Magyarország hátulról az első! Örömkönnyeket hullathatnak az autósok…


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Egy időre mindenképpen fellélegezhettek a hazai autósok, az előzetes várakozásokkal ellentétben ugyanis az üzemanyag ára nemhogy elérte volna a 300 forintos határt, hanem az Európai Unió tagállamai között a legnagyobb mértékű csökkenést produkálta hazánkban. Eszerint a magyar olajtársaság ígéretéhez hűen nem érvényesítette a júniustól emelkedő jövedéki adót áraiban.

A 95-ös benzin árának emelkedését tükrözi az alábbi grafikon is, mely tanúskodik arról is, hogy az elmúlt hónapban Európa-szerte jellemző jelenség, miszerint az benzin- és gázolajárak közötti rés szűkül, hazánkban is jellemzővé vált.

Bár a különbség csökkenése önmagában nem teszi relevánssá a benzines autók előnyben részesítését a dízelekkel szemben, hiszen a sok hónapos tendenciát nézve továbbra is nyílik az árolló, és az alacsonyabb fogyasztásban rejlő előnyt nem befolyásolják a benzinárak, az árrés további szűkülése jelentős szeletet hasíthat ki a dízelautókkal rendelkezők ˝hasznából˝.

A szűkülést fokozta az euró gyengülése, mely a gázolajárak euró alapon történő csökkenését ellensúlyozta, így az árak forintban mérve stagnáltak az utolsó körképünk elkészülte óta eltelt időszakban.

Az Európai Bizottság által közzétett adatok alapján e hónapban is felállítottuk a tagállamok rangsorát, a lista élén továbbra is Észtország áll, tehát itt a legolcsóbb a benzin és a dízel. A benzinárakra vonatkozó ragsort Hollandia, a gázolajárakét pedig az Egyesült Királyság zárja, ahol a dízelautóval rendelkezők most már egyértelműen többet fizetnek az üzemanyagért.

Európában egyedül Nagy Britannia esetében fordított az üzemanyagárak aránya, ez a jelenség azonban nem csupán a júliusi hónap szülötte, hanem hosszútávon is általánosnak tekinthető.

Magyarország bár továbbra is a középmezőnyben tartózkodik, jelentőset lépett előre az ˝olcsósági˝ ranglistán, így most már elmondhatjuk, hogy az Unión belül csupán a mediterrán országok és a Balti államok kerülhetnek elénk, ha benzinről van szó.

Érdekesség, hogy az idegenforgalmáról híres Spanyolországban és Szlovéniában is a meleg idő bekövetkeztével kezdtek csökkeni az árak, amely ellentmond a tengerentúlon általános igazságként elkönyvelt szabálynak, miszerint az üzemanyagárak a hőmérséklet növekedésével, és így az kereslet fokozódásával összhangban növekednek.

A árrések csökkenése azonban nem csupán a benzin és a gázolaj tekintetében, de az egyes üzemanyagfajtáknál a minimális és a maximális értékekre is igaz. A marzs szűkült, a különbség 95-ös benzin esetében az 62-ről 58 százalékra, míg a gázolajnál 71-ről 57 százalékra csökkent.

Az üzemanyag árakat euró alapon vizsgálva kellemes meglepetésre bukkanhatnak az autósok, az elmúlt egy hónapban ugyanis Magyarország hátulról vezette az áremelkedési listát, vagyis nálunk volt a legnagyobb mértékű az árak csökkenése.

A 95-ös benzin esetében majd több, mint négy, míg a gázolajáraknál majd 3 százalékos csökkenéssel számíthatunk, melynek élét jelentősen csorbította a forint enyhe gyengülése. A hatás azonban nem volt akkora, hogy elnyelje az euró alapon történő csökkenést.

Forrás: Pénzcentrum



Kapcsolódó cikkek

2022. június 24.

Hamisított órákra csapott le a NAV

Több mint hétmillió forint értékben órát és csaknem egymillió forint értékben cigarettát találtak a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) pénzügyőrei egy furgonban az M1-es autópálya Komárom-Esztergom megyei szakaszán.

2022. június 24.

Jönnek az ispánok – a középkor feltámadása?

A Kormány képviseletében Varga Mihály pénzügyminiszter benyújtotta az Országgyűlésnek Magyarország 2023. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló törvényjavaslatot. Az előterjesztés számos törvényben a kormánymegbízottról főispánra módosítja a kormányzat megyei elöljáróinak megnevezését. Kérdés, hogy valóban csak elnevezésbeli változásról van-e szó, vagy egy új kormányzati stílusról.