Távol tartják a nemzetközi láncokat az Erzsébet-utalványtól?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az utalványos rendszer üzemeltetésével megbízott Magyar Nemzeti Üdülési Alapítványnál titkolják, hogy melyik céggel milyen feltételekkel szerződtek. A nagy láncok szerint az alapítvány ki akarja őket szorítani az üzletből.

Üzleti titokra hivatkozva nem közölte lapunkkal a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány (MNÜA), hogy melyik céggel milyen feltételek mellett kötött szerződést az Erzsébet-utalvány forgalmazásáról. Az MNÜA csak annyit közölt, hogy az utalványok forgalmazása után 3-6 százalék közötti elfogadói jutalékot kötöttek ki, ám azt nem részletezték, hogy melyik cégnek melyik ajánlatot adták illetve mi alapján döntöttek az elfogadói jutalék mértékéről.

(Az elfogadói jutalék azt jelenti, hogy a kereskedőktől az elszámolásnál utalványos forgalom mekkora részét vonják le.)

Mindenesetre tény: míg a hazai láncok, a CBA, a Coop és a Real már aláírták a szerződést az MNÜA-val, addig a nagy nemzetközi hátterű láncok valamilyen okból eddig kimaradtak az üzletből. Az MNÜA szerint „folynak az egyeztetések ezekkel a cégekkel is”.

A nagy láncoktól viszont úgy tudjuk, hogy ez igencsak kozmetikázott megfogalmazás. Míg a hazai láncokat az MNÜA kereste meg az ajánlatával, addig őket éppenséggel senki, sőt, volt olyan nagy nemzetközi kereskedelmi lánc, amelynek még csak nem is válaszolt a levelére az alapítvány.

Amelyik nemzetközi lánccal mégis szóba álltak, annak szerintük lényegében direkt teljesíthetetlen feltételeket kínált. Míg a hazai láncoknál úgy tudni, hogy 3 százalékos elfogadói jutalékot kell fizetniük, addig a nemzetközi láncok számára már 6 százalékos jutalékot kínált az alapítvány.

Vámos György az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkár szerint az eddigiek alapján egyértelmű, hogy az alapítvány különbséget akar tenni a kormány által preferált hazai láncok és a nemzetközi láncok között. Vámos György is úgy tudja, hogy a MÜNSZ jócskán eltérő szerződési feltételeket kínál a nemzetközi áruházaknak és a hazai láncoknak.

A főtitkár mondja: önmagában véve abban nem lát kivetnivalót, hogy a kormányzat segíteni kívánja a hazai láncokat. Azonban az már szerinte nagyon is problémás, hogy közben a nemzetközi láncokat Vámos szerint mereven kizárják a tárgyalásokból azzal, hogy lehetetlen feltételeket kínálnak számukra.

A nemzetközi láncoknak kínált 6 százalékos elfogadói jutalék ugyanis kigazdálkodhatatlanul magas. Igaz, az információink szerint a hazai láncok által fizetett 3 százalékos jutalék sem éppen kicsi.

Azonban az utalványrendszer éppen azért vonzó a kereskedő számára, mivel az utalványok beváltásával becsalogatott vevő utána mást is vásárol, így az utalványos forgalmon lévő veszteséget bőségesen kárpótolja a többletforgalom. Méghozzá nem is kicsi az a vásárlótömeg, amelyet a jelek szerint a kormányzat ilyen módon terelne a hazai láncokhoz.

A korábban, az utalványos rendszer „hőskorában” még túlnyomórészt a francia cégek – ide tartozik a Sodexho és Checke Dejeuner – által lebonyolított utalványos forgalmat 200-300 milliárd forintra becsülték, de most az Erzsébet-utalványok várható forgalmát is 150 milliárdra saccolják. Bár ennek a forgalomnak egy része a vendéglátóhelyeken landol. (Csak összehasonlításképpen: a teljes élelmiszer-kiskereskedelem 3000 milliárd forint körüli, tehát az utalványos forgalom így a teljes piac 5 százaléka lesz.)

Korábban hipermarketek jelezték: 15 vagy akár több százaléknyi élelmiszerforgalmat bonyolítottak le utalványon keresztül, de nemrég a CBA-nál is elmondták: 8-10 százalék az utalványos forgalom részaránya.

Az utalványosok által hozott többletforgalmat csak becsülni lehet, azonban minden bizonnyal jókora piaci részesedéssel kecsegtet azoknak a kereskedőknek, akik megszerzik az Erzsébet-utalvány beváltásának a jogát.

Forrás: Nol.hu


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.