Másként adóznak a kiküldetések


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Új szempontok alapján adóznak a kiküldetések egy OECD-egyezmény alapján. A gazdasági munkáltató meghatározása és az integrációs teszt dönti el, hogy a rövid távú kiküldetésekért kapott jövedelem miként adózik – erről ír blogbejegyzésében az UCMS Group Hungary .


Az OECD kettős adóztatás elkerüléséről szóló Modellegyezmény Kommentárjának 2010. július 22-én közzétett magyarázata új megközelítéssel határozta meg a külföldi kiküldetésekkel kapcsolatban a munkáltató fogalmát. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal ezzel összefüggésben 2012. október 31-én tette közzé tájékoztatóját az úgynevezett gazdasági munkáltató meghatározásának új szempontjairól, mely alapján a rövid távú kiküldetések adóztatása változhat.

A magyar jogban érvényesül a tartalom elsődlegessége a forma felett alapelv, de a 2012-ben közzétett tájékoztatóig a magyar adóhatóság nem vizsgálta a kiküldetések során a tartalmat, pedig megtehette volna.

Az adóhatóság a 2012. október 31-i tájékoztató közzététele után létrejött kiküldetések esetén vizsgálja a megállapodásokat és azok tartalmát, s nem megfelelő minősítésük esetén alkalmazni fogja a jogkövetkezményeket.

S hogy mit is jelent ez?

Főszabályként a munkaviszonyból (nem önálló munkából) származó jövedelem a munkavégzés helye szerinti államban adóztatható.

Kivétel szabály érvényesül, azaz a magánszemély illetősége szerinti állam jogosult az adóztatásra, ha az alábbi három feltétel együttesen érvényesül:

  1. a külföldi tartózkodás hossza – beleértve minden naptári napot – nem több 183 napnál (figyelem, ezt a 183 napot adóéven, naptári éven vagy 12 hónapos időszakon belül kell vizsgálni, az adott állammal kötött egyezménytől függően), és
  2. a kiküldetés díjazását olyan munkáltató fizeti (vagy nevében fizetik), amely nem belföldi a munkavégzés helye szerinti államban – azaz a kiküldő munkáltató fizeti a térítést, és
  3. a díjazás költségét nem a munkáltató másik államban lévő telephelye viseli – azaz pl. a kiküldő munkáltató nem terheli át a költségeket a kiküldött munkavállalót fogadó munkáltatóra.

Ha a felsorolt három feltétel akár csak egyike nem teljesül, akkor életbe lép a főszabály, azaz a munkavállaló ott adózik, ahol a tevékenységét végzi.

A fenti kivétel szabály munkaerő kölcsönzés esetén nem alkalmazható.

RODIN adózási-számviteli szakmai rendezvények

Az új szemlélet szerint nem elegendő a kivétel szabály feltételeinek fennállása ahhoz, hogy az adóztatás joga a küldő államban maradjon. A szerződéses viszonyok tartalmi vizsgálata szükséges, mely alapján a hármas feltétel 2. és 3. pontjában említett munkáltató személyét nem a jogviszonyok formai, hanem tartalmi elemei alapján kell elbírálni.

Azaz meg kell vizsgálni, hogy a fogadó társaság szempontjából munkaviszony keretében végzett tevékenységnek kell-e tekinteni vagy a két társaság a küldő és fogadó között létrejött szolgáltatási szerződés keretében nyújtott szolgáltatás?

A vizsgálat alapján előfordulhat, hogy a küldő társaság ugyan formálisan, jogilag munkáltató, de a fogadó társaságnál végzett munka a munkaviszonyra jellemző tartalmi elemeket tartalmaz, s így az egyezmény szempontjából ez a fogadó társaság lesz a gazdasági értelemben vett munkáltató. Ebben az esetben a kivétel szabály nem alkalmazható, s hiába nem tartózkodik a munkavállaló 183 napot a fogadó társaságnál, hiába fizeti a díjazását a kiküldő társaság, az adóztatásra a tevékenység helye szerinti állam jogosult, s az első naptól ott adózik a munkavállaló jövedelme.

Most nézzük meg, mikor tekinthető a fogadó társaság gazdasági értelemben véve munkáltatónak.

