Tíz tudnivaló a 6 százalékos EHO-ról


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az új adótörvény tervezet a kamatjövedelemként meghatározott összeg után állapítaná a meg a 6 százalékos EHO fizetési kötelezettséget. 


Az egyes közteherviselési kötelezettséget előíró törvények módosításáról szóló T/11563. számú törvényjavaslat által a magánszemélyeket közvetlenül érintő pontok egyike a kamatjövedelmeket terhelő 6 százalékos EHO fizetési kötelezettség.

A bejelentés óta sok magánszemély próbálja meghatározni, hogy mely megtakarítási formákat érinti ez a kötelezettség. Tekintettel arra, hogy ennek megítélése nem a köznapi értelemben vett kamat fogalmon alapszik, hasznos lehet a kapcsolódó szabályozás rövid áttekintése.

A tervezet jelenlegi formájában a személyi jövedelemadóról szóló törvény 65. §-a által kamatjövedelemként meghatározott összeg után állapítaná a meg a 6 százalékos EHO fizetési kötelezettséget. Ilyennek minősül többek között:

  1. A hitelintézet által betét vagy fizetési számla követelés-egyenlege után jóváírt kamat összegéből a szokásos piaci árat meg nem haladó rész.
  2. A nyilvánosan forgalomba hozott és forgalmazott hitelviszonyt megtestesítő értékpapír (példáulkötvény) kamata, hozama.
  3. A nyilvánosan forgalomba hozott és forgalmazott kollektív befektetési értékpapír (például befektetési jegy) kamata, hozama.
  4. A nyilvánosan forgalomba hozott és forgalmazott hitelviszonyt megtestesítő értékpapír, kollektív befektetési értékpapír beváltásakor, visszaváltásakor, átruházásakor elért jövedelem (kivéve kollektív befektetési értékpapírnak meghatározott tőzsdéken történő átruházása).
  5. A biztosítói teljesítésből (kifizetéséből) a befizetett díjat meghaladó összeg, kivéve az adómentes és más címen adóköteles jövedelmeket.

A fentieket fontos kiegészíteni két részlettel. A gazdasági és informatikai bizottság módosító javaslatának elfogadása esetén nem lesz százalékos EHO köteles a valamely EGT-tagállam által kibocsátott hitelviszonyt megtestesítő értékpapír (államkötvény) után fizetett kamat, valamint a beváltáskor, visszaváltáskor, átruházásakor megállapított kamatjövedelem. Rossz hír azonban, hogy az eddig az osztalék kivételével adómentes hozamot biztosító nyugdíj-előtakarékossági számlán elért fenti jövedelmeket is sújtja az új teher.

Eddig csak arról volt szó, hogy hol jelenik meg az új teher. Legalább ilyen érdekes azonban, hogy milyen megtakarítási formával lehet élni, ha valaki nem kívánja a tervezett 6 százalékos EHO-t megfizetni? Ezek közül sorolok fel párat:

  1. Az úgynevezett ellenőrzött tőkepiaci ügyletből származó jövedelmek (ide tartoznak legfőképpen a tőzsdei értékpapír ügyletek, például a részvények vétele és eladása során realizált jövedelem).
  2. A korábban már kivételként említett – egyébként ellenőrzött tőkepiaci ügyletként adózó – kollektív befektetési értékpapír meghatározott tőzsdei átruházásából származó jövedelem.
  3. A tartós befektetési számlán (TBSZ) elért, egyébként a személyi jövedelemadóról szóló törvény szerint kamatjövedelemnek minősülő bevétel.
  4. A tagi kölcsönhöz kapcsolódó kamatfizetés (ez egyébként az összevont adóalap részét képező jövedelem).
  5. Az értékpapír-kölcsönzéséből származó jövedelem.

A bejegyzés szerzője Hegedűs Sándor, az RSM DTM Hungary Zrt. adóüzletág vezetője. Az RSM DTM blog az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.