Külföldi megtakarítás kamatának adózása


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Tisztázni kell a haszonhúzó személyét, illetőségét, majd a hatóságok automatikus információcseréje következik, amit a kettős adóztatás elkerüléséről szóló egyezmény befolyásolhat.


Azoknak a magánszemélyeknek (= természetes személyeknek), akik külföldön dolgoznak és megtakarítják a jövedelmük egy részét, ismerniük kell bizonyos uniós szabályokat. Tájékozottnak kell lenniük annak érdekében, hogy megfelelő döntéseket hozzanak, illetve meg tudják ítélni, mikor kell helyi adótanácsadóhoz fordulni az adott országban. Például a külföldi kamatjövedelmek esetében.

A megtakarításokból származó kamatjövedelem adóztatásáról szóló 2003/48/EK irányelv célja, hogy lehetővé tegye az egyik EU-s tagállamban kamat formájában megjelenő, de egy másik tagállamban illetőséggel bíró „haszonhúzó természetes személy” részére történő kifizetéseknek az illetőség szerinti tagállam törvényeinek megfelelő tényleges adóztatását.

A tagállamok közötti ilyen kamatjövedelmekre vonatkozó automatikus információcsere eszközét választották ki ezeknek a „kamatjövedelmeknek” a megadóztatására abban a tagállamban, ahol a haszonhúzó adóügyi illetőséggel bír.

Például, ha egy magyar fiatalember Angliában dolgozik és bankba teszi a megtakarítását, akkor, ha magyar adóügyi illetőségűnek minősül, akkor az angol hatóság jelenti a magyarok felé a kamat összegét annak érdekében, hogy belföldön adózhasson. (Erősen leegyszerűsítettem.)

Tehát az irányelv előírja a kamatot kifizető tagállamának illetékes hatósága számára, hogy információt szolgáltasson – legalább évente, a kifizető tagállamának adóévzárásától számított hat hónapon belül – a haszonhúzó természetes személy illetősége szerinti tagállam illetékes hatóságának. A tagállamok közötti kamatfizetésekre vonatkozó információ cseréjével lehet megvalósítani azon végső célt, amelynek értelmében azon tagállamban kell megadóztatni a kifizetett kamatokat, amelyben a haszonhúzó illetősége van.

Amennyiben a haszonhúzó magánszemély nem a kamatot kifizető letelepedése szerinti tagállamban bír illetőséggel, akkor az információcserére való áttérésig terjedő átmeneti időszakban a kifizető tagállamában forrásadót vetnek ki a kamatra.

Ezen irányelv alkalmazásában „haszonhúzó”: bármely természetes személy, aki kamatot szerez, vagy bármely természetes személy, akinek kamatot írnak jóvá, kivéve, ha bizonyítja, hogy a kamatot nem az ő javára fizették ki vagy írták jóvá.

A 2004. január 1-jén vagy azután létrejött szerződéses jogviszonyokra vagy szerződéses jogviszonyok hiányában a végrehajtott ügyletekre vonatkozóan a kifizető megállapítja a haszonhúzó személyazonosságát, amely annak nevéből és lakcíméből, valamint – ha van ilyen – az illetősége szerinti tagállam által kiadott adóazonosító számából áll. Ezen adatokat a haszonhúzó által bemutatott útlevél vagy hivatalos személyazonosító igazolvány alapján állapítják meg.

Számvitel nagy kézikönyve csomag

A csomagban lévő kiadványok:

1. A számvitel nagy kézikönyve 2014
2. Kiskönyv az új Polgári Törvénykönyvről gazdasági szakembereknek
3. Adó határidőnapló

Most három kiadványt kap egy áráért! Bővebb információ és megrendelés itt!

A haszonhúzó abban a tagállamban rendelkezik illetőséggel, ahol az állandó lakóhelye található. Többek között ezért szoktuk javasolni, hogyha a természetes személy határozatlan ideig külföldön dolgozik, akkor belföldön adja le a lakcímkártyáját. (Érdemes elolvasni a külföldön dolgozók adóügyi illetékességének megállapításáról szóló cikkeket is.)

