Pénztárgépek: átmeneti szabályokra figyelmeztet a NAV


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az adóügyi ellenőrző egységgel rendelkező online pénztárgépekre való átállást elősegítése érdekében a NAV az alábbiakban foglalja össze az átállással kapcsolatos teendőket.


1.

A pénztárgép használatára kötelezett adóalany a 50/2013. (XI. 15.) NGM rendelet hatálybalépését, vagyis 2013. november 16-át követően az alábbi feltételek fennállása esetén üzemeltethet elektronikus naplóval nem rendelkező hagyományos pénztárgépet:

a) az adózónak rendelkeznie kell érvényes forgalmazási engedéllyel rendelkező és ténylegesen forgalomba hozható pénztárgépre vonatkozó, a forgalmazó által visszaigazolt szerződéssel, megrendeléssel, vagy

b) amennyiben az érvényes forgalmazási engedéllyel rendelkező és ténylegesen forgalomba hozható pénztárgépre vonatkozó szerződést, megrendelést a forgalmazó 2013. november 16-ig még nem igazolta vissza, úgy

  • ba) az adózónak – amennyiben a pénztárgépet nem közvetlenül a forgalmazótól rendelte meg – rendelkeznie kell érvényes forgalmazási engedéllyel rendelkező és ténylegesen forgalomba hozható pénztárgépre vonatkozó olyan szerződéssel vagy megrendeléssel, amely kapcsán a pénztárgép értékesítője (a továbbiakban: eladó) 2013. november 25.1 napjáig – a forgalmazó által visszaigazoltan – igazolja, hogy a  szerződést, megrendelést, továbbította a forgalmazóhoz, vagy
  • bb) az adózónak – amennyiben a pénztárgépet közvetlenül a forgalmazótól rendelte meg – rendelkeznie kell érvényes forgalmazási engedéllyel rendelkező és ténylegesen forgalomba hozható pénztárgépre vonatkozó, a forgalmazó által legkésőbb 2013. november 25. napjáig visszaigazolt szerződéssel, megrendeléssel, vagy

c) amennyiben az adózó az a) pont szerinti megrendeléssel, szerződéssel, vagy a b) pont szerinti megrendeléssel, szerződéssel és igazolásokkal nem rendelkezik, úgy a NAV honlapjáról is elérhető, erre a célra kialakított internetes felületen (eBEV szolgáltatás) online pénztárgépre vonatkozó megrendelést kell leadnia. (Az eBEV szolgáltatás elérési útmutatója az alábbi linkre kattintva ismerhető meg: megrendelési felület)

A fentiek alapján tehát, amennyiben az adózó 2013. november 16-át megelőzően megkötött, online pénztárgépre vonatkozó szerződéssel, megrendeléssel rendelkezik, úgy az alábbi két körülményt kell ellenőrizni:

A) Ellenőriznie szükséges azt, hogy a megrendelés, szerződés érvényes forgalmazási engedéllyel rendelkező és ténylegesen forgalomba hozható pénztárgépre vonatkozik-e.

B) Ellenőriznie szükséges azt is, hogy a megrendelést, szerződést a forgalmazó visszaigazolta-e.

Ad A)

Annak ellenőrzésére, hogy a szerződés, illetve megrendelés érvényes forgalmazási engedéllyel rendelkező és ténylegesen forgalomba hozható pénztárgépre vonatkozik-e, a NAV internetes honlapján, az „online pénztárgépek” menüpont alatt, az „MKEH által engedélyezett pénztárgép típusok adatai” linken vagy a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal (a továbbiakban: MKEH) honlapján van lehetőség. Az MKEH honlapján az „Érvényes forgalmazási engedéllyel rendelkezők jegyzéke” tartalmazza az érvényes fogalmazási engedéllyel rendelkezők listáját.

 

 

Az adóhatóság felhívja a figyelmet arra, hogy a menüpont alatt megjelenő táblázat utolsó oszlopában kerül feltüntetésre, hogy az engedéllyel rendelkező pénztárgép forgalomba hozatala megkezdhető-e vagy sem. Amennyiben nem, úgy az ilyen típusra leadott megrendelések nem felelnek meg a rendeletben rögzített követelményeknek. Kérjük, hogy e tárgykörben fokozott odafigyeléssel járjanak el!

