV szakmai felkészültségét a válaszadók 77 százaléka „inkább jónak” minősítette, árnyalja az ítéletet ugyanakkor, hogy az önkormányzati adóhatóságok felkészültségéről már sokkal kedvezőtlenebb a kép.

Az adórendszer számos eleme a nagyadózók szerint nem egyértelmű: a NAV állásfoglalásai a megkérdezettek 63 százalékának adnak csak bizonyosságot egy adott ügyben, míg a válaszadók 62 százaléka úgy vélte, hogy van olyan bizonytalanság az adórendszerben, amelyet az Art. alapján nem lehet csökkenteni. A NAV általános tájékoztatási gyakorlatával mindössze az adózók 18 százaléka volt elégedett.

Most a megkérdezett döntéshozók 20 százaléka találja ügyfélközpontúnak a NAV-ot, viszont 77 százalékuk szerint a NAV-val szembeni bizalom növekedése javítana Magyarország versenyképességén.

A felmérésből kiderült: a cégek partnerek lennének egy olyan fórum kialakításában, ahol az adóhatóságnak feltárhatnák az általuk vélelmezett adócsalásokat.

 

A cégek képzett és alkalmazkodóképes munkaerőt, valamint stabil, érthető adórendszert várnak el tevékenységükhöz megfelelő gazdasági környezetként – ezt már Lőcsei Tamás, a PwC Magyarország partnere mondta cége tavaly végzett vezérigazgatói felmérésének eredményeit idézve.

Ennek szellemében több konkrét javaslatot is tett a szakember, aki szerint a vállalatok saját képzéseit akár 50 százalékos adókedvezménnyel is támogathatná az adórendszer. Javasolta ezen túl a nem egyértelmű jogszabályi előírások – a reklámadót hozta példának – egyértelműsítését, a régi szabályok új tartalommal való feltöltését, az azonos alapra számolt különböző adónemek és járulékok összevonását és a szektorális különadók kivezetését.

Lőcsei Tamás úgy vélte, hogy az áfacsalások elleni adóhatósági fellépés során a NAV könnyen megtalálja azokat a cégeket, amelyek – bár a lánc tagjai – nem követtek el áfacsalást és nem képesek gyorsan felszívódni; beszállítói kapcsolataik értékelésénél esetükben korántsem egyértelmű a kellő körültekintés kötelezettségének mibenléte. E mellett viszont az áfa-visszaigénylés esetleges felfüggesztése aránytalanul nagy teher számukra, ami összességében a magyar gazdaság általános kockázataként is megjelenik. A szakértő szerint az adózói minősítések nyilvánossá tétele és a rendszeres konzultáció jelentheti a probléma megoldását.

Az ügyfélbarátság és a hatékonyság növelésének jegyében Herich György, a Magyar Okleveles Adószakértők Egyesülete elnöke azt javasolta a Nemzeti Adókonzultáció egyik kerekasztal-beszélgetésén, hogy érdemes volna az önellenőrzés szerepét növelni. Kisebb kaliberű ügyeknél a NAV önellenőrzésre szólíthatná az adózót, miközben a hatóság a nagy ügyekkel intenzívebben foglalkozhatna – javasolta az adószakértő.

 

 


Kapcsolódó cikkek

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.

2024. június 28.

Ingatlan áfa újratöltve

Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az ingatlanokkal kapcsolatos áfaszabályok, melyek ismerete nemcsak az építőipari cégeknek, illetve az ingatlant értékesítőknek, hanem az ilyen számlát befogadóknak is kulcsfontosságú. Az Áfa kalauz legfrissebb számában áttekinti az ingatlanokkal kapcsolatos áfa szabályokat.