Az EU-s irányelv alkalmazásában „kifizető”: azon gazdasági szereplő, amely közvetlenül a haszonhúzó javára kamatot fizet ki vagy kamatot ír jóvá függetlenül attól, hogy a gazdasági szereplő a kamatot eredményező követelés kötelezettje, vagy a kötelezett, illetve a haszonhúzó által a kamat kifizetésével vagy a kamat jóváírásával megbízott szereplő.

A 2003/48/EK irányelv alkalmazásában „illetékes hatóság”:
a) a tagállamokban bármely olyan hatóság, amelyet a tagállamok bejelentettek a Bizottságnak;
b) a harmadik országokban a kétoldalú vagy többoldalú adóegyezmények alapján illetékes hatóság, vagy ennek hiányában olyan más hatóság, amely illetőségigazolás kiállítására jogosult.

Az irányelv alkalmazásában „kamat”:
– valamennyi, követeléshez kacsolódó, számlára kifizetett vagy arra jóváírt kamat, függetlenül attól, hogy jelzáloggal biztosított, vagy ad-e jogot a kötelezett nyereségében való részesedésre, különösen az állampapírokból, kötvényekből vagy adósságlevelekből – beleértve az ilyen értékpapírokhoz, kötvényekhez vagy adósságlevelekhez kapcsolódó prémiumokat és díjakat – származó jövedelmek; (A késedelmes kifizetésekre vonatkozó pótlékokból származó jövedelmek nem tekintendők kamatnak.)
– az előző pontban említett követelések értékesítésekor, visszatérítésekor vagy visszaváltásakor felhalmozódott vagy tőkésített kamat.

Ezek voltak az irányelv alkalmazása és szövegezése során használt fogalmak, kissé leegyszerűsítve és a kivételek taglalását elhagyva.

Kiskönyvtár az áfáról 3. rész: Áfalevonás és áfa-visszaigénylés

Gyakorlati példákon keresztül bemutatjuk az adólevonási jog természetét, szabályait, az adólevonás általános és különös feltételeit, kitérve a speciális termék- és szolgáltatáskörökre. Ismertetjük az adólevonás tárgyi feltételeit, valamint az áfa-visszaigénylés jelenleg hatályos rendszerét.

Rendelje meg most! Ára mindössze 2990 Ft+ 5% áfa

Amennyiben a haszonhúzó által kapott kamatra a kifizető székhelye szerinti tagállamban forrásadót állapítanak meg, akkor részére a haszonhúzó illetősége szerinti tagállam a nemzeti jogának megfelelően beszámítást biztosít a levont adónak megfelelő összeg erejéig. Amennyiben ez az összeg meghaladja az illetőség szerinti tagállam nemzeti joga szerint fizetendő adó összegét, a tagállam a levont adó többletként jelentkező összegét visszafizeti a haszonhúzónak.

Például az Ausztriában dolgozó magyar természetes személy kamatából forrásadót vonnak le. Amennyiben a magyar adójog is megadóztatja ezt a kamatot, akkor a magánszemély által kikért és itthon benyújtott igazolás alapján a belföldi adóból levonható a külföldi adó. Negatív különbözet esetén azt a magánszemély részére vissza kell fizetni.

Nem szabad elfeledkeznünk arról sem, hogy nagyon sok országgal kötöttünk a kettős adóztatás elkerüléséről szóló egyezményt. Ezekben meghatároztuk, hogy a kamatjövedelem melyik országban adóztatható. Ezeknél az országoknál ezt kell alkalmazni.

A Magyarországon letelepedett és másik tagállambeli külföldi magánszemélynek kamatot fizető szervezetek adatszolgáltatására vonatkozó előírások az adózás rendjéről szóló törvény 7. számú mellékletében találhatók.


Kapcsolódó cikkek

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.

2024. június 28.

Ingatlan áfa újratöltve

Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az ingatlanokkal kapcsolatos áfaszabályok, melyek ismerete nemcsak az építőipari cégeknek, illetve az ingatlant értékesítőknek, hanem az ilyen számlát befogadóknak is kulcsfontosságú. Az Áfa kalauz legfrissebb számában áttekinti az ingatlanokkal kapcsolatos áfa szabályokat.