NAV-figyelő, 45. hét: minden a reklámadóról


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A reklámadó friss szablyait foglalta össze a NAV. Figyelniük kell a megrendelőknek is, és társaságiadó-szempontból is érdekes a téma.


1. A reklámadó legfontosabb változásai

Az idei nyár újfent meghatározó változásokat hozott a reklámadó terén. Az Európai Bizottság tavaly novemberi határozata alapján a reklámadó sávosan progresszív mértékrendszere, illetve az elhatárolt veszteség levonhatósága a 2014. évi adóalapból állami támogatásnak minősül, ezért arra kötelezte Magyarországot, hogy visszamenőleges hatállyal módosítsa vagy törölje el a reklámadó törvényt. Ennek az idei nyári adóváltozás lett az eredménye, melynek főbb pontjait az alábbiakban foglaljuk össze.

  1. A 2017. június 30-ig lezárt adóévekre megfizetett reklámadó az Art. szerinti túlfizetésnek fog minősülni. Ez csak azon adóalanyokra érvényes, akik mint reklámközzétevők kötelezettek a reklámadó megfizetésére. Az eddig az időpontig bevallott, de még be nem fizetett reklámadót az adóalanyoknak nem kell megfizetniük. A túlfizetésként a folyószámlán lógó összegről pedig rendelkezhet adóalany, hogy kiutaltatja vagy átvezetteti másik adónemre. Nyilatkozat hiányában a jövőbeli reklámadó kötelezettség kiegyenlítésére kerül elszámolásra.
  2. Megszűnik a saját célú reklám adókötelezettsége, így azt már nem kell a kalkuláció során figyelembe venni.
  3. Annak érdekében, hogy a törvény megfeleljen az Európai Bizottság által állított feltételeknek, eltörlésre került a sávosan progresszív adómérték, és 2017-től egykulcsos adómérték alkalmazandó. 2017. január 1. és június 30. között 0 százalékos, míg 2017. július 1-től 7,5 százalékos adókulccsal kell számolni.
  4. Adómentes az adóalany adóévi nettó árbevételéből 100 millió forint. A mentesség az új szabályozás értelmében csekély összegű (de minimis) támogatásnak minősül, aminek igénybevételére vonatkozó feltételeket érdemes megvizsgálni, mielőtt az adóalany él a mentesség lehetőségével. Továbbá a mentesség igénybevételéről minden esetben előzetesen nyilatkozni kell az adóhatóság felé.
  5. Hatályát vesztette az a szabály, mely lehetővé tette a 2014. évi adóalapnak az elhatárolt veszteség 50 százalékával történő csökkentését.

További érdekességek a reklámadóról a 66. információs füzetben találhatók.

Mivel azonban a reklámadó nemcsak a reklámközzétevőket, hanem a megrendelőket is sújthatja, ezért érdemes odafigyelni, hogy a megrendelő rendelkezik-e a közzétevő nyilatkozatával, mely szerint a reklámközzétevő az adókötelezettséget teljesíti, vagy pedig nem kötelezett a reklámadó megfizetésére. Nyilatkozat hiányában pedig hitelt érdemlően tudnia kell bizonyítani a megrendelőnek, hogy azt kérte a közzétevőtől, amit nem kapott meg, és ezt a tényt bejelentette a NAV felé, vagy a közzétevő szerepel a NAV reklámközzétevőkről szóló listájában.

A megrendelőnek abban az esetben keletkezhet fizetési kötelezettsége, ha az adott hónapban a reklám-közzététel ellenértéke meghaladja a 2,5 millió forintot. Rossz gyakorlat, hogy sokan nem tartják számon, hogy rendelkeznek-e a nyilatkozattal, és nem követik nyomon megrendelőként, hogy keletkezik-e adókötelezettségük, ami mulasztásibírság-kockázatot jelent.

[htmlbox felteteles_adomegallapitas]

 

Ezen túl társasági adó vonatkozásában is érdekes a téma, mert ha a reklám közzétételével összefüggésben az adóévben elszámolt költség meghaladja a 30 millió forintot, és az adóalany

  • nem rendelkezik a reklám-közzétevő nyilatkozatával, és

  • nem is tudja igazolni, hogy a nyilatkozat átadását kérte, valamint

  • a reklámadó alanya a reklám-közzététel megrendelésének időpontjában nem szerepelt az állami adóhatóság vonatkozó listájában, akkor a teljes reklámköltség címen elszámolt összeg nem elismert költségnek fog minősülni és adóalap növelő tételként kell kezelni.

2. CDMS rendszerrel kapcsolatos tudnivalók

Az alábbi tájékoztatót állították össze a NAV munkatársai, mellyel szeretnék segíteni az ügyfeleket a CDMS rendszer elérésével kapcsolatban:

Továbbá elérhetőek a 2017. szeptember27-i CDMS konferencia anyagai.

3. Pályázat

Innen tölthetők le a NAV Bűnügyi szakterülete részére adatmentő és elemző eszközök beszerzésére vonatkozó közbeszerzés dokumentumai.

4. HIRDETMÉNY

60300-626/2013. bűnügyi számon folytatott eljárásról szóló határozat kézbesítéséről.

 

A cikk szerzője, Kertész Gábor az Accace Hungary adómenedzsere. Az Accace az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.

2024. június 28.

Ingatlan áfa újratöltve

Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az ingatlanokkal kapcsolatos áfaszabályok, melyek ismerete nemcsak az építőipari cégeknek, illetve az ingatlant értékesítőknek, hanem az ilyen számlát befogadóknak is kulcsfontosságú. Az Áfa kalauz legfrissebb számában áttekinti az ingatlanokkal kapcsolatos áfa szabályokat.