Pénztárgépek: zárva lehetnek a benzinkutak


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) tagvállalatai 2014. január 1-jétől nem tudják töltőállomásaik működését jogszerűen biztosítani, ami azzal a következménnyel járhat, hogy a jogkövető töltőállomások nem nyitnak ki, amelyeket pedig tulajdonosaik mégis üzemeltetni próbálnak, az ellenőrzést végző hatóság bezáratja, ami veszélyeztetheti az ország üzemanyagellátásának folyamatosságát – közölte a MÁSZ.


A szövetség közleményében ismerteti: a 2013. február 15-én megjelent NGM rendelet értelmében a számítógép alapú pénztárgépek átállási ideje 2013. június 30., de december 31-ig használhatóak a régiek is. A rendeletet (ideértve az informatikai követelményrendszert) májusban módosították, amivel a gyártók által az Adóügyi Ellenőrző Egységeken (AEE) addig végzett fejlesztőmunka hiábavalóvá vált. Szeptemberben újra módosították a rendeletet, ami akkora csúszást okozott, hogy nincs elegendő AEE a piacon – írja a MÁSZ.

A szövetség közleménye szerint többször is tárgyalt a nemzetgazdasági tárcával erről, de a november 15-én megjelent rendelet nem hozott érdemi változást: 2014. január 1-jétől csak olyan pénztárgépek működhetnének, amelyek minden szempontból megfelelnek az előírásoknak.

A MÁSZ november 20-án levélben jelezte a nemzetgazdasági miniszternek, hogy ez objektív akadályokba ütközik. Ezt azzal indokolták, hogy tagvállalataik egy- és kétvállalkozós üzemanyagkút-kezelő pénztárgépeket üzemeltetnek, amelynek specifikációját az említett rendeletben sem szabályozták; a kétvállalkozós kasszarendszerekhez szükséges AEE még nem elérhető a piacon, és a várható időpontot még az egységet gyártók sem tudják; a rendeletnek megfelelő pénztárgéprendszerek kifejlesztése csak az AEE megjelenése után indulhat, a fejlesztés, a hatósági engedélyeztetés, valamint az üzembe helyezés pedig még hónapokat vesz igénybe.

A MÁSZ tagvállalatai – a jelenleg érvényes rendelkezéseknek megfelelően – havonta teljes körű analitikus adatszolgáltatást nyújtanak értékesítésükről a NAV részére. Az új kasszarendszerek bevezetése csak az adatszolgáltatás gyakorisága szempontjából jelent változást (havi beküldés helyett azonnali lesz), költségvetési, illetve adózási szempontból nem.

A benzinkutak kasszái abból a szempontból teljesen egyediek, hogy csak a kútoszlopokkal összekötve működhetnek, azaz semmilyen más helyen alkalmazott PC alapú kasszarendszerrel sem helyettesíthetők. Így hiába van bármilyen PC alapú kasszára engedély, ha az nem köthető össze a kútoszlopokkal, akkor azokat nem lehet használni a benzinkutakon – írja közleményében a szövetség.

Az üzemanyagkutak által felvetett problémáról korábban már írt a sajtó. A nemzetgazdasági tárca hétfőn, az MTI megkeresésére azt közölte, hogy nem szükséges az üzemanyagkutak – vagy bármely más kereskedelmi egység – esetében az online pénztárgépek bevezetési határidejének kitolása, mert a jogkövető pénztárgép-üzemeltetőket nem érheti hátrány. Az NGM egyértelművé tette, hogy nem lesz határidő-módosítás.

A szaktárca szerint minden érintettnek meg kell tennie minden tőle elvárhatót a jogszabályoknak való megfelelés érdekében, ami az üzemanyagtöltő állomásoknál minimálisan az üzembe helyezési kód megkérését, a megfelelő rendszer kiválasztását és megrendelését jelenti.

A Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal (MKEH) eddig hat számítógép alapú pénztárgép típusra vonatkozó forgalmazási engedélyt adott ki, ezek között az NGM szerint van üzemanyagkút-kezelő pénztárgép is. „Az átállás tehát megoldható. Amennyiben a NAV hiányosságot állapít meg, szankcionálni fog” – közölte az NGM.

(Forrás: MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.