Tervezhetőbb lesz az adózás?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Adószakértőket kérdezett az fn24.hu Matolcsy György pénzügyi stabilitási törvényjavaslatának közteherviselést érintő pontjairól és arról, vajon a tervezet mennyire teheti kiszámíthatóbbá a vállalkozásoknak az adózást.

A tervezett változásokat később csak kétharmados többséggel lehetne megváltoztatni, ezért is érdekes, tervezhetőbbé teszik-e a vállalati működést.

Egykulcsos adók

A törvénytervezet rögzíti, hogy egykulcsos legyen az szja (2013-tól). De azt már nem zárja ki, hogy az adóalapot eltérítsék (pl. szuperbruttó, félszuperbruttó). Ezzel pedig gyakorlatilag annyi „adókulcs” lehet, amennyit éppen akar az adott kormány – mondta Zara László adószakértő. Vagyis kiszámíthatóságról itt nem beszélhetünk.

Most is egy szja-kulcs van, 16 százalékos, csak éppen az adóalap a szuperbruttó, és van adójóváírás is. Jövőre adójóváírás nem lesz, de részben megmarad (a bruttó 202 ezer forint feletti bérekre) a szuperbruttó. Vagyis ha akarom, azt mondom egykulcsos, ha akarom, azt mondom, nem az. És úgy is lehet kommunikálni a tervezett változtatást, hogy ez a szabály fogja megteremteni az egykulcsos adó törvényi hátterét.

A társasági adó 2015-től lenne egykulcsos. Jelenleg az 500 milliós adóalapig 10 százalékos az adókulcs, felette 19 százalékos. A változás tehát a nagyobb cégeknek kedvezhet, s tervezhetőbbé teszi a működést.

Folytatás az fn24.hu-n, az alábbi linken.

Forrás: fn24.hu


Kapcsolódó cikkek

2024. május 2.

Svédország – kis nép, nagy teljesítmény

A svédek büszkék hazájukra és erre minden okuk megvan. Az ország versenyképes, a gazdaság nemcsak a hagyományos ágazatokban, hanem a high-tech szektorban is nagyon jó teljesítményt nyújt, a jóléti társadalom stabilitást, biztonságérzetet ad minden polgárnak. Svédország közismerten magas adózású országnak számít, a magas színvonalú jóléti szolgáltatások és biztonsági háló alapja a magas adójövedelem.