Részletfizetés méltányosságból


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az adóhatóság köteles méltányosan eljárni, és ha a törvényekben, illetve az Art.-ban meghatározott feltételek fennállnak, az adótartozásra fizetési könnyítést engedélyez. Az Adó szaklap 2011/13-14. számában megjelent cikk a részletfizetésre irányuló eljárások lefolytatásának feltételeit foglalja össze.

Az Art. 133. § (1) bekezdése szerint részletfizetés az adózó és az adó megfizetésére kötelezett személy kérelmére az adóhatóságnál nyilvántartott adóra engedélyezhető. A részletfizetés abban az esetben engedélyezhető, ha a fizetési nehézség a kérelmezőnek nem róható fel, vagy annak elkerülése érdekében úgy járt el, ahogy az az adott helyzetben tőle elvárható, továbbá átmeneti jellegű, tehát az adó későbbi megfizetése valószínűsíthető.

A részletfizetések ügyében az illetékes elsőfokú adóhatóság kérelemre dönt, hivatalból történő eljárásnak nincs helye. A részletfizetés nem „jár” automatikusan, engedélyezése az adóhatóság mérlegelési jogkörében történik, és ehhez a törvény több feltételt is meghatároz:

a) Az adózó kérelménél feltétel, hogy a fizetési nehézség keletkezése az adózónak ne legyen felróható, vagy annak elkerülése érdekében úgy járjon el, ahogy az az adott helyzetben tőle elvárható. E körben nemcsak (és elsődlegesen nem) a tartozás keletkezésének körülményeit kell vizsgálni, hiszen ezt az adóhatóság a jogkövetkezményeket megállapító határozatában már megtette. Lényeges azonban, hogy az adós mit tett az eredeti esedékesség és a kérelem benyújtása közötti időszakban (pl. mutatott-e fizetési készséget, vagy az időközben rendelkezésre álló összegeket a tartozás rendezése helyett más célokra fordította).

b) A fizetési nehézség átmeneti jellegének vizsgálatától – az a) pontban írtaktól függetlenül – nem lehet eltekinteni. Teljesen jóhiszemű, a törvényben megkövetelt gondossággal eljáró adózó részére sem indokolt a részletfizetés engedélyezése, ha a tartozás olyan mértékű, hogy a megfizetés – az adózó gazdasági, illetve anyagi helyzetére tekintettel – hosszabb időtartamú részletfizetés esetén sem várható reálisan. Erre az esetre az Art. egyéb megoldásokat kínál (pl. a feltételek fennállása esetén a tartozás mérséklése, behajthatatlanság miatti törlés vagy a csőd-, illetve felszámolási eljárás). Átmenetinek tekinthető a fizetési nehézség, ha például a vevőtartozások és szállítói követelések, valamint az éves tervezett eredmény egybevetése alapján lehetségesnek tűnik a fizetési nehézség megszüntetésére.

A kérelem elbírálása és a feltételek meghatározása során figyelembe kell venni a fizetési nehézség kialakulásának okait és körülményeit. A „feltételek meghatározása” kitétel az adóhatóság azon jogára utal, hogy a részletfizetést az adóhatóság feltételekhez kötheti.

Részletfizetés iránti kérelem benyújtása, illetve a kérelem teljesítése esetén a következő pótlékokat számítja fel az adóhatóság:

a) a magánszemély esedékesség előtt előterjesztett kérelme esetén a kérelmet elbíráló első fokú határozat keltének napjáig a kérelem benyújtásának napján érvényes jegybanki alapkamatnak megfelelő mértékben,

b) a jogi személy, egyéb szervezet kérelme, továbbá a magánszemélynek az esedékesség időpontja után benyújtott kérelme esetén késedelmi pótlékot a kérelmet elbíráló határozat jogerőre emelkedéséig, ha azonban a részletfizetést engedélyezik, csak az elsőfokú határozat keltének napjáig,

c) a kérelem teljesítése esetén a részletfizetés időtartamára az első fokú határozat keltének napjától a kérelem benyújtásának napján érvényes jegybanki alapkamatnak megfelelő mértékben.

A pótlék kiszabása kivételes méltánylást érdemlő esetben mellőzhető. A jogalkotó közelebbről nem határozta meg ennek feltételeit, de nyilvánvalóan itt is azokat a körülményeket kell mérlegelni, amelyek a részletfizetés engedélyezését megalapozták.

A „mellőzés” kifejezés – a más helyen használatos „mérséklés vagy elengedés” szóhasználattal szemben – arra utal, hogy az adóhatóság csak a pótlékkötelezettséget vagy -mentességet mérlegelheti, a jegybanki alapkamatnál alacsonyabb mértékű pótlék megállapítására ez esetben nem kerülhet sor.

A kérelmet fő szabály szerint papír alapon lehet benyújtani. Az állami adóhatóság az elbírálást felgyorsítandó, az internetes honlapján (http://www.apeh.hu oldal „Letöltések” menüpont „Adatlapok, igazolások, meghatalmazás-minták” almenü) adatlapokat helyezett el, melyeknek a kérelemmel együtt történő beküldésével a részletfizetést megalapozó körülmények bizonyíthatók. Az adatlapok használata nem kötelező, de segítségükkel leegyszerűsödhet az elbírálás folyamata.

2008. január 1-jétől a részletfizetés iránti kérelmek elektronikus úton is benyújthatók. Erre a FAM01, illetve a FAG01 nyomtatványok alkalmasak (attól függően, hogy magánszemély vagy gazdasági társaság nyújtja be azokat). A nyomtatványok letölthetők az állami adóhatóság honlapjáról.

dr. Kovács Ferenc cikke teljes terjedelemben az Adó szaklap 2011/13-14. számában olvasható.

Forrás: Adó szaklap 2011/13-14. szám


Kapcsolódó cikkek

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.

2024. június 28.

Ingatlan áfa újratöltve

Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az ingatlanokkal kapcsolatos áfaszabályok, melyek ismerete nemcsak az építőipari cégeknek, illetve az ingatlant értékesítőknek, hanem az ilyen számlát befogadóknak is kulcsfontosságú. Az Áfa kalauz legfrissebb számában áttekinti az ingatlanokkal kapcsolatos áfa szabályokat.