Reklámadó: sok még a kérdőjel


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Péntekig kell reklámadót fizetniük a megrendelőként adóalannyá váló társaságoknak számos feltétel teljesülése esetén. Ami biztos: az augusztus 15-e előtt hatályba lépett szerződések alapján közzétett reklámok után nem keletkezhet adófizetési kötelezettség, viszont például egy hosszabb időtartamú keretszerződés kezelése továbbra is képlékeny. A BDO Magyarország írása összefoglalja, pillanatnyilag mi tudható a reklámadóról és mi nem.


Hamarosan közeleg a megrendelőként adóalannyá váló társaságok részére is az első határidő, így szeptember 20-ig már azoknak a vállalkozások is teljesíteniük kell reklámadó fizetési kötelezettségüket, akik nem rendelkeznek a reklám közzétevőjétől a megfelelő nyilatkozatokkal. Bár a reklám közzétevőként adóalannyá váló vállalkozások részére előírt első adóelőleg- és adófizetési illetve bevallási határidőn már túl vagyunk, a gyakorlati tapasztalatok alapján még mindig sok a nyitott kérdés a 2014. augusztus 15-én hatályba lépett, a reklámadóról szóló 2014. évi XXII. törvény (’Reklámadótv.’) rendelkezéseinek értelmezésével kapcsolatban.

Következő cikkünkben azokra a főbb kérdéses pontokra szeretnénk felhívni a figyelmet, melyek véleményünk szerint továbbra is problémát okozhatnak a reklámadó alanyává vált vállalkozások részére.

Milyen esetekben válik a reklám megrendelője adófizetésre kötelezetté?

A Reklámadótv. szabályai alapján a reklám megrendelője is adóalannyá válthat, amennyiben nem rendelkezik a reklám közzétevőjének nyilatkozatával arról, hogy a reklám közzétevőjét reklámadó fizetési kötelezettség terheli-e vagy sem. A reklám közzétevőjének a nyilatkozatot a reklám közzétételének ellenértékéről szóló számlán vagy számviteli bizonylaton vagy más okiraton kell megtennie. Szeretnénk ezzel kapcsolatban hangsúlyozni, hogy a megrendelőt önmagában a nyilatkozat megléte mentesíti az adókötelezettség alól, tehát a megrendelőnek akkor sem kell adót fizetnie, amennyiben a reklám közzétevője arról nyilatkozik, hogy őt reklámadó fizetési kötelezettség nem terheli.

A Reklámadótv. rendelkezéseinek értelmezésével kapcsolatban a NAV és az NGM is kiadott egy közös tájékoztatót, mely sok nyitott kérdésre választ adhatott az adóalanyok részére. A tájékoztató alapján többek között választ kaphattunk arra, hogy a reklám megrendelők adóalapját a részükre számlázott reklám közzétételi díjak nettó ellenértéke alapján kell meghatározni.

Továbbá, a hivatkozott tájékoztató arra is felhívta a figyelmet, hogy az adókötelezettség meghatározása során döntő lehet a reklám megrendelője és a reklám közzétevője között létrejött, a reklám közzétételére vonatkozó szerződés hatályba lépésének dátuma is. Amennyiben ugyanis a szerződés a Reklámadótv. módosított szabályainak hatályba lépése előtt, azaz 2014. augusztus 15. előtt lépett hatályba, akkor az ezen szerződés alapján megrendelt reklám megjelenítések nem tartoznak a Reklámadótv. hatálya alá akkor sem, ha a reklám közzétételére és az erre vonatkozó díj kiszámlázására 2014. augusztus 15-ét követően került sor. Tehát, a 2014. augusztus 15-e előtt hatályba lépett szerződések alapján közzétett reklámok után a reklám megrendelőjének nem keletkezhet reklámadó kötelezettsége.

Példa 1.

A reklám megrendelője és a reklám közzétevője között a reklám megjelenítésére vonatkozó szerződés 2014. január 1-én lépett hatályba. A reklám közzétevője 2014. szeptember 10-én állítja ki a 2014. augusztus 15 – 2014. augusztus 31. közötti reklámmegjelenésekre vonatkozó számláját, melyet a reklám megrendelője 2014. szeptember 12-én kap kézhez. A reklám közzétevője sem a számlán, sem egyéb dokumentumon nem nyilatkozik a reklámadó fizetési kötelezettségéről.

A fenti példában a reklám megrendelőjét nem terheli reklámadó fizetési kötelezettség, tekintettel arra, hogy a reklám megjelenítésére vonatkozó szerződés a felek között 2014. augusztus 15-ét megelőzően lépett hatályba.

Példa 2.

A reklám megrendelője 2014. augusztus 18-án kötött szerződést a reklám közzétevőjével, mely 2014. szeptember 1-től lépett hatályba. A 2014. szeptember első hetében történő reklámmegjelenéseket a reklám közzétevője 2014. szeptember 12-én számlázza le a reklám megrendelője részére, mely számlát a megrendelő 2014. szeptember 16-án kapja kézhez. A reklám közzétevője nem nyilatkozik sem a számlán, sem más dokumentumon a reklám megrendelője részére az adófizetési kötelezettségével kapcsolatban.

A fenti példában a reklám megrendelőjét reklámadó fizetési kötelezettség fogja terhelni, amennyiben a szeptemberben kapott számlák összesített nettó ellenértéke a 2,5 millió Ft-ot meghaladja. A reklám megrendelőjének a szeptemberben kézhez kapott számlákból eredő adófizetési- és adóbevallási kötelezettségét 2014. október 20-ig kell teljesítenie.

