Természetbeni juttatások új adózási szabályai


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az idei évben több ponton is módosították, pontosították a természetbeni juttatások adózására, adómentességére vonatkozó szabályokat. Az Adó szaklap 2008/1-2. számában megjelent cikk részletesen áttekinti a változásokat.

A munkáltatók, kifizetők körében egyre elterjedtebb az utalvány formájában adott természetbeni juttatás. Ez érthető is, hiszen számukra ez a legpraktikusabb megoldás. Az Szja-törvény 2007. december 31-éig hatályos rendelkezése szerint csak az olyan utalvány (jegy, bon, kupon stb.) tekinthető természetbeni juttatásnak, amelyen feltüntették, hogy mely termékre, szolgáltatásra vagy milyen termék-, szolgáltatáskörben váltható be. A forgalomban lévő különböző utalványokkal kapcsolatosan számos értelmezési kérdés merült fel. Ezért a 2008. január 1-jétől pontosították a természetbeni juttatásként adható utalvány fogalmát.

Az új meghatározás szerint az utalvány akkor minősül természetbeni juttatásnak, ha az utalványra vonatkozóan a juttatási feltételek alapján megállapítható, hogy az mely termékre, szolgáltatásra vagy milyen termék- vagy szolgáltatáskörben használható fel, és egyebekben a juttatás körülményei megfelelnek a természetbeni juttatásokra vonatkozó rendelkezéseknek. Így nem tekinthető természetbeni juttatásnak az olyan utalvány, ami bármire beváltható, illetve a készpénz-helyettesítő fizetési eszköz sem. Ezzel összefüggésben módosult a bevétel fogalma is. Bevétel többek között az a vagyoni érték is, amelyet utalvány formájában kap a magánszemély.

Utalványnak minősül különösen az olyan kereskedelmi utalvány és minden más hasonló jegy, bon, kupon, egyéb tanúsítvány, amely egy vagy több személy árujára vagy szolgáltatására cserélhető, illetőleg egy vagy több személy esetében is alkalmazható kötelezettség csökkentésére. Utalvány esetében bevételként azt az összeget kell figyelembe venni, amely összegben (értékben) az utalvány termékre, szolgáltatásra cserélhető, illetőleg kötelezettség csökkentésére felhasználható.

Ha nem a cég alkalmazottja a kedvezményezett
Az idei évtől szigorodik az a rendelkezés, amely szerint természetbeni juttatásnak minősül az ingyenesen vagy kedvezményesen adott termék, nyújtott szolgáltatás akkor, ha az említett adóköteles bevétel juttatója a társadalombiztosítási jogszabály szerint a magánszemélynek nem a foglalkoztatója. Ha a kifizető 2008-ban – társadalombiztosítási jogszabály szerint – vele biztosítási jogviszonyban nem álló magánszemélynek termék vagy szolgáltatás formájában juttat adóköteles bevételt, és a juttatás körülményeiből megállapítható, hogy a juttatás a magánszemély valamely korábbi vagy későbbi tevékenységének, kötelezettségvállalásának vagy bármely vagyoni érték szolgáltatásának az ellenértéke, akkor az nem tekinthető természetbeni juttatásnak. Ilyen esetben a juttatással összefüggésben a magánszemélyt terheli az adókötelezettség, amelyet a jogcím szerint (például önálló tevékenység bevétele, egyéb jövedelem) kell megállapítani és teljesíteni.

Szűcs Józsefné cikke ismerteti továbbá az úthasználatra jogosító bérlet, a cégtelefon magáncélú használatának az adózási szabályait, a változatlan feltételekkel nyújtható adóköteles természetbeni juttatásokat és az adómentes juttatásokat érintő változásokat is.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.