Megbukott a luxusadó


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A március 15-ei határidőig országosan mindössze 585 luxusadó-bevallás és durván 120 millió forintnyi adó érkezett az önkormányzatok adóügyosztályára. Ez a luxusadó bevezetésekor remélt milliárdnyi állami bevételnek csak a töredéke.

Deli Lajos, a Fővárosi Önkormányzat adóügyosztályának vezetője szerint ugyan merészség kijelenteni, hogy megbukott a luxusadó intézménye, de az adatok láttán mindenképpen időszerű feltenni a kérdést, hogy vajon érdemes-e fenntartani a rendszert.

A várt bevétel tizede

A 2005. novemberében elfogadott luxusadótörvény, illetve az ahhoz kapcsolódó kormányrendelet alapján mintegy tízezer adóalanyra, és körülbelül egymilliárd forintos adóbevételre számított a pénzügyi tárca, ám az azóta eltelt szűk másfél év erre alaposan rácáfolt.

A napokban lejárt bevallási határidő Budapesten is csupán 535 becsületes luxusadózót csalogatott elő, az ő bevallásuk nyomán 114 millió forinttal hízik az államkassza ebben az évben. A fővároson kívüli összes településről pedig további 50 adóbevallás érkezett, ebből – becslésünk szerint – legfeljebb további tízmillió forintos adóbevétel adódhat össze.

A szakember ugyanakkor a Magyar Ingatlanszövetség által rendezett konferencián bejelentette, hogy folyamatosan végeznek vizsgálatokat és adóellenőrzéseket egyebek mellett lakossági bejelentések és friss piaci tranzakciók (például adás-vételi információk) alapján.

Kell idő, hogy beérjen

Deli Lajos tapasztalatai szerint egy-egy új adó beérése több évet is igénybe vehet. 1992-es indulásának évében például még csak 34 ezer vállalkozás fizetett iparűzési adót, akkor összesen 6,4 milliárd forintot Budapesten. Egy évvel később már 60 ezer vállalkozás fizetett 12 milliárd forintnyi adót, 2006-ban pedig már 239 ezer vállalkozás 167 milliárdot. Ekkora nagyságrend mellett már az adó beszedésének költségei is elenyészőek: a 154 fős beszedő csapat „fenntartása” bőven kevesebb az adó 1 százalékánál. Ugyanez a luxusadó adminisztrációjáról még messze nem mondható el – tette hozzá Deli Lajos.

Az tehát szinte törvényszerű, hogy egy-egy új adónem felfutásához idő kell, ám a szekember szerint a luxusadóval kicsit más a helyzet: a törvény és a rendelet nem volt megfelelően előkészítve, az értékövezetek megállapításához nem állt rendelkezésre elég információ és idő.

Forrás: Figyelő


Kapcsolódó cikkek

2024. április 19.

A vélelmezett értékesítőkre vonatkozó szabályok alkalmazása – forgatókönyvek (8. rész)

A vélelmezett értékesítők minősége szinte kimeríthetetlen tárházát jelenti a témával foglalkozó cikkeknek. A következőkben olyan konkrét forgatókönyvekkel fogunk foglalkozni, amelyek a vélelmezett értékesítőkre vonatkozó rendelkezések alkalmazására vonatkoznak. Ezek a forgatókönyvek sematikusan mutatják be, hogy a vélelmezett értékesítővé váló elektronikus felületekre az áfa, és adott esetben a vám tekintetében milyen feladatok hárulnak.

2024. április 18.

A személyi jövedelemadójuk 1+1 százalékát felajánlók milliárdokról dönthetnek

Legtöbben személyi jövedelemadójuk 1+1 százalékát gyermekek gyógyítására és állatmenhelyekre szánják, a támogatott szervezeteknek óriási segítséget jelentenek az adóforintok, a felajánlók évről évre milliárdok sorsáról dönthetnek – hívta fel a figyelmet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) csütörtökön az közleményben.

2024. április 18.

A közhatalmi tevékenység és az áfa

Az általános forgalmi adó elveit és rendszerét vizsgálva, mindig meg kell állapítani, hogy az ügyletben résztvevő felek adóalanynak minősülnek-e, illetve tevékenységük gazdasági tevékenységnek minősül-e, ugyanis, csak ebben az esetben merülhet fel áfafizetési kötelezettség.