Mi lesz veled, ekáer?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az utóbbi évek egyik legjelentősebb, a gazdálkodók széles rétegét érintő új szabályrendszereként jelent meg az EKAER mint adatszolgáltatási kötelezettség. A szerdán nyilvánosságra hozott, az EU Bizottságától származó információk szerint azonban, felmerül a kérdés, hogy minden szempontból rendben van-e az EKAER kötelezettséget szabályozó jogszabály – írja az RSM blogja.


A bevezetése óta eltelt időszakban az adóigazgatási hatóságok az áfacsalások megelőzősének és a csalók kiszűrésének legjobb eszközeként aposztrofálták ezt az elektronikus rendszert. Amely mindemellett gazdálkodói oldalról már kevésbé szimpatikus és komoly adminisztratív kötelezettséget jelent. Túl azon, hogy komoly leterheltséget jelent az adatszolgáltatási előírásoknak való megfelelés, az egyik legszigorúbb hazai szankciót tartalmazza a szabályozás azokkal szemben, akik a kötelezettségnek nem, vagy nem megfelelően tesznek eleget. Ez a szankció az érintett szállítmány értékének a 40 százalékáig terjedhet, amelyhez fogható büntetési mérték szerintem nincs az adóigazgatás területén.  A gyakorlat azt mutatja, hogy az ekáer kötelezettség teljesítésében könnyű hibát ejteni, a bejelentéshez szükséges adatok száma, valamint az áruszállítás vállalkozói kapcsolatokon keresztül történő bonyolítása miatt.

Az EU-n belüli szabad árumozgás akadályozása a probléma az ekáer-rel?

Az Európai Bizottság tájékoztatása szerint nincs minden rendben a magyar szabályozással, az nem felel meg teljes mértékben az EU HÉA irányelvében foglalt alapvető rendelkezéseknek, ezért kötelezettségszegési eljárást helyezett kilátásba azzal kapcsolatosan. 

Kevés információ áll rendelkezésre jelenleg, azonban álláspontom szerint a Bizottság problémája az ekáer szabályokkal az, hogy az EU-ban érvényesülő, az áruk szabad mozgásának elvén alapuló tagállami szállítások terén virtuális határokat hoz létre. Az ekáer kötelezettség ugyanis, a tagállami szállításokat érinti döntően, a vámigazgatási eljárással érintett szállítmányok ki vannak véve az ekáer hatálya alól mindaddig, amíg azok esetében a végleges vámjogi sorsot meghatározó vámeljárást nem végzik el.

 

Márpedig a Bizottság szerint a tagállamok közötti szállításokról az káer olyan információközlést tesz szükségessé, amely már sérti, vagy sértheti a HÉA irányelvi szabályokat. Az EU intézkedés jelenlegi stádiumában a magyar hatóságnak át kell gondolniuk az ekáer kötelezettség tartalmi elemeit, és szükség esetén azon változtatni kell, hogy  az harmonizáljon a HÉA irányelvvel.

Milyen változás jöhet az ekáer–ben? 

Az nem kérdés, hogy a magyar hatóságok miként vélekednek a Bizottság leveléről, ugyanis az NGM sajtóközleményben fejtette ki egyet nem értését, az azonban kérdés, hogy a magyar hatóságok milyen lépéseket fognak tenni a jogszabály megváltoztatása érdekében.

Tisztán szakmai szempontból megközelítve a kérdést, valóban igaz, hogy az ekáer kötelezettség az EU területén zajló tagállami árumozgások ellenőrzési rendszere, amely adatszolgáltatási igényével ellenőrzi azt az áruforgalmat, melyet az áru szabadáramlásának elve alapján hagyni kellene a lehető legszabadabban áramolni.  A kérdés az, hogy az ekáer, mint ellenőrzési eszköz meddig mehet el a Bizottság értelmezése szerint, hol a határ az HÉA irányelv szerint.

Fontos még megemlíteni, hogy ennek az eljárásnak milyen konzekvenciái lehetnek a haza napi ekáer gyakorlatban. Mivel az ekáer kötelezettség egy hatályos jogszabályon alapul, a napi gyakorlatban közvetlenül a Bizottság felszólítása nem érvényesül, a kötelezettséget változatlan formában kell teljesíteni. Egy esetleges változtatás, a jövőben képzelhető el, Brüsszel és a magyar kormány egyeztetéseinek eredményétől függően. 

Felmerül bennem ugyanakkor, és a későbbi fejlemények tükrében érdekes kérdés lehet, hogy amennyiben olyan eredmény fog születni, amely alátámasztja a Bizottság érvelését, és a hatályos ekáer szabályok sértik az irányelvet, akkor a nemzeti szabályozáson alapuló már kiszabott, igen súlyos szankciók megalapozottak voltak-e. Napi gyakorlat a közigazgatási bírósági eljárásban az adó és vámhatározatok jogsértő voltának olyan hivatkozása, hogy az nem a nemzeti szabályokat, hanem az azok mögött álló irányelvi szabályokat sérti.

Az ekáer életében egy érdekes időszak vette kezdetét, amelynek komoly kihatásai lehetnek az érintett gazdálkodókra is, éppen ezért fogjuk követni az eseményeket és folyamatosan tájékoztatni a gazdálkodókat.  

A bejegyzés szerzője Falcsik István, az RSM Hungary Vám-, jövedéki és termékdíj tanácsadás, üzletágvezetője. Az RSM Blog az Adó Online szakmai partnere. 


Kapcsolódó cikkek

2024. október 10.

Tiltakozik az Adótanácsadó Egyesülete

Az Adótanácsadók Egyesülete határozottan tiltakozik az Ügyfélkapu+ 2025. január 16-tól történő kötelező bevezetése ellen. Legalább fél év halasztás szükséges, mert a könyvelők, adótanácsadók, valamint mikró- és kisvállalkozás ügyfeleik az előző év zárlati munkájuk csúcs időszakában erre nem lesznek kellően felkészülve. Mint szakmánk elkötelezett képviselői javaslatunkat megküldtük a kormányzati szerveknek.

2024. október 10.

IAFAK, avagy általános forgalmi adó visszatérítése belföldön nem letelepedett adóalanyok részére

Az Adó szaklap friss számában megjelent írásban azt mutatja be, hogy az IAFAK jelű, „Kérelem és kiigazítási nyilatkozat a belföldön nem letelepedett adóalanyokat és a Közösség más tagállamában nyilvántartásba vett nem adóalany jogi személyeket, valamint az egyablakos rendszerekbe regisztrált adóalanyokat megillető általánosforgalmiadó-visszatérítéshez megnevezésű kötegelt nyomtatvány (a továbbiakban: IAFAK nyomtatvány) kitöltése és benyújtása útján milyen módon valósulhat meg a magyar áfaalanyok által teljesített, áfatörvény hatálya alá tartozó ügyletek kapcsán áthárított, illetve Magyarországon felszámított általános forgalmi adónak a belföldön nem letelepedett adóalanyok részére történő visszatérítése.

2024. október 9.

Suppan Gergely: stabil növekedés indulhat a kiskereskedelmi szektorban

Az utóbbi hónap adata biztató abból a szempontból, hogy elindulhat egy stabil növekedés a kiskereskedelmi szektorban – mondta Suppan Gergely, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) vezető közgazdásza kedden az M1 aktuális csatornán a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) kiskereskedelmi adatait értékelve.