Bármely adóévre vonatkozóan a transzferár dokumentáció képezi a felmerülő ellentmondások kezelésére szolgáló vállalati terv első fázisát és ez a kiinduló pontja bármely adóhatósági transzferár vizsgálatnak is. A tényállítások és a gazdasági elemzések eredményei az egész adóhatósági vizsgálatra, bármely későbbi felülvizsgálati folyamatra és amennyiben szükséges, akár a bírósági eljárásra is vonatkozhatnak.
Ezúttal a 2020-as transzferár nyilvántartás kulcsfontosságúvá válik. Hiszen most sokkal inkább elengedhetetlen, mint bármikor korábban, hogy olyan dokumentációt és belső elemzéseket készítsünk, amelyek alátámasztják a 2020-ban hozott valamennyi döntésünket, a tervezéstől a gazdasági recesszió túlélésig terjedően.
Gondoljunk csak vissza a tavalyi adóévre és arra, hogy a transzferár-ellenőrzés folyamán az adóhatóság mindent azzal kezd, hogy kéri és átnézi a vállalat transzferár-nyilvántartását. A felülvizsgálat után általában azokat a kiegészítő dokumentumokat és információkat kérik, amelyek alátámasztják a transzferár dokumentációban található tényállításokat. Az összehasonlíthatóság érdekében be kell mutatni a vállalat transzferár modelljét és vizsgálják az alkalmazott profitokat is.
Tapasztalatból tudjuk, hogy amikor 2008-ban és 2009-ben az adóhatóság ellenőrizte ezt a két évet, amit döntő mértékben meghatározott a Nagy Recesszió (pénzügyi válság), őket emlékeztetni kellett arra, hogy a pénzügyi válságnak súlyos hatása volt a különböző vállalatokra, iparágakra és országokra. Bizonyítékokat szolgáltatni, amelyek magyarázzák ezeknek a vállalatoknak azokban az években elfoglalt pozícióját, nehéz, időigényes és költséges.
Most képzeljük el a 2020-as adóév transzferár vizsgálatát. Az adóhatóság kezdeményezheti a vizsgálatot, olyan kockázatbecslésre alapozva, miszerint 2020-ban a kapcsolt tranzakciók alacsonyabb haszonnal szerepelnek, mint az előző évben. Az adóhatósági ellenőrzés, mint korábban is, a vállalat 2020-as transzferár dokumentációjának részletes felülvizsgálatával indul. A nyilvántartásnak teljességgel dokumentálnia kell a management döntéseit, amelyet a világjárvány hatásainak gazdasági kihívásaira adtak, és amelyek a vállalat iparágára, pénzforgalmára és profitjára lényeges hatással voltak. Továbbá, azt is igazolni kell, hogy a kapcsolt tranzakciókban alkalmazott profit milyen mértékben változott meg. Kötelező, hogy a dokumentáció választ adjon a „miért” kérdésre. Ezek alapján, az iparági elemzéstől kezdve egy alapos gazdasági elemzésen át a vállalatcsoport és az értéklánc elemzéséig terjedő történetet kell elmesélni.
Amikor az adóhatóság további, a gazdasági elemzésre és tényekre vonatkozó dokumentumokat és információt kér, kifejezetten hasznos bemutatni a most készülő belső dokumentumokat, akkor, amikor 2020 még tart, amelyek alátámasztják a vállalatirányítás kulcsfontosságú döntéseit és a piac viselkedését, amelyeken ezek a döntések alapultak.
Hogy hogyan tovább?
Mindannyian tudjuk, hogy 2020 nem egy normális/szokványos év és bizonyosan nem az, ami kellemes emlékeket hagy a vállalatirányító csapat tagjaiban. Nem ajánlatos arra hagyatkozni, hogy az adóhatóság sok évvel később magától emlékezni fog jelen év gazdasági problémáinak hatásaira.
Ezért fejlesszünk ki egy stratégiai tervet, a vállalat munkavállalóival és a vállalat külső transzferár tanácsadójával együtt a megfelelő szokásos piaci elemzések készítése érdekében.
Mint minden adóévben, így 2020-ban is:
- meg kell érteni 2020 specifikus tényeit a kapcsolt tranzakciókra vonatkozóan,
- értékelni kell a jelenlegi iparági és piaci magatartást,
- vizsgálni szükséges a független fél szokásos piaci tevékenységét,
- cégen belül dokumentálni kell az összes elemzést, amely alapján a vezetés meghozta a transzferárra vonatkozó döntéseit és
- megbizonyosodni arról, hogy a belső dokumentációt megosztották a külső transzferár tanácsadóval és így az beépülhetett a 2020-ra vonatkozó aktuális transzferár dokumentációba.
Mindig tartsuk szem előtt, hogy bármely évre vonatkozóan a transzferár dokumentáció elkészítése az első fontos lépés a problémák kezelésére. Szokásosan ez bármely transzferár ellenőrzés kiinduló pontja. Továbbá, a transzferár dokumentáció azt a célt szolgálja, hogy emlékeztesse az ellenőröket azokra a gazdasági eseményekre, amelyek az adott adóévben az iparágra és a vállalatra hatással voltak. A releváns tényekre (funkciók, kockázatok és eszközök), amelyek a kapcsolt tranzakciókra vonatkoznak, és azokra a gazdasági elemzésekre, amelyek azt a következtetést támasztják alá, hogy a vállalat ésszerű erőfeszítéseket tett arra, hogy meghatározza és használja a szokásos piaci árazást.
Ahogy a cserkészek mondják: készülj fel!
A cikk szerzője Orbók Ilona, a BDO Magyarország ügyvezetője, adópartner. A BDO Magyarország az Adó Online szakmai partnere.
Kapcsolódó cikkek:
Lezárási szabályok: megjelent a rendelet a részletekkel
2021. március 5.

Továbbra is megengedett az éttermi ételelvitel, nyitva lehetnek a bankok, a lottózók, a járműszervizek, s még egy sor más üzlet és szolgáltató. Maszkot csak egyéni szabadidős sporttevékenység során nem kötelező viselni közterületen.
Nem tréfa: április elsejétől megszűnik a fordított áfa a munkaerő-kölcsönzés szektorban
2021. március 5.

A munkaerő-kölcsönzés szolgáltatások túlnyomó többsége esetében megszűnik a fordított áfa április elsejétől, vagyis nem a szolgáltatás igénybevevője, hanem az ügyletet teljesítő adóalany lesz köteles megfizetni (és áthárítani) az áfát.
Lezárások: a bölcsődéket nyitva hagyják
2021. március 5.

Az egész márciusi hónapra elengedik az önkormányzati és állami tulajdonban lévő üzlethelyiséget bérlők bérleti díját, illetve az érintett szektorok a teljes hónapra megkapják majd a bértámogatást és az adókedvezményeket is. A katásoknak sem kell fizetniük márciusban.
Kata, kiva: fontos kérdések és válaszok
2021. március 5.
Mikor kell pontosan különadót fizetnie a katás vállalkozásnak? Mi számít katás bevételnek? A veszélyhelyzet adókönnyítései, költségtérítései milyen kapcsolatban vannak a kiva alapjával? Fontos kérdések és válaszok az Adó szaklapból.
Az iszlám adózás – zakát és szadaka (3.1. rész)
2021. március 5.
A Korán elveinek megfelelő adózás az önkéntes teljesítésen alapul. Alapvetően a vagyon után kell adózni, így a szociális helyzettől függ annak összege, a szegény embernek nincs adókötelezettsége. Az iszlám állam másfajta adót is bevezethet, ha az állami működéshez erre szükség van, vagy rendkívüli helyzet ezt indokolja.