Közel 400 milliós bírság a nyerőgépeseknek


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az októberben betiltott pénznyerő automaták 15 ezer tavalyi ellenőrzése során 383 millió forintnyi bírságot szabott ki a NAV-hoz tartozó Szerencsejáték Felügyelet. Az InfoTandem e heti infografikájáról az is leolvasható, hogy a kaszinók működésében egyetlen revízió sem talált büntetendő hibát.


Magyarországon 2011 végén még 16 ezer pénznyerő automata üzemelt. Ezek száma a Szerencsejáték Törvény tavaly októberben hatályba lépett módosítása nyomán gyakorlatilag nullára csökkent, miután üzemeltetésüket az országban működő három játékkaszinóra korlátozták. E jogszabályi változás erőteljesen érintette a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) szerencsejátékokkal kapcsolatos tevékenységét is.

A NAV Központi Hivatalának főosztályaként működő Szerencsejáték Felügyelet (SZEF) két évvel ezelőtt még közel 22 ezer hatósági engedélyt adott ki különféle játékok folytatására és szervezésére, tavaly viszont csupán 2,6 ezret. Ebből pénznyerő automatákra 381 vonatkozott, szemben a 2011-es 18 ezerrel… Mindez természetszerűleg drámaian visszavetette a hatóság e területről származó nettó bevételeit: amíg 2011-ben engedélyezési díjakból 2,2 milliárd forint folyt be, addig az elmúlt évben mindössze 300 millió. Az ellenőrzési díjak összege eközben 800 millióról 600 millióra olvadt. A kiszabott bírságokból két éve 200 millió, tavaly pedig ennek a fele folyt be.

Mindazonáltal a hatóság a pénznyerőkkel kapcsolatos ellenőrző munkája 2012-ben hatékonyabbnak és eredményesebbnek bizonyult, mint egy esztendővel korábban. A nagyságrendileg ugyanannyi – bő 15 ezer – ellenőrzésből 10 százalékkal több zárult elmarasztaló döntéssel, a kiszabott bírságok összege pedig 46 százalékkal emelkedett, s 383 millió forintra duzzadt. Ez a terület ezúttal is dominálta az egész hatósági ellenőrző tevékenységet, s döntő súlyt képviselt az összességében 17 ezer ellenőrzésen, a 1,5 ezer bírságoló döntésen, illetve a 426 millió forintnyi kiszabott bírságon belül egyaránt. Az összesítő számoknál 2011-hez képest sorrendben 4 százalékos, 9 százalékos, illetve 38 százalékos bővülés mutatkozott.

A pénznyerők működtetésének betiltását követően változott a fókusz. Erőteljesen megszaporodtak ugyanis az internetterminálok, amelyekre a kihelyezők általában nem kérnek szerencsejáték engedélyt, s nem fizetnek utánuk játékadót. Az illegális üzemeltetés visszaszorítása érdekében a NAV felpörgette a terminálok ellenőrzését, s ahol engedély nélküli szerencsejáték-szervezésre bukkant, büntetett is.

Érdekesség, hogy a kaszinókban tavaly lefolytatott 283 ellenőrzés egyikénél sem találtak olyan visszásságot, amely miatt bírságolni kellett volna, s a fogadójátékok 188 revíziója közül is mindössze egy zárult elmarasztalással. A pénznyerők után a második legnagyobb összegű büntetés egyébként a kártyatermeket érintette; ezeknél a 19 bírságoló határozat végösszege 22 millió forintra rúgott.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.