Rájár a rúd a táppénzre menekülőkre


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Új szolgáltatást indított az egyik munkaerő-közvetítő és tanácsadó cég: a munkaadók megbízásából meglátogatják az otthonukban táppénzen lévő alkalmazottakat, megtudakolják tőlük, hogy mikor tudnak újra dolgozni, és ha táppénzcsalást szimatolnak, jelentik. Ez a szolgáltatás eddig az OEP hatásköre volt, ám a magáncég árai talán kedvezőbbek. Ők azonban nem szankcionálhatnak.

A háziorvosok már érzékelik a recesszió hatásait. Az FN-nek korábban nyilatkozó doktorok szerint az utóbbi hónapokban drasztikusan nőtt a táppénzesek aránya. A nagyobb létszámú, elsősorban 200 fő feletti cégek esetében ez nagyon fontos költségtényező, hiszen van olyan vállalkozás is, ahol a táppénzes napok aránya eléri a 16 százalékot. Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) adatai szerint az országos átlag 6-7 százalék körüli.

Egy évvel ezelőtt még az volt a legnagyobb problémájuk a cégeknek, hogy évente 30-40 millió forintos kárt okoznak nekik a táppénzcsalók, ám a válság miatt ez megváltozott: egyre több dolgozónak maga a munkáltató javasolja a betegállományba vonulást, és a kirúgás elől menekülve sokan passzív táppénzre íratják magukat. Ez utóbbi akkor jár, ha a munkavállaló az állásvesztés után három napon belül felkeresi a háziorvost. Az aktív dolgozók viszont a válság kirobbanása óta annyira féltik az állásukat, hogy csak nagyon indokolt esetben mennek betegszabadságra.

A betegség tényét mind a „rendes”, mind a passzív táppénzeseknél ellenőrizhetik, most már nemcsak az OEP, hanem a munkáltató által megbízott magánvállalkozás is. Kurdi Ferenc, a Pannon-Work értékesítési és marketingvezetője az FN.hu-nak elmondta, hogy a munkatársaik ellátogatnak a táppénzen lévő dolgozókhoz, megkérdezik tőlük, hogy vannak, mikor tudnak újra munkába állni, és igény esetén beviszik a céghez a táppénzes papírjukat. Ha viszont nem találják otthon a beteget, akkor értesítést hagynak, hogy legközelebb mikor mennek. A nap végén pedig jelentést írnak a vállalatnak az egyes alkalmazottakról.

Nem sért személyiségi jogokat

Ahhoz, hogy a munkáltató kiadhassa a dolgozója lakcímét, annak előzetes írásos engedélyére van szükség. Ha épp betegállományban van, akkor postán juttatják el hozzá a papírt, vagy megvárják, amikor újra munkába áll. E nélkül a személyiségi jogait sértené a látogatás. Ám az is megeshet, hogy a munkavállaló nem hajlandó aláírni – ilyenkor kizárólag a HR-osztály munkatársa keresheti fel.

Ha felmerül a táppénzcsalás gyanúja, ezt is közli a látogató a munkaadóval, aki ekkor megindíthatja az eljárást. Előfordulhat, hogy a megbízó megkéri a beteglátogató vállalkozást, hogy vegye le a válláról ezt a terhet, ám Kurdi Ferenc szerint „a cégek jobban szeretik ezt maguk intézni”. Annak a megállapítása, hogy tényleg beteg-e a táppénzes, az illetékes Regionális Egészségbiztosítási Pénztár dolga, és a felülvéleményező főorvosok folyatják le a vizsgálatokat.

Az OEP ellenőreinek a hatásköre összetettebb: ők betekinthetnek az orvosi dokumentációba, sőt a táppénzbe vevő orvostól függetlenül további vizsgálatokra is küldhetik az illetőt. Ehhez a Pannon-Work munkatársának nincs joga. „Sok lehetséges ügyfelünknek törvényességi aggályai voltak, ezért összeállítottuk azt a szolgáltatásismertetőt, amely a kapcsolódó törvényi hivatkozásokat is tartalmazza” – mondta Takács Tibor, a Pannon-Work igazgatóságának elnöke.

Olcsóbb magánúton?

Tavaly az OEP-től 1500 esetben kértek ilyen szolgáltatást a cégek, a magánvállalkozásnak jelenleg négy cég beteg dolgozóihoz kell ellátogatnia. Ha a munkáltató az előbbire bízza az ellenőrzést, akkor ez dolgozónként 15 800 forintba kerül, a Pannon-Work fejenként 5000 forintot kér, plusz ki kell fizetni a megtett kilométer díját.

A Velux Magyarország Kft.-nél 5,4-ről 2,5 százalékra, azaz kevesebb mint felére csökkent a táppénzes napok száma, és így a hozzá tartozó költség is a Pannon-Work látogatásai után. Hasonlóan kedvező eredményekről számolt be egy budapesti, élelmiszer és vegyi áru házhozszállításával foglalkozó ügyfél is. „Szolgáltatásunk esetében a látogatáson van a hangsúly, ami nem keverendő össze semmiféle ellenőrzéssel” – hívta fel a figyelmet Takács Tibor.

Forrás: FigyelőNet


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.