NAV figyelő, 15. hét: segít a NAV az szja-bevallásban


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Összefoglalóval és speciális esetek feltárásával segíti a NAV az szja-bevallás elkészítését. Frissültek a feketelisták és ismertek a májusban elszámolható üzemanyagárak.


1. Segítség a 2016. évi szja-bevalláshoz

Tekintettel az idei év újdonságára, a NAV által elkészített szja-tervezetre, részletes „kezelési útmutatót” találunk a NAV honlapján, itt.

Az összefoglaló bemutatja, miként érhetjük el az szja tervezetet, tájékozódhatunk annak módosítási lehetőségeiről, valamint speciális eseteket érintő kérdésekkel is foglalkozik.

2. Kérdések az őstermelői járulékokkal kapcsolatban

Az őstermelőkre adózási szempontból speciális szabályok vonatkoznak. Annak érdekében, hogy a leggyakrabban előforduló kérdésekben segítséget nyújtson, a NAV egy csokorba gyűjtötte ezeket.

3. Májusban alkalmazandó üzemanyagárak

A hét közepén felkerültek a NAV honlapjára a május hónapban alkalmazandó üzemanyagárak. A közleményben szereplő üzemanyagárak alkalmazása esetén a magánszemélynek nem kell számlával igazolnia az üzemanyag beszerzést annak érdekében, hogy a kifizető megtérítse számára az üzemanyag költségét.

Az Szja tv. lehetővé teszi, hogy a kifizető a magánszemélynek adómentesen megtérítse a magánszemélynek a saját személygépkocsi használata miatt fizetett költségtérítés összegéből a kiküldetési rendelvényben feltüntetett km-távolság szerint az üzemanyag-fogyasztási norma és legfeljebb az állami adóhatóság által közzétett üzemanyagár, valamint maximum15 Ft/km általános személygépkocsi normaköltséget.

Figyelem: év elején egy kormányrendelet-módosítás „visszaváltoztatta” a munkába járás költségtérítésének mértékét 15 Ft-ról gyakorlatilag (9+6) Forintra. Ez azonban nem befolyásolja a kiküldetés esetén elszámolható kilométerenkénti átalány fenntartási költséget, amely így maradt 15 Ft.

A NAV által közölt üzemanyagár alkalmazása nem kötelező. Ha az adott benzinkúton a literenkénti egységár ennél magasabb volt, akkor ha ezt számlával tudja igazolni a kiküldött magánszemély, úgy a valójában fizetett egységár szerint számíthatja ki a térítendő összeget. Általános tapasztalat azonban, hogy a NAV által közzétett árak túlnyomó többségben magasabbak, mint amit a magyar kutak alkalmaznak. A számla szerinti egységár alkalmazása autópályák melletti kutak vagy nyugati országokban történt tankolás esetén lehet előnyös.

 

4. Egyéb frissítések

Az Európai Unió által elrendelt pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések listája itt látható.

Az ENSZ BT határozatai a terrorizmus finanszírozása elleni pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedésekről itt olvasható.

5. Feketelistások

A jelentős összegű adóhiánnyal érintett adózókat tartalmazza az alábbi lista.

A listán azon adózók találhatóak, akiknek (amelyeknek) a terhére az előző negyedév során jogerőre emelkedett határozatban magánszemélyek esetében 10 millió, más adózók esetében 100 millió forintot meghaladó összegű adóhiányt állapított meg a NAV, feltéve, hogy az erről szóló határozatban előírt fizetési kötelezettségüknek a határozatban megállapított határidőben nem tettek eleget.

A be nem jelentett alkalmazottat foglalkoztatók listáját is frissítették.

A cikk szerzője, Kertész Gábor az Accace Hungary adómenedzsere. Az Accace az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.