Niveus: megszűnhetnek a rendszerszintű problémák a PM csodafegyverével


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A nyilvános vitára bocsátott tervezetben megjelenő egyablakos adatszolgáltatás minimalizálhatja a hibázási lehetőséget.

A Pénzügyminisztérium (PM) május 30-án bocsátotta nyilvános vitára „A foglalkoztatói adóügyi adatszolgáltatási kötelezettségek egyszerűsítése” tárgyban készített koncepció-tervezetét. A javaslat lényege, hogy a munkáltatókat terhelő jelenlegi sok adategyeztetést igénylő nyomtatvány alapú rendszert alakítanák át egy online rendszerré, amely a Pénzügyminisztérium várakozásai szerint jelentősen csökkentené az adóadminisztrációt.

Mindig is komoly kritika, hogy a foglalkoztatással összefüggő adatszolgáltatási követelményeknek való maradéktalan megfelelés jelentős erőforrásokat igényel a magyar vállalkozások részéről. Ezt kiválóan szemlélteti az az adat, hogy a munkáltatói szerephez kötődő bevallások, adatszolgáltatások költsége igen jelentős, 2018-ban például a teljes adminisztrációs költségek 22%-át tették ki (ez évente közel 100 milliárd forintot tesz ki).

A Pénzügyminisztérium várakozásai szerint az új rendszer a fizetendő adót és járulékokat is meg tudja majd állapítani a cégek helyett, amely adott esetben még az adó- és járulékbevételek kiszámítható tervezéséhez és a növekedéséhez is hozzájárulhat.

Bagdi Lajos, a Niveus Consulting Group adótanácsadási partnere szerint a rendszerszintű hibákat is ki lehetne iktatni az új rendszer segítségével: az egyablakos adatszolgáltatás minimalizálná a hibázási lehetőséget, ami kifejezetten hasznos lenne, ugyanis a NAV 2020. és 2021. évi statisztikái alapján 3 és 10% között mozgott a hibásan beküldött bevallások aránya, amely bőven egymillió darab feletti hibás bevallást jelentett.

Bagdi Lajos ugyanakkor felhívja a figyelmet arra, hogy a munkáltatóknak mindenképpen érdemes majd alaposan megvizsgálni a rendszerből végül kinyert információkat. Megfelelő szakértői támogatással ugyanis természetesen a jogszabályok adta adó- és járulékcsökkentési lehetőségeket ki kell használni, amely nem feltétlenül jelenik meg közvetlenül majd a kiajánlott bevallásokban (mint ahogyan az eSZJA bevallás is sok esetben kiegészítésre kell, hogy szoruljon különféle – az állam által előzetesen nem ismert – kedvezményekkel, információkkal).


Kapcsolódó cikkek

2024. április 19.

A vélelmezett értékesítőkre vonatkozó szabályok alkalmazása – forgatókönyvek (8. rész)

A vélelmezett értékesítők minősége szinte kimeríthetetlen tárházát jelenti a témával foglalkozó cikkeknek. A következőkben olyan konkrét forgatókönyvekkel fogunk foglalkozni, amelyek a vélelmezett értékesítőkre vonatkozó rendelkezések alkalmazására vonatkoznak. Ezek a forgatókönyvek sematikusan mutatják be, hogy a vélelmezett értékesítővé váló elektronikus felületekre az áfa, és adott esetben a vám tekintetében milyen feladatok hárulnak.

2024. április 18.

A személyi jövedelemadójuk 1+1 százalékát felajánlók milliárdokról dönthetnek

Legtöbben személyi jövedelemadójuk 1+1 százalékát gyermekek gyógyítására és állatmenhelyekre szánják, a támogatott szervezeteknek óriási segítséget jelentenek az adóforintok, a felajánlók évről évre milliárdok sorsáról dönthetnek – hívta fel a figyelmet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) csütörtökön az közleményben.

2024. április 18.

A közhatalmi tevékenység és az áfa

Az általános forgalmi adó elveit és rendszerét vizsgálva, mindig meg kell állapítani, hogy az ügyletben résztvevő felek adóalanynak minősülnek-e, illetve tevékenységük gazdasági tevékenységnek minősül-e, ugyanis, csak ebben az esetben merülhet fel áfafizetési kötelezettség.