Mégsem talált kiskaput a magyar Uber


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Több sajtóértesülés is napvilágot látott arról, hogy megtalálta a jogi kiskaput egy uberszerű hazai szolgáltató: taxiszolgáltatás helyett gépkocsibérlést kínálnak sofőrrel. Az Adó Online megkérdezte az ügyről a hatóságokat, s kiderült, hogy ez a magyar sikertörténet sem teljesen hibátlan.


A magyar Forbes online oldala közölt nemrégiben cikket arról, hogy „az Uber által üresen hagyott piacra pályázik a Car4you”, s a cég „szolgáltatásán egyelőre nem talált fogást egyetlen hatóság sem.” 

A Forbes anyagában arról olvashatunk, hogy „az autókölcsönzéshez és a sofőrkölcsönzéshez sem kell BKK engedély, mert a Car4you nem végez közlekedés-szervezést, mint ahogy tette ezt például az Uber. A cég tehát egyszerre két szolgáltatást nyújt, a végeredmény pedig ugyanaz, amit az Uber tudott”, a tarifa ráadásul  a taxizásnál kedvezőbb. Az üzleti magazinnak a cég tulajdonosa nem akart nyilatkozni, megszóltat azonban a cikkben dr. Tatár Jeromos, a cég jogásza, aki szerint „a céget egy hónap alatt többször is ellenőriztek a Budapesti Közlekedési Központ és a NAV is, de egyszer sem találtak kivetnivalót a működésben”.

A 24.hu írásában ugyancsak dr. Tatár nyilatkozik arról, a Car4You nem taxiszolgáltatás, hanem bérelhetünk vele külön sofőrt és gépjárművet is – illetve a kettő kombinációját, s ezeket külön tételekként tüntetik föl a számlán.  A jogász magyarázatot is kínált az újságírónak arra a kérdésére, hogy az Uber miért nem élt a jogi kiskapuval: az Uber szerinte túl nagy és nemzetközi ahhoz, „hogy az egyes országok jogi anomáliáival foglalkozzon.”

Az Adó Online megkérdezte a hatóságokat, mi a véleményük a Car4you szolgáltatásáról. Válaszaik nagyban árnyalják a korábbi híradásokból megismerhetett képet.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közölte, hogy a „BKK rendelkezésére áll a Budapest Főváros Kormányhivatala Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztályának állásfoglalása, miszerint konkrétan a Car4You Kft. nevében szolgáltató sofőrök ténylegesen személytaxi-szolgáltatást végeznek, amely engedélyköteles tevékenység. Maga a Kft. önálló diszpécserszolgálati tevékenységet lát el, ami szintén hatósági engedélyhez kötött. Engedély nélkül végzett tevékenység esetén a hatóság lefolytatja a közigazgatási hatósági eljárást, kiszabhatja a bírságot, a feltételek fennállása esetén a rendszám is levehető, a forgalmi engedély elvehető. A Car4You-t már többször ellenőrizte és ellenőrizni is fogja a BKK. Az ellenőrzésről felvett jegyzőkönyveket a BKK megküldte és a későbbiekben is megküldi a hatóságnak intézkedésre.”

A BKK szerint tehát Car4You sofőrei taxiszolgáltatást nyújtanak, hiába állítja a cég, hogy valójában csak autót adnak bérbe sofőrrel és szó nincs taxiszolgáltatásról.  A Car4You sofőrei e szerint a bírságot és a rendszámlevételt is kockáztatják azzal, hogy a cég applikációjával keresik meg a mellékesüket (vagy épp a fő bevételüket).

A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH)  sem tűnt válaszában kevésbé szigorúnak. Mint írták, „a személygépkocsi bérbeadása és gépkocsivezetői szolgáltatás együttesen személytaxis szolgáltatás, az csak taxiengedéllyel gyakorolható”. Az NKH nyilatkozatában arra is kitért, hogy nem elegendő a személygépkocsis személyszállító szolgáltatói engedély sem, mert az ad-hoc fuvarokban nem mutatható ki az idegenforgalmi szolgáltatás, rendezvényszervezés, illetve a törvényben említett más tevékenység, mint főtevékenység.

Az NKH mindemellett fölvázolta a teljes jogi hátteret, a hatóság teljes válaszát keretes anyagként alább közöljük.

NKH – jogi háttér – teljes válasz
személygépkocsival és személytaxival végzett személyszállítói tevékenységek és a kapcsolódó közvetítő szolgáltatások alapvető szabályait, a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény (továbbiakban: Törvény), egyes kérdéseket a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény, a tevékenység engedélyezését és gyakorlásának feltételeit, ajárművel szemben támasztott egyes követelményeket, a közúti közlekedési szolgáltatásokról és a személygépkocsival díj ellenében végzett közúti személyszállításról szóló 176/2015. (VII. 7.) Korm. rendelet (továbbiakban: Korm. rendelet) tartalmazzák. A pályaalkalmassági előírások a közúti járművezetők pályaalkalmassági vizsgálatáról szóló 41/2004. (IV. 7.) GKM rendeletben, a közlekedési hatóságok hatáskörei és feladatai felsorolása a Nemzeti Közlekedési Hatóságról szóló 263/2006. (XII. 20.) Korm. rendeletben találhatóak.
 
