Száz alkalmazottból 85 bukik az új szja-szabályokkal


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az egykulcsos személyi jövedelemadó bevezetése a bérből és fizetésekből élők 85 százalékát érinti hátrányosan, egyrészt mivel nem részesülnek érdemi adócsökkentésben, másrészt az adójóváírás csökkentése azonnal éreztette a hatását. A bértárgyalások pedig csak a legritkább esetben záródtak le 2010-ben, írja a Napi Gazdaság.

„”Most már a kormánynak is be kellene látnia, hogy elhibázott az adóváltozás és érdemi tárgyalásokat kellene kezdenie a szociális partnerekkel a megoldás lehetőségeiről”” – jelentette ki Pataky Péter, a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetségének (MSZOSZ) elnöke. Szerinte bár a szakszervezetek nincsenek kifejezetten ellene, nem lenne jó megoldás, ha a munkaadói érdekképviseletek javaslata – miszerint ha az OÉT ajánlását kötelezővé teszi a kormány, azt extra támogatással ellentételezzék – meghallgatásra találna, mert túlzottan bonyolult és sok ponton megkérdőjelezhető rendszert eredményezne. Ehhez hasonló szisztéma már működött az előző Orbán-kormány idején, de a munkáltatók is panaszkodtak a bürokráciájára – emlékeztetett Pataky.

Az MSZOSZ elnöke szerint sokkal célravezetőbb lenne, ha az adótörvények módosításával próbálnák orvosolni a problémát. Már érezhető változást hozna, ha a jelenlegi 12,1 ezer forintról 14,5 ezerre emelnék az érvényesíthető adójóváírást. Ez ugyan 74 milliárd forintos kiadást jelentene a költségvetésnek, de 22 milliárdot már egyébként is jóváhagyott a parlament a közszféra bérkompenzációjára. A másik szóba jöhető megoldás a szuperbruttó gyorsított kivezetése lehetne, ez ugyanis szektorsemleges. Az MSZOSZ szerint nincs értelme a bértárgyalások során a családi kedvezményt figyelembe venni, mivel az szociális kérdés, emellett erősen diszkriminatív is a gyermektelenek vagy idősebb dolgozók kárára.

A konföderáció 22 tagszervezete néhány kivételtől eltekintve – mint például a gyógyszer- vagy villamosenergia-ipar, ahol reálkereset-emelést is megadott a munkaadó – mindenütt nehéz tárgyalásokat folytat. Tapasztalataik szerint a munkaadók többsége kerüli az érdemi tárgyalásokat, sok helyen indokolatlanul alacsony mértékű ajánlásokat tettek, de számos vállalkozás esetében a cég gazdasági helyzete egyáltalán nem is teszi lehetővé az emelést. Az önkormányzati tulajdonú vagy fenntartású vállalkozások túlnyomó többségénél meg sem közelíti az OÉT ajánlást a munkaadói ajánlat, ezért a Rogán-féle bizottságoknak elsősorban ott kellene körülnézniük – mondta Pataky.

Az eddig megkötött helyi egyezségek során 0-8 százalékos átlagos bruttó emelésről tudtak megállapodni, jellemzően 3-4 százalék körüli centrummal, ami épp csak elég a tavalyi bérek szinten tartásához. A legnagyobb vesztesek a fizikai dolgozók és a legszegényebb ágazatok – mint az építő- a könnyűipar és a mezőgazdaság – lesznek, ahol túlnyomórészt a minimálbér és a garantált szakmai bérminimum a jellemző és a cégek nem tudnak infláció fölötti emelést adni.

Forrás: Index.hu


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.