Pénztárgépmizéria: hamarosan lezárulhat


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Alt Cash Kft. és a Japán Cash Company Kft. által forgalmazott online pénztárgépek engedélyének visszavonása okozhat csúszást az átállásban, a kormány azonban azon dolgozik, hogy minél hamarabb megvalósuljon a teljes átállás. Az NGM helyettes államtitkára, Pankucsi Zoltán szerint a gyártói kapacitások alapján egy-két hónapon belül lezárulhat a folyamat.


A legfrissebb adatok szerint már közel 40 ezer gép működik online üzemmódban, az érintett cégek több mint húsz kiskasszából választhatnak, és több mint 60 PC alapú nagykassza is megkapta az engedélyt.

Pankucsi Zoltán, az NGM helyettes államtitkára hangsúlyozta: a csere meggyorsítása a költségvetési bevételek és a tisztességes vállalkozások versenyképessége szempontjából is fontos, ezért a kormány intézkedéseket hozott a pénztárgépcsere gyorsítása érdekében. A két érintett forgalmazó károsultjai állami támogatás formájában megkaphatják az igazoltan megfizetett előleget, foglalót, feltéve, hogy benyújtják az adóhatóságnak a befizetést igazoló bizonylatokat.

A cégeknek ezt követően engedményezniük kell követelésüket az államra, amely fellép majd a két forgalmazóval szemben a követelések érvényesítésére. Az előleget az állam át is utalja az új pénztárgépet szállítóknak. Amiatt senki nem eshet el az 50 ezer forintos támogatástól, mert módosítania kell a megrendelését – hangsúlyozta a helyettes államtitkár.

Varga Árpád, a NAV elnökhelyettese bejelentette, hogy az adóhatóság honlapján már közzétette azt a tájékoztatót, amely ismerteti, hogy a visszavont forgalmazási engedélyű pénztárgépek esetében milyen eljárást kell követniük az adózóknak.

Az üzemeltetőt megillető támogatás mértéke főszabály szerint a visszavont forgalmazási engedélyű pénztárgép kifizetéséről szóló számla ellenértéke. Senki sem kaphat nagyobb támogatást, mint az 50 ezer forintos támogatással csökkentett vételár. Azok igényelhetik a támogatást, akiknek megrendelésük van és előleget fizettek, továbbá, akik már üzemeltetik a gépet.

Varga Árpád felhívta a figyelmet arra: a megrendeléssel együtt egy nyilatkozatot is be kell nyújtani az EBEV felületen, amelyben az igénylő jelzi, hogy milyen támogatásra tart igényt. A papíralapú dokumentumokat, szerződéseket, számlákat 15 napon belül az adóhatósághoz kell eljuttatni, amelyek alapján a NAV egyedileg, határozattal bírálja el a kérelmeket. A követelés jogosultja az adóhatóság, a NAV próbálja majd meg a károkozóktól beszedni a követelést.

Akik már intézkedtek az újabb cseréről, azok is jogosultak a támogatásra, tehát nem járhatnak rosszabbul, mint azok, akik még csak most adják be a megrendelésüket. Ha már forgalomba helyezték a visszavont engedélyű gépet –  mintegy száz gép esetében ez történt -, új üzemeltetési kódot kell igényelnie az adózónak, s ez esetben ugyancsak az EBEV felületen lehet érvényesíteni a megrendelést.

Már 2013-ban év közben is sokszor módosult a környezetvédelmi termékdíjra vonatkozó szabályozás – ha többet szeretne tudni a tavalyi és a 2014-ben hatályba lépő változásokról, fel szeretne készülni azok alkalmazására, jöjjön el 2014. február 13-án szakmai rendezvényünkre!

Bővebb információk és jelentkezés itt

Az üzemeltetők támogatási igényüket február 16-ig nyújthatják be az adóhatósághoz, a határidő jogvesztő. Mivel ez munkaszüneti nap, a kérelem legkésőbb február 17-én még benyújtható. Ha az érintettek nem tartják be a határidőt, nem számíthatnak kedvező elbírálásra, ám szankcióval számolniuk kell. Varga Árpád úgy tudja, az egyik érintett forgalmazótól közel 70 ezren rendeltek pénztárgépet.

A már bekötött pénztárgépektől mintegy 30 millió adathoz jutott eddig a NAV, ez kiváló lehetőséget nyújt az adatbányászatra, új távlatok nyílnak az ellenőrzés előtt – mutatott rá Varga Árpád.
 

Pankucsi Zoltán a sajtótájékoztatón arra a kérdésre, hogy a csúszás milyen hatással lehet a költségvetési bevételekre, kifejtette: a 2014-es költségvetés elkészítésekor több gazdaságfehérítő intézkedéssel is számoltak. Az áfabevételek tekintetében több intézkedés együttesen 200 milliárd forintos plusz bevételt hozhat, ám hogy ebből mennyit eredményez kifejezetten az online pénztárgépek bevezetése, most még nem lehet megmondani.

A helyettes államtitkár elmondta: úgy tudja, az Alt Cash még nem adott be kérelmet új gép engedélyezésére az MKEH-hoz. Abban a kérdésben, hogy az érintett gépek esetében szoftver- vagy hardverhibáról van-e szó, az MKEH-t nevezte kompetensnek. Az MTI kérdésére, hogy látnak-e lehetőséget arra, hogy az Alt Cash fellebbezése nyomán mégis forgalomban maradhatnak a cég által forgalmazott gépek a hibák kijavítása után, úgy válaszolt: az MKEH-nál dől el, hogy mi lesz a fellebbezés sorsa.

(forrás: MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.