Minden lépésünket figyeli a NAV


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A NAV 2011-es pénzmosási jelentéséből kiderül, hogy a Pénzmosás Elleni Információs Iroda milyen ügyleteket és milyen szolgáltatókat figyel és ellenőriz. Könnyen pénzmosásgyanús lehet egy-egy pénzmozgás, készpénzfelvét – akár magánszemélyként, akár cégként is.


Általános értelemben pénzmosásnak minősül minden olyan tevékenység, amely arra irányul, hogy a bűncselekmények elkövetéséből származó pénzeszközök legális eredetűvé váljanak. Éppen ezért bizonyos szolgáltatók 2008 óta kötelesek ügyfeleiket a törvényben előírt módon azonosítani, és emellett a hatóságnak jelenteni a „gyanús” ügyleteket.

A pénzmosási törvény szerint ellenőrizni és jelenteni köteles szolgáltatók, szolgáltatások

pénzügyi szolgáltatás,

befektetési szolgáltatás,

biztosítási szolgáltatás,

árutőzsdei szolgáltatás,

önkéntes kölcsönös biztosító-pénztári tevékenység és

postai pénzügyi tevékenység.

kaszinók,

ügyvédek, közjegyzők,

könyvvizsgálók,

könyvelők, adószakértők, adótanácsadók,

ingatlanügylettel kapcsolatos tevékenység,

nemesfémmel kereskedők és

árukereskedelmi tevékenység – 3 600 000 forintot elérő vagy meghaladó készpénz elfogadásakor.

Az éves jelentés szerint tavaly több, mint 6000 bejelentés érkezett, többségében bankoktól, pénzváltóktól. A nem pénzügyi szolgáltatók továbbra is elenyésző számban tapasztalnak gyanús ügyleteket, összesen 18 bejelentés érkezett nem pénzügyi szolgáltatótól.

forrás: NAV PIFO adatbázis

Így válhatunk gyanússá

Az éves jelentés közöl tipikus ügyleteket is, ami a bejelentések alapján pénzmosás gyanúját vetheti fel. Ezekből emelünk ki néhányat:

  • Egy gazdasági társaság a bankszámláján jóváírt összegeket közel ugyanolyan értékben azonnal vagy rövid időn belül továbbutalja. Általában csak a pénzforgalmi (banki) költségek miatt van eltérés a jóváírások és a továbbutalások (terhelések) között, vagy az adott időszak alatt a bejövő és kimenő tételek összege közel azonos. Folyamatos a készpénzfelvétel a tranzakció-sorozatban érintett gazdasági társaság fizetési számlájáról vagy a készpénzbefizetés az érintett gazdasági társaság számlájára. Több esetben a fenti tranzakció-sorozat során külföldi számláról vagy külföldi székhelyű gazdasági társaság magyarországi számlájáról is érkeznek jóváírások, amelyek jellemzően fiktív értékesítési tevékenységre utalnak. A racionális gazdasági tevékenységre utaló jellemzők hiányoznak 8pl. nincs bérkifizetés, nincsenek működési költségek).
  • Egy természetes személy rendszeresen, jelentős összegeket vesz fel készpénzben (akár banki kifizetés, kiszállítás útján, akár ATM-en keresztül) olyan gazdasági társaságok fizetési számláiról, amelyeknek általában vezető tisztségviselője és/vagy tagja (tulajdonosa), illetve a gazdasági társaság fizetési számlája felett rendelkezésre jogosult. A számla egyenlegét pedig folyamatosan alacsonyan tartja. (A beérkező összegeket azonnal vagy rövid időn belül készpénzben felveszi.)
  • A gazdasági társaság tevékenysége kizárólag jelentős árbevétellel, azonban jellemzően alacsony elszámolható költséghányaddal működő gazdasági társaság vagy társaságok áfa, illetve társasági adó-fizetési kötelezettségének minimalizálására irányul. A kezdő- és végpont között általában további gazdasági társaságokat építenek be, illetve több szálon történik a számlakibocsátás és a pénzmozgás. Ez a tevékenység elsősorban az alábbi területeken jellemző: média-, reklám-, marketingszolgáltatás, üzletviteli tanácsadás, informatikai szolgáltatás, őrzővédő szolgáltatás, építőipari tevékenység, épület-üzemeltető, takarító szolgáltatás.
  • Egy természetes személy folyamatosan nagy összegű készpénzt fizet be forintban vagy más pénznemben saját, illetve más természetes személyek lakossági fizetési számláira, majd a befizetett összegeket különböző, jellemzően külföldi székhelyű gazdasági társaságoknak továbbutalja. Az átutalások mögött vélhetően gazdasági események állnak. A rendszeres és üzletszerű tevékenységre utal az átutalt pénzösszegek nagysága, valamint az átutalások közlemény rovatai is árumozgásra utalnak (pl. goods, invoice nr.).
  • Egy természetes személy – aki gazdasági társaságban tag és/vagy vezető tisztségviselő – a saját lakossági fizetési számlájára utaltat rendszeresen pénzösszegeket a vállalkozás partnereitől annak érdekében, hogy a gazdasági társaság számlájára kibocsátott azonnali beszedési megbízás teljesülését megakadályozza.
  • Befektetési egységhez kötött életbiztosítási szerződés megkötését követően a szerződő fél részleges vagy teljes visszavásárlást kezdeményez úgy, hogy a visszavásárlásnak nincs racionális gazdasági indoka.
  • Alacsony adókulcsú területekre bejegyzett gazdasági társaságok magyarországi hitelintézetnél vezetett fizetési számláira külföldről érkeznek jóváírások, illetve e számlákról külföldre történnek átutalások.

