Munkavállalás rokkantnyugdíj mellett


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Azok a rokkantnyugdíjasok, akik 2008. január 1-jét megelőző időponttól részesülnek rokkantnyugdíjban, 2009. január 1-től kezdődően a nyugdíj folyósítása mellett csak korlátozott munkabérért vállalhatnak munkát.

Az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság tájékoztatója szerint a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény 36/D. § (1) bekezdésében foglaltak alapján meg kell szüntetni a rokkantsági nyugdíjra való jogosultságát annak a 62. életévét még el nem ért személynek, akinek a keresőtevékenységből származó nettó keresete hat hónapon keresztül meghaladja a rokkantsági nyugdíj alapját képező havi átlagkereset 90 százalékát, illetve annak a megállapítást követő rendszeres emelésekkel növelt összegét, de legalább a minimálbért. (Amennyiben a nyugdíj alapjául szolgáló átlagkereset felemelt összege nem éri el a minimálbért, akkor a minimálbért kell összehasonlítani a keresőtevékenységből származó nettó átlagkeresettel.)

Az érintett nyugdíjasokra ezt a rendelkezést 2009. január 1-jét követően kell alkalmazni. A vizsgálat során kizárólag a 2009. január 1-je utáni kereseteket veszik figyelembe, azaz ilyen indokkal legkorábban 2009. július 1-je után lehet megszüntetni a rokkantnyugdíjat.

A kereseti korlátozás nem érinti az I. és II. rokkantsági csoportba tartozó nyugdíjasokat, tehát csak III. csoportba tartozó (50-79 százalékos mértékű egészségkárosodással rendelkező) rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíjasokra vonatkozik, és csak az irányadó öregségi nyugdíjkorhatár betöltéséig alkalmazható.
A keresőtevékenységből származó nettó kereset alatt a személyi jövedelemadóval és a kifizetés időpontjában hatályos jogszabályokban meghatározott járulékmértékek figyelembevételével számított egészségbiztosítási járulék, nyugdíjjárulék, magán-nyugdíjpénztári tagdíj, valamint munkavállalói járulék, illetve vállalkozói járulék összegével csökkentett keresetet kell érteni. Az így meghatározott nettó kereset nem feltétlenül azonos az érintett nyugdíjas nettó keresetével, mert pl. a nyugdíjast esetleg megillető személyi jövedelem-adó kedvezmény(eke)t nem lehet figyelembe venni, a pénzbeli egészségbiztosítási járulék számított összegét azonban annak ellenére le kell vonni, hogy annak megfizetésére a nyugdíjas nem köteles.

Az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság a nyugdíjasok és a foglalkoztatók tájékoztatása érdekében kifejlesztett egy kalkulátort, amellyel elvégezhető a nyugdíj alapját képező átlagkereset 90 százalékának 2009. évre felemelése. A kalkulátorral egyelőre az 1992. december 31-ét követően megállapított rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíjban részesülők számíthatják ki, hogy milyen összegű – képzett nettó – keresetet érhetnek el biztosítási jogviszonyuk keretében anélkül, hogy nyugdíjjogosultságukat megszüntetnék.

Forrás: ONYF


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.