TEÁOR átkódolás, cégváltozások, parkolási díj, elektronikus fizetési meghagyás, végelszámolás


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A július elsejei határidő lejártát megelőzően bő két héttel az igazságügyi tárca meghosszabbította a TEÁOR átkódolások határidejét. Az előtte lévő héten, a tavaszi ülésszak utolsó napján fogadta el a parlament azt a törvénycsomagot, amely a polgári perrendtartás mellett módosítja a cégeljárást, megszünteti a parkolási díj behajtása iránti pereket, bevezeti az elektronikus fizetési meghagyást, és bővíti a végelszámolás bejegyzéséhez szükséges igazolások körét.

A július elsejei határidő lejártát megelőzően bő két héttel az igazságügyi tárca a 11/2008. (VI. 13.) IRM rendelettel módosította a cégbejegyzési eljárás és a cégnyilvántartás egyes kérdéseiről szóló 21/2006. (V. 18.) IM rendelet módosításáról szóló 41/2007. (VIII. 29.) IRM rendelet szabályait. Megjelent a Magyar Közlöny 2008/87. (VI. 13.) számában.

A módosítás szerint azon tevékenységi körök vonatkozásában, amelyek a KSH-közlemény értelmében automatikusan nem sorolhatóak át, a tevékenységi kör megfelelő módosítását a cégnek kell kérnie a cégbíróságon a cégjegyzékben vezetett egyéb adatai első változásakor, de legkésőbb 2008. december 31-éig. A rendelet a kihirdetését követő 3. napon – azaz 2008. június 16-án – lépett hatályba.

Néhány nappal később a Magyar Közlöny 2008/89. (VI. 18.) számában kihirdették a 2008. évi XXX. Törvényt, amely a Polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény és egyes kapcsolódó törvények módosításáról címet viseli. E jogszabály több ponton érinti a cégeljárással kapcsolatos előírásokat, a parkolási díjjal behajtása iránti pereket, illetve bevezeti az elektronikus fizetési meghagyást.

Már most is alkalmazandó előírás, hogy a keresetlevelet (fizetési meghagyás iránti kérelmet) a bíróságnak akkor is idézés kibocsátása nélkül el kell utasítania, illetve a perindítás hatályainak beállta után a pert akkor is köteles hivatalból, az eljárás bármely szakában megszüntetni, ha a közút területén vagy a közút területén kívüli közterületen létesített, illetve kijelölt várakozóhely jogosulatlan használata folytán keletkezett igények érvényesítésére a keresetlevelet (fizetési meghagyás iránti kérelmet) a jogosulatlan úthasználattól számított egy éven túl nyújtották be. E határidő elmulasztása esetén igazolásnak helye nincs.

2008. július elsején lép hatályba az a rendelkezés, amely szerint végelszámolás esetén a cégbírósághoz csatolni kell az állami adóhatósági és vámhatósági nyilatkozatát arról, hogy a cégnek adótartozása nincs, és a cégnél adóhatósági eljárás nincs folyamatban.

2009. februárjától a céginformációs szolgálat a cégjegyzékben szereplő fennálló vagy törölt adatok, a bejegyzési (változásbejegyzési) kérelem elektronikusan rögzített, még be nem jegyzett adatainak, valamint a számviteli törvény szerinti beszámoló megismerését (a betekintés lehetőségét) kérelemre, bárki számára ingyenesen fogja biztosítani, feltéve, hogy a céginformációt elektronikus úton kérik.

2009. július elsejétől lesz lehetőség a fizetési meghagyás elektronikus benyújtására, amelyet a bíróság a beérkezéstől számított három napon belül köteles lesz kibocsátani.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.