Minden lépésünket figyeli a NAV


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A NAV 2011-es pénzmosási jelentéséből kiderül, hogy a Pénzmosás Elleni Információs Iroda milyen ügyleteket és milyen szolgáltatókat figyel és ellenőriz. Könnyen pénzmosásgyanús lehet egy-egy pénzmozgás, készpénzfelvét – akár magánszemélyként, akár cégként is.


Általános értelemben pénzmosásnak minősül minden olyan tevékenység, amely arra irányul, hogy a bűncselekmények elkövetéséből származó pénzeszközök legális eredetűvé váljanak. Éppen ezért bizonyos szolgáltatók 2008 óta kötelesek ügyfeleiket a törvényben előírt módon azonosítani, és emellett a hatóságnak jelenteni a „gyanús” ügyleteket.

A pénzmosási törvény szerint ellenőrizni és jelenteni köteles szolgáltatók, szolgáltatások

pénzügyi szolgáltatás,

befektetési szolgáltatás,

biztosítási szolgáltatás,

árutőzsdei szolgáltatás,

önkéntes kölcsönös biztosító-pénztári tevékenység és

postai pénzügyi tevékenység.

kaszinók,

ügyvédek, közjegyzők,

könyvvizsgálók,

könyvelők, adószakértők, adótanácsadók,

ingatlanügylettel kapcsolatos tevékenység,

nemesfémmel kereskedők és

árukereskedelmi tevékenység – 3 600 000 forintot elérő vagy meghaladó készpénz elfogadásakor.

Az éves jelentés szerint tavaly több, mint 6000 bejelentés érkezett, többségében bankoktól, pénzváltóktól. A nem pénzügyi szolgáltatók továbbra is elenyésző számban tapasztalnak gyanús ügyleteket, összesen 18 bejelentés érkezett nem pénzügyi szolgáltatótól.

forrás: NAV PIFO adatbázis

Így válhatunk gyanússá

Az éves jelentés közöl tipikus ügyleteket is, ami a bejelentések alapján pénzmosás gyanúját vetheti fel. Ezekből emelünk ki néhányat:

  • Egy gazdasági társaság a bankszámláján jóváírt összegeket közel ugyanolyan értékben azonnal vagy rövid időn belül továbbutalja. Általában csak a pénzforgalmi (banki) költségek miatt van eltérés a jóváírások és a továbbutalások (terhelések) között, vagy az adott időszak alatt a bejövő és kimenő tételek összege közel azonos. Folyamatos a készpénzfelvétel a tranzakció-sorozatban érintett gazdasági társaság fizetési számlájáról vagy a készpénzbefizetés az érintett gazdasági társaság számlájára. Több esetben a fenti tranzakció-sorozat során külföldi számláról vagy külföldi székhelyű gazdasági társaság magyarországi számlájáról is érkeznek jóváírások, amelyek jellemzően fiktív értékesítési tevékenységre utalnak. A racionális gazdasági tevékenységre utaló jellemzők hiányoznak 8pl. nincs bérkifizetés, nincsenek működési költségek).
  • Egy természetes személy rendszeresen, jelentős összegeket vesz fel készpénzben (akár banki kifizetés, kiszállítás útján, akár ATM-en keresztül) olyan gazdasági társaságok fizetési számláiról, amelyeknek általában vezető tisztségviselője és/vagy tagja (tulajdonosa), illetve a gazdasági társaság fizetési számlája felett rendelkezésre jogosult. A számla egyenlegét pedig folyamatosan alacsonyan tartja. (A beérkező összegeket azonnal vagy rövid időn belül készpénzben felveszi.)
  • A gazdasági társaság tevékenysége kizárólag jelentős árbevétellel, azonban jellemzően alacsony elszámolható költséghányaddal működő gazdasági társaság vagy társaságok áfa, illetve társasági adó-fizetési kötelezettségének minimalizálására irányul. A kezdő- és végpont között általában további gazdasági társaságokat építenek be, illetve több szálon történik a számlakibocsátás és a pénzmozgás. Ez a tevékenység elsősorban az alábbi területeken jellemző: média-, reklám-, marketingszolgáltatás, üzletviteli tanácsadás, informatikai szolgáltatás, őrzővédő szolgáltatás, építőipari tevékenység, épület-üzemeltető, takarító szolgáltatás.
  • Egy természetes személy folyamatosan nagy összegű készpénzt fizet be forintban vagy más pénznemben saját, illetve más természetes személyek lakossági fizetési számláira, majd a befizetett összegeket különböző, jellemzően külföldi székhelyű gazdasági társaságoknak továbbutalja. Az átutalások mögött vélhetően gazdasági események állnak. A rendszeres és üzletszerű tevékenységre utal az átutalt pénzösszegek nagysága, valamint az átutalások közlemény rovatai is árumozgásra utalnak (pl. goods, invoice nr.).
  • Egy természetes személy – aki gazdasági társaságban tag és/vagy vezető tisztségviselő – a saját lakossági fizetési számlájára utaltat rendszeresen pénzösszegeket a vállalkozás partnereitől annak érdekében, hogy a gazdasági társaság számlájára kibocsátott azonnali beszedési megbízás teljesülését megakadályozza.
  • Befektetési egységhez kötött életbiztosítási szerződés megkötését követően a szerződő fél részleges vagy teljes visszavásárlást kezdeményez úgy, hogy a visszavásárlásnak nincs racionális gazdasági indoka.
  • Alacsony adókulcsú területekre bejegyzett gazdasági társaságok magyarországi hitelintézetnél vezetett fizetési számláira külföldről érkeznek jóváírások, illetve e számlákról külföldre történnek átutalások.

