Menekülés a csőd elől


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A jövedelemmel rendelkező, illetve nem teljesen vagyontalan magánszemélyeknek, vagyis azoknak nyújthat segédkezet a tervezett személyi adósságrendezési eljárás, akiknek reális esélyük van arra, hogy új egzisztenciát teremtsenek

Tízévente legfeljebb egyszer kérhet törvényi segítséget – amelynek révén öt év alatt kapaszkodhat ki a bajból – az eladósodott magánszemély az igazságügyi tárca elképzelései szerint. A készülő koncepció azoknak ad lehetőséget, időt tartozásuk átrendezésére, akiknek reális esélyük van arra, hogy új egzisztenciát teremthessenek – közölte a Világgazdaságnak Gadó Gábor szakállamtitkár. A támogatás azonban nem jelenthet egyet az adósságleírással. A jóhiszemű csődbejutottól megköveteli, hogy együttműködjön a hitelezőkkel és az eljárás menetét kidolgozó-felügyelő vagyongondokkal. További szigorú feltételeknek is meg kell felelnie, hogy mentesülhessen tartozásának egy része alól. Az érdekelt az adósságrendezést az erre hivatott szervezetnél kezdeményezheti, amely valószínűleg az Igazságügyi Hivatal lesz. Nem kaphat segédkezet az, aki bűncselekményt követett el, vagy a megelőző öt évben rosszhiszeműen akadályozta a hitelezői követelések érvényesítését. Kizárja az adósságrendezést az is, ha a kérelmező feketemunkát végez, vagy esetleg – mondjuk egyéni vállalkozóként – mást feketén foglalkoztat.
Az eljáráshoz szükség van a hitelezők többségi támogatására, ám adott esetben e nélkül is lefolytatható és eredményes lehet a procedúra, amelynek végén az adós kérhetné a bíróságtól, hogy írják le fennmaradt tartozásait. A hitelezői megállapodással történő adósságrendezés a céges csődeljáráshoz hasonló megoldásokat alkalmazna. Így például az adóst moratórium illetné meg a procedúra kezdetétől addig, amíg a hitelezők nem adják áldásukat – vagy éppenséggel megtagadják a hozzájárulást – a tartozások átütemezésére. Igenlő válasz esetén a független, mindkét fél érdekeit szem előtt tartó vagyongondnok irányításával folyik majd az eljárás. Az adós közvetlenül, a hitelezők megkeresése nélkül is kérheti az adósságrendezést. Ekkor vállalnia kell, hogy a vagyona, meglévő és jövőbeni jövedelme feletti rendelkezési jogot (a törvényben meghatározott kivételektől eltekintve) öt évig a vagyongondok gyakorolja. Egyúttal teljesítenie kell a vagyongondnok által megjelölt – például átképzési, álláskeresési – kötelezettségeket is. A személyi csőd bevezetésének igénye az ezredforduló óta többször felvetődött. Napjainkban a hazai háztartások növekvő eladósodása indokolná. Ez alacsonyabb ugyan az uniós övezet átlagos szintjénél – ott a GDP arányában 53, Magyarországon 28 százalék –, de évek óta folyamatosan emelkedik. Tavaly nyáron el is kezdődött a munka a külföldi szabályozások és annak vizsgálatával, valóban szükség van-e nálunk is, és milyen konstrukcióban az intézményes segítségre. A tárca arra törekszik, hogy – legkorábban áprilisban – olyan koncepciót vigyen a kormány elé, amelynek révén mindez eldönthető.
Annyi bizonyos: az elgondolások arra a közép-, alsó középosztálybeli adósi körre koncentrálnak, ahol van vagy lehet rendszeres jövedelem és vagyon, amelynek értékesítésével a lejárt követelések meghatározott hányada rögtön az eljárás megindítása után kiegyenlíthető. Ezért hiú remény lenne azt várni a jogszabálytól, hogy a jövedelemmel nem rendelkező, vagyontalan, tartós szegénységben élők felemelkedését egyengeti – hangsúlyozta Gadó. A törvény – ha lesz – már 2010-től érvényesülhetne.

A cikk teljes terjedelemben elolvasható a Világgazdaság Online internetes portálon.

Forrás: Világgazdaság Online


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.