Magyarország hátulról az első! Örömkönnyeket hullathatnak az autósok…


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Egy időre mindenképpen fellélegezhettek a hazai autósok, az előzetes várakozásokkal ellentétben ugyanis az üzemanyag ára nemhogy elérte volna a 300 forintos határt, hanem az Európai Unió tagállamai között a legnagyobb mértékű csökkenést produkálta hazánkban. Eszerint a magyar olajtársaság ígéretéhez hűen nem érvényesítette a júniustól emelkedő jövedéki adót áraiban.

A 95-ös benzin árának emelkedését tükrözi az alábbi grafikon is, mely tanúskodik arról is, hogy az elmúlt hónapban Európa-szerte jellemző jelenség, miszerint az benzin- és gázolajárak közötti rés szűkül, hazánkban is jellemzővé vált.

Bár a különbség csökkenése önmagában nem teszi relevánssá a benzines autók előnyben részesítését a dízelekkel szemben, hiszen a sok hónapos tendenciát nézve továbbra is nyílik az árolló, és az alacsonyabb fogyasztásban rejlő előnyt nem befolyásolják a benzinárak, az árrés további szűkülése jelentős szeletet hasíthat ki a dízelautókkal rendelkezők ˝hasznából˝.

A szűkülést fokozta az euró gyengülése, mely a gázolajárak euró alapon történő csökkenését ellensúlyozta, így az árak forintban mérve stagnáltak az utolsó körképünk elkészülte óta eltelt időszakban.

Az Európai Bizottság által közzétett adatok alapján e hónapban is felállítottuk a tagállamok rangsorát, a lista élén továbbra is Észtország áll, tehát itt a legolcsóbb a benzin és a dízel. A benzinárakra vonatkozó ragsort Hollandia, a gázolajárakét pedig az Egyesült Királyság zárja, ahol a dízelautóval rendelkezők most már egyértelműen többet fizetnek az üzemanyagért.

Európában egyedül Nagy Britannia esetében fordított az üzemanyagárak aránya, ez a jelenség azonban nem csupán a júliusi hónap szülötte, hanem hosszútávon is általánosnak tekinthető.

Magyarország bár továbbra is a középmezőnyben tartózkodik, jelentőset lépett előre az ˝olcsósági˝ ranglistán, így most már elmondhatjuk, hogy az Unión belül csupán a mediterrán országok és a Balti államok kerülhetnek elénk, ha benzinről van szó.

Érdekesség, hogy az idegenforgalmáról híres Spanyolországban és Szlovéniában is a meleg idő bekövetkeztével kezdtek csökkeni az árak, amely ellentmond a tengerentúlon általános igazságként elkönyvelt szabálynak, miszerint az üzemanyagárak a hőmérséklet növekedésével, és így az kereslet fokozódásával összhangban növekednek.

A árrések csökkenése azonban nem csupán a benzin és a gázolaj tekintetében, de az egyes üzemanyagfajtáknál a minimális és a maximális értékekre is igaz. A marzs szűkült, a különbség 95-ös benzin esetében az 62-ről 58 százalékra, míg a gázolajnál 71-ről 57 százalékra csökkent.

Az üzemanyag árakat euró alapon vizsgálva kellemes meglepetésre bukkanhatnak az autósok, az elmúlt egy hónapban ugyanis Magyarország hátulról vezette az áremelkedési listát, vagyis nálunk volt a legnagyobb mértékű az árak csökkenése.

A 95-ös benzin esetében majd több, mint négy, míg a gázolajáraknál majd 3 százalékos csökkenéssel számíthatunk, melynek élét jelentősen csorbította a forint enyhe gyengülése. A hatás azonban nem volt akkora, hogy elnyelje az euró alapon történő csökkenést.

Forrás: Pénzcentrum


Kapcsolódó cikkek

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.

2024. június 28.

Ingatlan áfa újratöltve

Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az ingatlanokkal kapcsolatos áfaszabályok, melyek ismerete nemcsak az építőipari cégeknek, illetve az ingatlant értékesítőknek, hanem az ilyen számlát befogadóknak is kulcsfontosságú. Az Áfa kalauz legfrissebb számában áttekinti az ingatlanokkal kapcsolatos áfa szabályokat.