A szolgáltatókat is ellenőrzik

Az adatellenőrzésre és jelentésre köteles szolgáltatókat is ellenőrzik, a hatóság helyszíni ellenőrzést is lefolytathat, de csak akkor, ha az érintettet erről előzetesen értesíti.

Megvizsgálják többek között, hogy a szolgáltató

  • készített-e pénzmosás elleni szabályzatot és azt hatályosítja-e
  • van-e az adatellenőrzésre kijelölt személy és rendelkezik-e ügyfélkapu regisztrációval
  • hogyan végzi az ügyfél-átvilágítást, milyen adatokat rögzít, összhangban van-e a szabályzattal
  • volt-e már bejelentése, és tudja-e hogyan kell megtenni a bejelentést
  • hogyan őrzi az adatokat (statisztika, nyilvántartás ellenőrzése)

Tavaly összesen 142 helyszíni ellenőrzést folytatott le a hatóság, bírságot azonban csak 13-szor szabott ki, 1,8 millió forint összértékben. A bírság kiszabásának elsődleges indoka az volt, hogy a szolgáltatók annak ellenére sem rendelkeztek belső szabályzattal, hogy erre a hatóság már az ellenőrzés előtt figyelmezette őket, ezen túlmenően a kijelölt személyt sem jelentették be, valamint az ügyfél átvilágítást sem mindig végezték el.

A Pénzmosás Elleni Információs Iroda elérhetőségei
Nemzeti Adó- és Vámhivatal Központi Hivatala Pénzmosás Elleni Információs Iroda

  • Cím: 1033 Budapest, Huszti út 42.
  • Postafiók: 1300 Budapest, Pf: 307
  • Telefon: 06 1/4309-466
  • Kapcsolattartó szolgálat (a Pmt. hatálya alá tartozó szolgáltatók számára): 06 30/516-5662
  • Fax: 06 1/4309-305
  • E-mail: fiu@nav.gov.hu
  • Honlap: www.vam.gov.hu/pio

A teljes jelentés itt olvasható


Kapcsolódó cikkek

2024. május 2.

Svédország – kis nép, nagy teljesítmény

A svédek büszkék hazájukra és erre minden okuk megvan. Az ország versenyképes, a gazdaság nemcsak a hagyományos ágazatokban, hanem a high-tech szektorban is nagyon jó teljesítményt nyújt, a jóléti társadalom stabilitást, biztonságérzetet ad minden polgárnak. Svédország közismerten magas adózású országnak számít, a magas színvonalú jóléti szolgáltatások és biztonsági háló alapja a magas adójövedelem.