Ad B)

Abban az esetben, ha a megrendelést, szerződést a forgalmazó 2013. november 16-ig (rendelet hatályba lépéséig) nem igazolta vissza és a pénztárgépet az üzemeltető a forgalmazótól rendelte, úgy szükséges az is, hogy a megrendelést, szerződést a forgalmazó 2013. november 25-ig visszaigazolja. Ha az említett feltételeknek megfelelő pénztárgépet az üzemeltető nem közvetlenül a forgalmazótól rendelte, úgy 2013. november 25-ig rendelkeznie kell az eladó azon – forgalmazó által visszaigazolt – igazolásával, hogy az eladó a nála megrendelt pénztárgép leszállítása érdekében szükséges intézkedéseket megtette, vagyis a pénztárgépet a forgalmazótól megrendelte.

2013. december 5: Adónap

ART, SZJA, ÁFA, JÁRULÉKOK, TAO – Mindent megtudhat a 2014-től hatályos adó- és járulékváltozásokról!

Időpont: 2013. december 5.

Helyszín: Best Western Hotel Hungária, 1074 Budapest Rákóczi út 90.

Program:

  • 09.00-10.00     Az adózás rendjéről szóló törvény változásai      
  • 10.15-11.45     Személyi jövedelemadó változásai          
  • 13.00-14.00     Járulékok változásai                  
  • 14.00-15.30     Általános forgalmi adó változásai          
  • 15.45-16.45     Társasági adó változásai  

Előadók:

  • Dr. Vámosi-Nagy Szabolcs ügyvéd, adószakértő, c. egyetemi tanár ELTE jogi kar
  • Dr. Németh Nóra tanácsos, NAV
  • Dr. Kovács Ferenc adószakértő
  • Sike Olga főosztályvezető-helyettes, NAV
  • Széll Zoltánné szakmai főtanácsadó, NAV

További információk és jelentkezés itt

Amennyiben

  • az adózó online pénztárgépre vonatkozó, 2013. november 16-át megelőzően megkötött szerződéssel, megrendeléssel nem rendelkezik, vagy
  • a szerződés, megrendelés érvényes forgalmazási engedéllyel nem rendelkező és/vagy ténylegesen forgalomba nem hozható pénztárgépre vonatkozik, vagy
  • az adózó 2013. november 25-ig nem szerezte be az előbbiekben említett igazolásokat (eladó igazolása, és/vagy forgalmazói visszaigazolás)

úgy az adózó köteles a rendelet hatályba lépését követően haladéktalanul, az erre a célra kialakított internetes felületen (eBEV szolgáltatás) online pénztárgépet megrendelni.

Az előzőeken túl természetesen továbbra is feltétel, hogy az adózó üzembe helyezési kóddal rendelkezzen, amelyet a PTGREG adatlap kitöltésével igényelhet a NAV-tól.

2.

Azok a pénztárgép használatra kötelezett adóalanyok, akiknek (amelyeknek) új tevékenység megkezdése miatt vagy egyéb okból pénztárgépet kell beszerezniük, nyugtaadási kötelezettségüknek az új típusú, online kapcsolatra képes pénztárgép üzembe helyezéséig kézi kibocsátású nyugtával vagy hagyományos pénztárgéppel abban az esetben tehetnek eleget, ha megfelelnek az 1. pont a), b) vagy c) alpontjában foglalt feltételeknek.

Amennyiben az adózó a megrendelt pénztárgépet nem veszi át, az üzembe helyezést egyéb módon akadályozza vagy azt nem teszi lehetővé, úgy az adott pénztárgépre vonatkozó szerződése, megrendelése a továbbiakban már nem fogja mentesíteni az online adatkapcsolatra képes, adóügyi ellenőrző egységgel rendelkező pénztárgép használata alól.

3.

A forgalmazóknak az 50/2013. (XI. 15.) NGM rendelet hatálybalépését követő 15 napon belül adatot kell szolgáltatniuk valamennyi, a rendelet hatályba lépése előtt leadott megrendelésről. Az adózó a rá vonatkozóan bejelentett adatokhoz a központi elektronikus szolgáltató rendszeren keresztül hozzáférhet (eBEV szolgáltatás).

A forgalmazói adatszolgáltatás alapján a NAV pontos információkkal fog rendelkezni arról, hogy mely adózók rendeltek olyan pénztárgépet, melyek nem felelnek meg a rendeleti előírásoknak, azaz mely adózóknak áll fenn továbbra is nem teljesített kötelezettsége.

Az adóhatóság felhívjuk a figyelmet arra, hogy a NAV ellenőrizni és szigorúan szankcionálni fogja azon adózókat, akik nem teljesítik az új típusú pénztárgépek beszerzésére és beüzemelésére vonatkozó kötelezettségüket.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.