Komolyabb kihívást jelenthet a transzferár nyilvántartás elkészítése


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Kétszintű dokumentációt kell készíteni a transzferár nyilvántartás összeállításához az idei évtől a jogszabályi változás miatt, ami miatt a vállalkozásoknak a korábbinál lényegesen nagyobb erőforrásra lehet szükségük ehhez a feladathoz.

A 2018. január 1-jén vagy azt követően kezdődő pénzügyi évekre vonatkozóan már az új, 32/2017. (X.18.) NGM rendelet előírásai szerint kell összeállítani a transzferár nyilvántartást.

Az új szabályrendszer egyik legnagyobb újdonsága, hogy kötelezően kétszintű dokumentációt szükséges készíteni (fődokumentum és helyi dokumentum), szemben a korábbi, önálló nyilvántartás készítésének lehetőségével. Ha tehát egy társaság korábban önálló helyi nyilvántartás(oka)t készített, azok az új szabályozásnak várhatóan már nem fognak megfelelni. Továbbá, a korábbi önálló és közös nyilvántartásra vonatkozó követelmények is jelentősen kibővültek az új NGM rendeletben, így a többlet információkat is megfelelően be kell építeni a helyi dokumentumba a mulasztási bírság elkerülése érdekében.

„A legnagyobb kockázatot várhatóan nem elsősorban a mulasztási bírság kiszabása és annak mértéke fogja jelenteni a társaságok számára, sokkal inkább a nyilvántartás tartalmi vizsgálatából adódó esetleges megállapítások, kiigazítások. Tapasztalataink, illetve az adóhatóság által nyilvánosan közzétett tájékoztatók alapján ugyanis egyértelműen kirajzolódik, hogy az adóhatóság elvárásai jóval összetettebbek a nyilvántartásban bemutatandó egyes információkat, különösen a funkcionális és kockázati elemzést illetően” – mutatott rá Prágay-Szabó Balázs, a Deloitte adóosztályának menedzsere.

Az adóhatóság ellenőrzési gyakorlatát és az egységes szakmai álláspontjának kialakítását segíti a NAV Központi Irányítása alatt létrejött, ún. Transzferár-ellenőrzési Módszertani Osztály is, amely folyamatosan konzultál és bocsát ki különféle iránymutatásokat az adóhatóság szervezetén belül, országosan.

Az adóhatóság által negyedéves rendszerességgel megrendezett legutóbbi szakmai egyeztetésen is kiemelték, hogy a tervek szerint 2019-ben több mint háromszor annyi transzferár célú ellenőrzés lefolytatása várható, mint a 2018. évben. Mindez, illetve a 2019. évi nyilvánosan elérhető ellenőrzési irányelv alapján a transzferárazás továbbra is az adóhatóság kiemelten fontos vizsgálati területei közé tartozik.


Kapcsolódó cikkek

2024. október 4.

Rossz lóra tettek

Lóerődús luxus-sportkocsik, valódi versenylovak, nagy mennyiségű készpénz került leltárba a Nyugat-dunántúli Bűnügyi Igazgatóság nyomozóinak munkája nyomán. A pénzügyőrök egy hazai bűnszervezetre csaptak le, mely társaság közel egymilliárd forintnyi áfa befizetését mulasztotta el. Az elkövetők a bűncselekmény elkövetéséből származó haszonból ügetőlovak versenyeztetését finanszírozták, de akadt birtokukban bőséggel készpénz, ingatlan, illetve értékes luxus-sportautó is.

2024. október 4.

Ilyen céges adókedvezmény még nem volt Magyarországon – pénzt utalhat vissza az adóhatóság

Régóta várt lehetőséget vezetett be a jogszabályalkotó 2024. január 1-jével, amely alapján a K+F tevékenységet végző cégek akár pénzvisszatérítésben is részesülhetnek az adóhatóságtól. Ilyen adókedvezményre eddig még nem volt példa Magyarországon, de sokan még mindig nem tudnak róla – hívta fel a figyelmet Bagdi Lajos, a Niveus Consulting Group partnere.

2024. október 4.

A közvetett adózás rendszere Kenyában (2. rész)

Kenya Kelet-Afrika legnagyobb kereskedelmi és pénzügyi központja, és kiemelkedő jelentőségű a turizmus is. Az országban az áfa 1990-ben váltotta az értékesítési adót. Következzenek az érdekes részletek.