Törvény 1. § (1) a) alapján annak hatálya, egyebek mellett kiterjed a Magyarország területén végzett belföldi és nemzetközi közúti és vasúti személyszállítási szolgáltatásra, valamint az azzal összefüggő jogokra és kötelezettségekre.
Törvény 12. § (1) szerint, személygépkocsival közúti személyszállítási szolgáltatás személytaxi-szolgáltatásként vagy személygépkocsis személyszállító szolgáltatásként végezhető.
 
Fentiek alapján más személyszállítói tevékenység nem végezhető, a személygépkocsi bérbeadása és gépkocsivezetői szolgáltatás együttesen személytaxis szolgáltatás, az csak taxiengedéllyel gyakorolható.
 
Korm. rendelet 3. § alapján: „Személygépkocsival üzletszerűen, ellenérték fejében személyt csak személytaxi-szolgáltatást folytató vagy személygépkocsis személyszállító szolgáltatást folytató vállalkozás szállíthat. Utas kizárólag az e rendeletben meghatározott feltéteknek megfelelő vállalkozás által nyújtott szolgáltatást vehet igénybe.”
 
Korm. rendelet 2. § (6) szerint, „személygépkocsis személyszállító szolgáltatás: a személygépkocsival ellenérték fejében végzett közúti személyszállítás, amely az e rendeletben meghatározott feltételek szerint, egyéb szolgáltatás részeként kiegészítő szolgáltatásként, vagy a fő szolgáltatáshoz közvetlenül kapcsolódóan végezhető;”
 
Korm. rendelet 22. § (2)-(3) alapján,
„(2) Személygépkocsis személyszállító szolgáltatás kizárólag
a) szálláshely-hasznosítási, idegenforgalmi, turisztikai, sport, kulturális vagy oktatási, rendezvény szervezési tevékenységhez (a továbbiakban együtt: főszolgáltatás), vagy
b) autóbusszal végzett vagy vasúti, vízi, légi utas-szállításhoz
közvetlenül kapcsolódó szolgáltatásként, vagy külön díj megállapítása nélkül a főszolgáltatás részeként – a főszolgáltatást nyújtó, az utasok vagy megbízottjuk által adott előzetes megrendelés alapján – végezhető.
(3) Az autóbusszal végzett vagy vasúti, vízi, légi utas-szállítási tevékenységhez közvetlenül kapcsolódó személygépkocsis személyszállító szolgáltatást az utas
a) a személygépkocsis személyszállító szolgáltatást nyújtó vállalkozásnál, vagy
b) annál a szálláshely-hasznosítónál, idegenforgalmi, turisztikai, sport, kulturális vagy oktatási tevékenységet végző szervezetnél, vagy rendezvényszervezőnél – akinek, vagy amelynek a tevékenységéhez e szolgáltatás közvetlenül kapcsolódik – továbbá annál a közlekedési szolgáltatást nyújtó vállalkozásnál, amelynek szolgáltatása közvetlenül megelőzi a személygépkocsis személyszállítást,
rendelheti meg.”
 
Korm. rendelet 4. § (1) szerint, „Személyszállító szolgáltatás – a (14) bekezdésben meghatározott személyszállító szolgáltatást kivéve – csak az e rendeletben meghatározott hatósági engedély birtokában végezhető. A tevékenységi engedély személytaxi-szolgáltatásra vagy személygépkocsis személyszállító szolgáltatásra jogosít.”
 
Az „UBER” rendszer esetén, a szállító és az utas összekapcsolása fuvarközvetítés, amelyet csak engedélyezett diszpécserszolgálat végezhet, kizárólag személytaxis szolgáltatók részére kiadott fuvarokkal.
 
Az „UBER” rendszerű szállítók nem lehetnek személygépkocsis személyszállító szolgáltatók, az ad-hoc fuvarokban nem mutatható ki az idegenforgalmi szolgáltatás, rendezvényszervezés, stb. mint főtevékenység – tevékenységük személytaxis szolgáltatás, mely csak Taxiengedéllyel végezhető!
 
személytaxis szolgáltatásra engedélyt a vállalkozás székhelye szerint illetékes kormányhivatal Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztály, Közlekedési Osztály adhat ki.
 
kormányhivatalok és azok egyes egységeinek aktuális elérhetőségei az alábbi címen találhatóak: http://www.kormanyhivatal.hu/hu/elerhetosegek.
kormányhivatalok nem az NKH részei.
 
A személygépkocsival végezhető tevékenységekről az NKH honlapján a következő címeken találhat tájékoztatót: http://www.nkh.gov.hu/web/kozuti-gepjarmu-kozlekedesi-hivatal/kozuti-kozlekedesi-szolgaltatasok,
az „UBER szállítók” tevékenységének feltételeiről:
 

 


Kapcsolódó cikkek

2024. május 2.

Svédország – kis nép, nagy teljesítmény

A svédek büszkék hazájukra és erre minden okuk megvan. Az ország versenyképes, a gazdaság nemcsak a hagyományos ágazatokban, hanem a high-tech szektorban is nagyon jó teljesítményt nyújt, a jóléti társadalom stabilitást, biztonságérzetet ad minden polgárnak. Svédország közismerten magas adózású országnak számít, a magas színvonalú jóléti szolgáltatások és biztonsági háló alapja a magas adójövedelem.