Még mindig hatszázezren dolgoznak feketén


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Változatlanul a foglalkoztatottak hatoda dolgozik feketén, de a szürkebéresek aránya az utóbbi időben valamelyest csökkent. Az ő munkájuk teljes kifehérítése legfeljebb egy százalékkal növelné a hazai összterméket – állapították meg a kutatók, a járulékbevallási adatok és a KSH munkaerő-felmérésének elemzése során.

Sokan és sokféle módon próbálnak annak nyomára jutni, hogy a rejtett gazdaság mekkora része a hazai összterméknek, és miképp tehető láthatóvá ez az érték. Elek Péter, Scharle Ágota, Szabó Bálint és Szabó Péter András a munkaerőpiacon jellemző adócsalás mértékének, a fekete- és szürkefoglalkoztatás arányának feltérképezésére az Országos Nyugdíj-biztosítási Főigazgatóság és a KSH munkaerő-felmérésének adatai alapján tett kísérletet.

A vizsgálat nem a személyi jövedelemadó és járulékfizetés elkerülése miatt kieső bevételek becslését célozta – hangsúlyozta Scharle Ágota -, inkább annak feltérképezését, kiket érint jobban a bérekhez kapcsolódó csalás. Ez szociálpolitikai szempontból is fontos, hiszen a feketén foglalkoztatottak kimaradnak a nyugdíjbiztosításból, és mindenféle munkajogi védelem nélkül dolgoznak.

Ennek az összevetésnek az alapján úgy találták, hogy 2005-ben 630-660 ezer ember dolgozott a feketegazdaságban, a foglalkoztatottak 17 százaléka. A bejelentés nélkül dolgozók száma nem nagyon változott 2001-2005 között. Az ezt követő két évben azonban halvány elmozdulást tapasztaltak az elemzők: míg a foglalkoztatottak száma 25 ezerrel nőtt, a bejelentett alkalmazottaké 50-60 ezerrel emelkedett.

Sokkal látványosabb változás történt ugyanakkor a szürkefoglalkoztatás terén: lényegesen csökkent azoknak az alkalmazottaknak a száma, akik alacsony bejelentett fizetés mellett kapják zsebbe járandóságuk egy részét. Legalábbis erre enged következtetni az, hogy három év alatt, 2007-re az alkalmazottak körében felére – 270 ezerre -, a vállalkozóknál pedig harmadára esett a minimálbéresek aránya. Ebben az időszakban lépett életbe a kétszeres minimálbér utáni járulékfizetési kötelezettség és a szakmunkás minimálbér.

A feketemunka aránya az ország középső régiójában a legmagasabb, és az Alföldön is meghaladja az országos átlagot. A leginkább érintettek a magasépítésben dolgozók, a személyi szolgáltatásokkal foglalkozók és a sofőrök. Önmagában a magasabb végzettség sem ad automatikus belépést a legális munka világába: a technikusok, az informatikusok és a diplomások egy részének körében is az átlagosnál több a bejelentés nélkül foglalkoztatott.

A vendéglátásban viszont, amelyet a feketemunka klasszikus terepének gondolnánk, az átlagosnál kevesebben dolgoznak feketén, viszont magas a szürkebéresek aránya. A könynyűipari szakmákban és az egyszerű képzetlen munkát végzők körében sem éri el az átlagot az illegális alkalmazás – kivéve az építőipart és mezőgazdaságot. Itt két tényező is hathat egyszerre: a könnyebben ellenőrizhető területeken – ilyen a kereskedelem – a szürkefoglalkoztatás csökkenti a lebukás rizikóját, ezért legalább a minimálbért hivatalosan kifizetik a dolgozóknak. A könnyűiparban viszont – és ez vonatkozhat a segédmunkásokra is – még a zsebbe fizetés sem gyakori, mert a valós keresetek is a legalacsonyabb bér környékén mozognak. A szürkebéres csalás arányát a szerzők a legalacsonyabbra az energiaszektorban, a pénzügyi szférában, valamint a nagyvállalatoknál teszik.

A szürkefoglalkoztatás teljes eltűnése – képtelenül tökéletes ellenőrzést és behajtást feltételezve – legfeljebb egy százalékkal növelhetné a hazai összterméket. Ennek realitását az is csökkenti, hogy ha a minimálbér fölötti részre is ráterhelődnének az adók és járulékok, a nem bejelentett munka jelentős része egyszerűen megszűnne, azon az áron már nem lenne rá kereslet. Mindazonáltal – jegyzi meg az elemzés – a fekete- és szürkefoglalkoztatás okozta nemzetgazdasági kár jóval alacsonyabb, mint az áfacsalásoké – amit a GDP 14 százalékára tesznek – vagy az adóeltitkolásoké – ahol a bevételkiesés okozta becsült kár több mint hét százalék.

A szabályozás szigorítása hozzájárulhat a munkapiac fehérítéséhez, ezt mutatja a járulékfizetési szabályozás változásának „hozadéka”. Ennél finomabb eszközökre, a jól célzott ellenőrzésekre is lehetőséget adna azonban, hogy ágazat, vállalati méret és lakhely szerint meglehetős pontossággal behatárolható a szürke- és feketefoglalkoztatottak köre. Ugyanakkor – figyelmeztetnek a szerzők – a minimálbér vagy járulékterhek csökkentése nélkül, az ellenőrzések további szigorítása nem a bejelentett munkahelyek számának növekedéséhez, hanem a „fekete” munkahelyek elvesztéséhez, a munkanélküliség növekedéséhez vezet.

Forrás: Népszabadság Online


Kapcsolódó cikkek

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.

2024. június 28.

Ingatlan áfa újratöltve

Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az ingatlanokkal kapcsolatos áfaszabályok, melyek ismerete nemcsak az építőipari cégeknek, illetve az ingatlant értékesítőknek, hanem az ilyen számlát befogadóknak is kulcsfontosságú. Az Áfa kalauz legfrissebb számában áttekinti az ingatlanokkal kapcsolatos áfa szabályokat.