Milyen évzárási teendőket érdemes már korábban elkezdeni?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Ha szeretnénk megelőzni az évvégi túlterheltséget cégünkben, érdemes már most beütemezni a teendőket, és amit lehet előre hozni. Ezzel sok időt, pénzt és fáradtságot takaríthatunk meg.

A leltározás előkészítése
A leltározás célja, hogy a vállalkozások és tulajdonosok meggyőződjenek tulajdonuk a meglétéről, és felmérjék annak valós állapotát, használhatóságát, hogy lássák, mivel fogják folytatni tevékenységüket!

A Számviteli törvény szerint legalább 3 évente leltározni kell:
– az anyagkészleteket,
– az árukat,
– az immateriális javakat,
– és a tárgyi eszközöket.

Az immateriális javak közé soroljuk többek között a szoftvereket. A leltározásuknál ellenőrizni kell, hogy használhatók-e/használjuk-e még, rendelkeznek-e dokumentációval, van-e olyan hardverünk, amelyen működnek, vagy selejtezni kell őket? Ezt a feladatot könnyedén előre lehet hozni.

Az eszközállomány leltározásánál ellenőrizni kell a könyvekben lévő adatokat, az eltéréseket pedig le kell könyvelni. Ellenőrizni kell az ingatlanok tulajdoni lapjait, hogy nem maradt-e rajta tévedésből egy korábbi jelzálog. A tárgyi eszközöket szemrevételezéssel és számolással kell leltározni. Ha valamelyik hiányzik, de megfelelő gondosság mellett a hiányt meg lehetett volna előzni, a hiányzó eszköz értékével az adóalapot meg kell növelni. Az idegen helyen tárolt eszközök leltárfelvételéhez kérjünk tárolási nyilatkozatot és fotót a partnertől, amellyel igazolja az adott eszköz meglétét.

A készletek leltározását valóban a mérlegfordulónap körül, azaz az év utolsó vagy első napjaiban kell elvégezni, de megkönnyíthetjük a dolgunkat, ha korábban rendet rakunk a raktárban, csoportosítjuk a készleteket, a sérült, eladhatatlan elemeket elkülönítjük.
A félkész és befejezetlen termékek leltározása a legnehezebb: a készültségi fok szerinti értéket kell hozzárendelni. A készleteket selejtezni is kell. A teljes áron eladhatatlan, de még használható készletekre elszámolt értékvesztések az adózásnál elismert költségnek minősülnek, azaz adófizetési kötelezettség nem keletkezik utánuk. Azt, hogy mekkora értékvesztés számolható el, és milyen módon, a cég számviteli politikája szabályozza. Azonban, ha a készlethiány aránya meghaladja az adott iparágra jellemző mértéket, már adófizetéssel is kell számolni. Felül kell vizsgálni a belső szabályzatokat: az önköltségszámítási szabályzatot és az utókalkulációt.
Végül, de nem utolsó sorban a göngyölegeket is leltározni kell.

Hozzuk előre a pénzügyi egyeztetéseket
A könyveinkben szereplő vevőkkel szembeni követeléseket és a szállítókkal szembeni tartozásokat egyeztetni kell a valós helyzettel, ahogy a NAV-nál, illetve az önkormányzat(ok)nál vezetett adófolyószámlákat, és a munkavállalókkal kapcsolatos tartozásokat, követeléseket is. Az egyeztetéseket egy december 31. előtti hó végére is időzíthetjük, például november 30-ára vagy akár október 31-ére. Így elég idő marad a beérkező válaszok és a könyveinkben szereplő értékek összehasonlítására.

A saját tőke
A cégeknek érdemes áttekinteniük saját tőke helyzetüket, és ha szükséges fel kell készülni a rendezésére. Elképzelhető, hogy pótbefizetésre vagy tőkeemelésre kerül sor, amelyet akár készpénzzel vagy vagyontárgyak apportjával is megoldható.

Felkészülés a változásokra
Tekintsük át az adótörvény változások hatását cégünkre, melybe adótanácsadót is érdemes bevonni.

Áttérés KIVA-ra
Ésszerű év végére igazítani a KIVA-ra való áttérést is, mert ilyenkor mindenképpen kell készíteni egy adóbevallást, ami év végén egyébként is esedékes lenne. Érdemes tehát ideje korán átgondolni, hogy melyik adózási forma éri meg jobban. A döntést legkésőbb decemberben be kell jelenteni a NAV-nak.

Áttérés devizás könyvelésre
A devizában való könyvelésre való áttérést is érdemes az év végére időzíteni. Azoknak, akiknek a bevételei és költségei többségében devizában merülnek fel, és a nagy árfolyammozgásoknak való kitettség jelentősen befolyásolja eredményüket, érdemes lehet a forintban történő könyvvezetésről áttérni euróban / dollárban történő könyvvezetésre. Ehhez módosítani kell az alapító okiratot, a társasági szerződést, a számviteli politikát, és 2 beszámolót kell összeállítani: egyet az áttérés előtti devizanemben, azaz forintban, egyet pedig az új választott devizanemben, azaz euróban vagy dollárban. A beszámolót könyvvizsgálóval is ellenőriztetni kell.
Az alapos felkészülés megkönnyíti és felgyorsítja az éves zárással kapcsolatos teendőket.

Forrás: https://adozasrolerthetoen.blog.hu/


Kapcsolódó cikkek

2024. május 15.

Akkor is tud róla a NAV, ha külföldről származik a bevétel

Sokan azt hiszik, hogy a tőkepiaci ügyletekből és kriptovalutákból származó jövedelem, különösen, ha külföldről származik, könnyen elrejthető az adóhatóság elől. Érdemes azonban tudni, hogy a külföldi bankoknál és befektetési szolgáltatóknál vezetett értékpapírszámláról és pénzforgalmi számláról több mint 100 országból kap a NAV tájékoztatást információcsere keretében. Szintén érdemes mérlegelni, hogy az ellenőrzött tőkepiaci ügyletekből, és kriptovalutából jövedelmet szerzők a NAV ellenőrzések célkeresztjében vannak a NAV 2024-es ellenőrzési terve szerint – foglalja össze a Niveus Consulting Group.

2024. május 15.

Speciális szakkérdések adóeljárásnál

Az adóigazgatási eljárásról szóló törvény szerint szakvéleményt kell kérni, ha az ügyben jelentős tény vagy egyéb körülmény megállapításához különleges szakértelem szükséges. Ismertetjük a szabályozást és bemutatunk egy érdekes példát a transzferárazás világából.