Elsődlegesen azt kell vizsgálni, hogy a kiküldött munkavállaló tevékenysége integrálódik-e a fogadó társaság szervezetébe. Ez az úgynevezett integrációs teszt. Akkor integrálódik a szervezetbe a munkavállaló, ha a fogadó társaság viseli a munkavállaló munkájának eredményével járó felelősséget vagy kockázatot. Tehát nem a
haszonról van szó, s nem is a beilleszkedésről!

Ha az integrációs teszt alapján külön válik a formális (jogi) és a gazdasági értelemben vett munkáltató személye, akkor további szempontokat kell vizsgálni:

  1. ki jogosult utasítani a munkavállalót a munkavégzés módjára vonatkozóan
  2. ki jogosult ellenőrizni és köteles viselni a felelősséget a munkavégzés helyéért
  3. a munkavállaló juttatását közvetlenül áthárítja-e a formális jog szerinti munkáltató arra a társaságra, amelynél a tevékenységét kifejti a munkavállaló
  4. ki bocsátja a munkavégzéshez szükséges eszközöket és az anyagokat a munkavállaló rendelkezésére
  5. ki határozhatja meg a munkát végző munkavállalók számát és képzettségét
  6. ki jogosult a munkát végző munkavállaló kiválasztására és az azzal a munkavállalóval kötött kiküldetési szerződés felmondására
  7. ki jogosult munkajogi szankciók alkalmazására a kiküldött munkavállalóval szemben
  8. ki határozza meg a szabadságolás és munkavégzés rendjét.

Ezt a nyolc szempontot együttesen kell vizsgálni! Fontossági sorrend nincs!

Ha a szempontok alapján megállapítható, hogy a fogadó társaság lesz a kiküldött munkavállaló gazdasági értelemben vett munkáltatója, akkor a munkavállaló díjazása a fogadó társaság államában adóztatható.

Az egyezmény szerinti gazdasági munkáltató a magyar személyi jövedelemadóról szóló törvény értelmében kifizetői minősítésű lehet, de nem minősül munkáltatónak, ami azt jelenti, hogy a Magyarországon munkát végző munkavállaló munkaviszonyból származó jövedelme adóztatható Magyarországon, de a gazdasági munkáltató által nyújtott béren kívüli juttatásokra nem alkalmazható a Szja tv. 71.§-a szerinti kedvezményes adózási szabály. Az ilyen típusú juttatások a magánszemélynél jövedelemnek számítanak.

Az adóhatóság által kibocsátott tájékoztató magával hozza annak szükségességét, hogy felülvizsgálják az érintett munkáltatók a kiküldetési szerződéseket. Akkor is, amikor külföldi társaság küld ki magyarországi társasághoz munkavállalót és fordított esetben, ha magyar cég küld külföldi céghez.

A NAV egy esetleges ellenőrzés során az eset összes körülményét vizsgálja. Ha nincs minden információ rögzítve, akkor nyilatkoztatni fogja az érintetteket. Ezért ajánlott a szerződésekben a nyolc szempont alapján az adatokat rögzíteni, melyeknek a valós tényeket kell tartalmazniuk.

Ha nincs minden szempont rögzítve a megállapodásokban, akkor célszerű feljegyzéseket készíteni, hogy akár – ellenőrzési időszakon belül – több év múlva is felidézhetőek legyenek az esetek.

A cikk az UCMS Group Hungary segítségével készült, további blogbejegyzései itt olvashatók.. Az UCMS Group Hungary az Adó Online együttműködő partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. június 28.

Ingatlan áfa újratöltve

Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az ingatlanokkal kapcsolatos áfaszabályok, melyek ismerete nemcsak az építőipari cégeknek, illetve az ingatlant értékesítőknek, hanem az ilyen számlát befogadóknak is kulcsfontosságú. Az Áfa kalauz legfrissebb számában áttekinti az ingatlanokkal kapcsolatos áfa szabályokat.

2024. június 27.

Leleplezték a számlagyárat

Építőipari tevékenységről és munkaerő-kölcsönzésről fiktív számlákat kiállító bűnszervezetet számolt fel a NAV.