Munkavállalási engedélyek


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Május 28-án lép hatályba a harmadik országbeli állampolgárok magyarországi foglalkoztatásának engedélyezéséről szóló új rendelet, amely az egyéni engedély, a mezőgazdasági szezonális munkavállalási engedély, a családegyesítő személy családtagjának munkavállalási engedélye, illetve a csoportos keretengedély és a keretengedélyen alapuló egyéni engedély szabályait tartalmazza.

A harmadik országbeli állampolgárok magyarországi foglalkoztatásának engedélyezéséről szóló 16/2010. (V. 13.) SZMM rendelet szabályait a foglalkoztatásra irányuló jogviszonyt létesítő, ilyen jogviszony keretében munkát végző, Magyarországon engedéllyel foglalkoztatható harmadik országbeli állampolgárra, továbbá az őt foglalkoztatóra kell alkalmazni. Nem terjed ki ugyanakkor a rendelet hatálya az Európai Gazdasági Térség (EGT) államban letelepedett munkáltató által, szolgáltatásnyújtás keretében, kiküldetés, kirendelés vagy munkaerő-kölcsönzés keretében, magyarországi foglalkoztatóhoz kiküldött Magyarországon munkát végző harmadik országbeli állampolgárra, továbbá az őt foglalkoztatóra.

Fontos alapelv az új jogszabályban, hogy a Magyarországon egyidejűleg az engedéllyel foglalkoztatott harmadik országbeli állampolgárok száma nem haladhatja meg a tárgyévet megelőző évben bejelentett munkaerőigények havi átlagát. A harmadik országbeli állampolgárok legmagasabb számára vonatkozó fenti létszámadatot tartalmazó közleményt a szociális és munkaügyi miniszter a tárgyév február 1-jéig a Magyar Közlönyben teszi közzé.

Az egyéni munkavállalási engedély kiadására fő szabályként akkor kerülhet sor az új rendelet szerint, ha a foglalkoztató a kérelem benyújtását megelőzően, a harmadik országbeli állampolgár által ellátandó tevékenységre vonatkozóan érvényes munkaerőigénnyel rendelkezett, és nem közvetítettek ki részére olyan munkaerőt, akit álláskeresőként tartanak nyilván, továbbá a harmadik országbeli állampolgár megfelel a jogszabályban előírt, valamint a foglalkoztató munkaerőigényében megjelölt alkalmazási feltételeknek. Érvényes munkaerőigénynek azt a munkaerőigényt kell tekinteni az engedélykérelem szempontjából, amelyet a foglalkoztató a kérelem benyújtását megelőzően legalább 15 nappal korábban, de hatvan napnál nem régebben nyújtott be, vagy hatvan napnál régebben nyújtott be, de azt legalább hatvannaponként megújította, és a legutolsó megújítás a kérelem benyújtását megelőzően hatvan napnál nem régebben történt.

Fontos tudni, hogy az egyéb, jogszabályban előírt okok mellett a kérelem akkor is elutasítható, ha a foglalkoztatóval szemben a kérelem benyújtását megelőző egy éven belül jogerősen munkaügyi vagy munkavédelmi bírságot szabtak ki, vagy a megelőző három éven belül harmadik országbeli állampolgár engedély nélküli foglalkoztatása miatt befizetésre kötelezték, és fizetési kötelezettségének nem tett eleget. Nem adnak ki engedélyt akkor sem, ha a kérelem benyújtásának időpontjában a munkaügyi központ által támogatott olyan képzés van folyamatban, amely a harmadik országbeli állampolgár foglalkoztatásának tervezett megkezdését megelőzően befejeződik, vagy a foglalkoztatónál a foglalkoztatási feltételek nyilvánvalóan nem biztosítottak. Elutasítással járhat továbbá, ha a foglalkoztatónál a kérelem benyújtásának időpontjában, a kérelemben szereplő tevékenységet is érintő sztrájk van folyamatban, vagy a foglalkoztató a kérelem benyújtását megelőző egy évben csoportos létszámcsökkentést hajtott végre.

A mezőgazdasági szezonális foglalkoztatás 12 hónapon belül legfeljebb 150 napra engedélyezhető, azzal, hogy az engedély meghosszabbításának helye nincs. Egy engedélyben ugyanakkor a foglalkoztatás időtartama több részletben is meghatározható. Fontos továbbá, hogy idénymunkánál is a munkaerőpiaci helyzet (hazai munkaerőigény) vizsgálata alapján kell az engedélyt kiadni. Az egyéni engedélyhez hasonlóan – az egyéb eseteken túlmenően – szintén a kérelem elutasításával járhat, ha a foglalkoztatóval szemben egy éven belül jogerősen munkaügyi vagy munkavédelmi bírságot szabtak ki, vagy harmadik országbeli állampolgár engedélynélküli foglalkoztatása miatt befizetésre kötelezték, és fizetési kötelezettségének nem tett eleget, továbbá, ha a foglalkoztatás feltételei nyilvánvalóan nem biztosítottak, illetve, ha a foglalkoztató a tevékenységre vonatkozó országos átlagos személyi alapbérnél lényegesen alacsonyabb személyi alapbért – ideértve illetményt, díjazást – jelöl meg a külföldi vonatkozásában. Szezonális foglalkoztatás ugyanakkor munkaerő-kölcsönzés keretében is engedélyezhető.

A 16/2010. (V. 13.) SZMM rendelet a fentieken túlmenően szabályozza a munkaerőpiaci helyzet vizsgálata nélkül kiadható egyéni engedély, a családegyesítő személy családtagjának munkavállalási engedélye, a csoportos keretengedély és a keretengedélyen alapuló egyéni engedély szabályait, továbbá tartalmazza az engedélykérelmek benyújtásához szükséges formanyomtatványokat is.


Kapcsolódó cikkek

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.

2024. június 28.

Ingatlan áfa újratöltve

Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az ingatlanokkal kapcsolatos áfaszabályok, melyek ismerete nemcsak az építőipari cégeknek, illetve az ingatlant értékesítőknek, hanem az ilyen számlát befogadóknak is kulcsfontosságú. Az Áfa kalauz legfrissebb számában áttekinti az ingatlanokkal kapcsolatos áfa szabályokat.