A szolgáltatókat is ellenőrzik

Az adatellenőrzésre és jelentésre köteles szolgáltatókat is ellenőrzik, a hatóság helyszíni ellenőrzést is lefolytathat, de csak akkor, ha az érintettet erről előzetesen értesíti.

Megvizsgálják többek között, hogy a szolgáltató

  • készített-e pénzmosás elleni szabályzatot és azt hatályosítja-e
  • van-e az adatellenőrzésre kijelölt személy és rendelkezik-e ügyfélkapu regisztrációval
  • hogyan végzi az ügyfél-átvilágítást, milyen adatokat rögzít, összhangban van-e a szabályzattal
  • volt-e már bejelentése, és tudja-e hogyan kell megtenni a bejelentést
  • hogyan őrzi az adatokat (statisztika, nyilvántartás ellenőrzése)

Tavaly összesen 142 helyszíni ellenőrzést folytatott le a hatóság, bírságot azonban csak 13-szor szabott ki, 1,8 millió forint összértékben. A bírság kiszabásának elsődleges indoka az volt, hogy a szolgáltatók annak ellenére sem rendelkeztek belső szabályzattal, hogy erre a hatóság már az ellenőrzés előtt figyelmezette őket, ezen túlmenően a kijelölt személyt sem jelentették be, valamint az ügyfél átvilágítást sem mindig végezték el.

A Pénzmosás Elleni Információs Iroda elérhetőségei
Nemzeti Adó- és Vámhivatal Központi Hivatala Pénzmosás Elleni Információs Iroda

  • Cím: 1033 Budapest, Huszti út 42.
  • Postafiók: 1300 Budapest, Pf: 307
  • Telefon: 06 1/4309-466
  • Kapcsolattartó szolgálat (a Pmt. hatálya alá tartozó szolgáltatók számára): 06 30/516-5662
  • Fax: 06 1/4309-305
  • E-mail: fiu@nav.gov.hu
  • Honlap: www.vam.gov.hu/pio

A teljes jelentés itt olvasható


Kapcsolódó cikkek

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.

2024. június 28.

Ingatlan áfa újratöltve

Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az ingatlanokkal kapcsolatos áfaszabályok, melyek ismerete nemcsak az építőipari cégeknek, illetve az ingatlant értékesítőknek, hanem az ilyen számlát befogadóknak is kulcsfontosságú. Az Áfa kalauz legfrissebb számában áttekinti az ingatlanokkal kapcsolatos áfa szabályokat.