Nyugta helyett kiállított számla: mikor és milyen adatot kell szolgáltatni?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Hivatkozással a 24/1995. (XI.22.) PM rendeletre és Áfa-törvény erre vonatkozó rendelkezéseire, amennyiben pénztárgéppel kiállított nyugta helyett számlát állítok ki, milyen adatszolgáltatási kötelezettségem van és meddig kell azt teljesítenem?


A NAV 2013. február 6-án tette közzé honlapján azt a tájékoztatását, amely a pénztárgép használatára kötelezett – nyugta helyett – számlakibocsátást választó adóalanyra vonatkozóan, választ ad az ezen gyakorlathoz kapcsolódó bejelentési és adatszolgáltatási kötelezettségrre.

A 2/2014. (I. 22.) NGM rendelet módosította a hatályban lévő 50/2013. (XI.15.) NGM rendelet előírásait, kiegészítve azt. Az új előírások értelmében, azok az adóalanyok, amelyek nyugtakibocsátási kötelezettségüket pénztárgéppel kell teljesítsék, abban az esetben is ilyen kötelezettség alá tartozónak minősülnek, ha nyugta helyett számlát állítanak ki.

Ez a rendelkezés azon adóalanyokat érinti, akik kizárólag számlakibocsátással el szerették volna kerülni az online pénztárgépek használatát. Hogy ne kerülhessék el a tételes adatátadást, olyan adatszolgáltatási kötelezettséget írtak elő számunkra, melynek keretében az így kibocsátott számlák minden adatát, számla keltezésének sorrendjében, naponként, az adóhatóság által meghatározott bontásban és formában, hetente, a tárgyhetet követő hét negyedik napjáig, elektronikus úton kell az adóhatóságnak megküldeni.

A pénztárgéppel történő nyugtakibocsátást kizárólag számlával megváltani szándékozó adóalany e választásáról, tevékenységének megkezdését követő öt napon belül az adóhatóságot tájékoztatni köteles, adatbejelentés formájában. Az aki e tevékenységét már folytatja, a rendelet módosítás hatálybalépésétől számított 15 napon belül köteles ezt megtenni, azaz 2014. február 7-ig volt erre lehetőség, de az adóhatóság tájékoztatása szerint ez a határidő nem jogvesztő. Adatbejelentési kötelezettség társul a tevékenység megszüntetéséhez is, szintén öt napon belül.

Az adatbejelentéshez szükséges nyomtatványt (PTGSZLAB) a NAV honlapjáról lehet letölteni.

A fentebb írtakat a 2014. február 28-át követően kiállított számlák vonatkozásában kell alkalmazni.

A tájékoztató teljes szövege itt érehtő el.

A kérdést Dr. Antalóczy Emese szakértőnk válaszolta meg.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.