Fontos továbbá hangsúlyozni, hogy a fenti példában a reklám közzétevő adókötelezettsége a nyilatkozatadás elmulasztásától függetlenül is fennáll. A nyilatkozat elmulasztása esetén ugyanis mind a közzétevő, mind a megrendelő a reá irányadó szabályok szerint köteles teljesíteni az adókötelezettségét.

A fenti értelmezések gyakorlati alkalmazásával kapcsolatban azonban kérdésként merülhet fel, hogy hogyan kell kezelni azokat az eseteket, amikor a felek között csak egy keretszerződés jött létre és az egyes reklámmegjelenésekre vonatkozó konkrét részleteket külön megrendelésekben rögzítik a felek. Ebben az esetben a keretszerződés hatályba lépésének dátumát vagy az egyes megrendelések dátumát kell figyelembe venni a reklámadó kötelezettség meghatározása során? Továbbá, hogyan kezelendő az az eset, amennyiben a 2014. augusztus 15-e előtt létrejött szerződést a felek jelentős mértékben módosítják, pl. amennyiben új reklám közzétételi elemmel egészítik ki?

A fenti kérdésekre vonatkozóan egyelőre a szakma várja az NGM hivatalos álláspontját. A hivatalos értelmezések megérkezéséig a szankciók elkerülése érdekében javasoljuk az óvatos eljárást, melyből fakadó magasabb adófizetési kötelezettség az esetleges kedvezőbb értelmezések birtokában a későbbiekben önellenőrzéssel helyesbíthető.

Adóköteles-e a külföldön illetve idegen nyelven megjelenített reklám?

A Reklámadótv. rendelkezései bizonyos reklám közzétételek esetében csak akkor minősítik az adott reklám közzétételt adókötelesnek, amennyiben a reklám Magyarországon és/vagy túlnyomórészt magyar nyelven jelenik meg. Például sajtótermékekben megjelenített reklámok esetében az a reklám közzététel minősül adókötelesnek, amely Magyarországon kiadott vagy Magyarországon terjesztett, túlnyomórészt magyar nyelvű sajtótermékben jelenik meg. Tehát az a reklám, melyet például egy Erdélyben vagy Angliában kiadott és terjesztett magyar nyelvű lapban tesznek közzé nem tartozik a Reklámadótv. hatálya alá, tekintettel arra, hogy a kiadványt nem Magyarországon adták ki illetve terjesztették. Nem tartoznak ugyanígy a Reklámadótv. hatálya alá a Magyarországon, idegen nyelven kiadott sajtótermékben megjelenített reklámok sem.

Mindez nem igaz azonban az internetes oldalon közzétett megjelenésekre. Amennyiben a fenti példával élve egy román vagy angliai helyi weboldalon magyar nyelvű hirdetés jelenik meg, akkor az a Reklámadótv. hatálya alá tartozik, és adókötelezettséget keletkeztet, függetlenül attól, hogy nem magyar honlapon tették közzé.

Nem tartalmaz azonban korlátozásokat a Reklámadótv. a többi, adóköteles reklámközzététel esetében. Így, a Reklámadótv. szabályainak szigorú értelmezése alapján adókötelessé válhat földrajzi megjelenéstől és a megjelenés nyelvétől függetlenül minden

  • szabadtéri reklámhordozón,
  • illetve bármely járművön, nyomtatott anyagon, ingatlanon közzétett reklám.

Továbbá, mivel a fentiekben felsorolt reklám közzétételek esetében a Reklámadótv. nem rendelkezik a reklám közzétevőjének illetve megrendelőjének letelepedettségéről sem, ezért akár külföldi székhelyű vállalkozások is az adó alanyává válhatnak.

Összefoglalva a fentiekben leírtakat, a Reklámadótv. szabályainak szigorú értelmezése alapján tehát akár a külföldön, illetve nem magyar nyelven közzétett reklámok is adókötelessé válhatnak, ezért kiemelt figyelmet kell fordítani az egyes reklámközzétételek pontos vizsgálatára.

A fentiekben leírtak csak néhány példát képviselnek a Reklámadótv. értelmezésével kapcsolatban felmerülő kérdésekre. A gazdasági élet szereplői az adókötelezettségük meghatározása során azonban, a reklám megjelenítésekre vonatkozó konstrukciók sokszínűségére tekintettel, még vélhetően további értelmezési nehézségekkel találkozhatnak. Figyelembe véve a Reklámadótv. rendelkezéseinek bevezetése óta eltelt idő rövidségét illetve az adóhatósági ellenőrzési tapasztalatok hiányát, a hivatalos álláspontok megérkezéséig a korábbiakban leírtaknak megfelelően mindenképpen javasoljuk a megfelelő körültekintést az adókötelezettség meghatározása során.

 

 

(A cikk szerzője Kiss Zsófia, a BDO Magyarország senior tanácsadója és Kertész Gábor tax partner. A BDO Magyarország az Adó Online szakmai partnere.)


Kapcsolódó cikkek

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.

2024. június 28.

Ingatlan áfa újratöltve

Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az ingatlanokkal kapcsolatos áfaszabályok, melyek ismerete nemcsak az építőipari cégeknek, illetve az ingatlant értékesítőknek, hanem az ilyen számlát befogadóknak is kulcsfontosságú. Az Áfa kalauz legfrissebb számában áttekinti az ingatlanokkal kapcsolatos áfa szabályokat.