Transzferár – kövesd a cserkész jelszót: készülj fel!


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Bármely adóévre vonatkozóan a transzferár dokumentáció képezi a felmerülő ellentmondások kezelésére szolgáló vállalati terv első fázisát és ez a kiinduló pontja bármely adóhatósági transzferár vizsgálatnak is. A tényállítások és a gazdasági elemzések eredményei az egész adóhatósági vizsgálatra, bármely későbbi felülvizsgálati folyamatra és amennyiben szükséges, akár a bírósági eljárásra is vonatkozhatnak.

Ezúttal a 2020-as transzferár nyilvántartás kulcsfontosságúvá válik. Hiszen most sokkal inkább elengedhetetlen, mint bármikor korábban, hogy olyan dokumentációt és belső elemzéseket készítsünk, amelyek alátámasztják a 2020-ban hozott valamennyi döntésünket, a tervezéstől a gazdasági recesszió túlélésig terjedően.

Gondoljunk csak vissza a tavalyi adóévre és arra, hogy a transzferár-ellenőrzés folyamán az adóhatóság mindent azzal kezd, hogy kéri és átnézi a vállalat transzferár-nyilvántartását. A felülvizsgálat után általában azokat a kiegészítő dokumentumokat és információkat kérik, amelyek alátámasztják a transzferár dokumentációban található tényállításokat. Az összehasonlíthatóság érdekében be kell mutatni a vállalat transzferár modelljét és vizsgálják az alkalmazott profitokat is.

Tapasztalatból tudjuk, hogy amikor 2008-ban és 2009-ben az adóhatóság ellenőrizte ezt a két évet, amit döntő mértékben meghatározott a Nagy Recesszió (pénzügyi válság), őket emlékeztetni kellett arra, hogy a pénzügyi válságnak súlyos hatása volt a különböző vállalatokra, iparágakra és országokra. Bizonyítékokat szolgáltatni, amelyek magyarázzák ezeknek a vállalatoknak azokban az években elfoglalt pozícióját, nehéz, időigényes és költséges.

Most képzeljük el a 2020-as adóév transzferár vizsgálatát. Az adóhatóság kezdeményezheti a vizsgálatot, olyan kockázatbecslésre alapozva, miszerint 2020-ban a kapcsolt tranzakciók alacsonyabb haszonnal szerepelnek, mint az előző évben. Az adóhatósági ellenőrzés, mint korábban is, a vállalat 2020-as transzferár dokumentációjának részletes felülvizsgálatával indul. A nyilvántartásnak teljességgel dokumentálnia kell a management döntéseit, amelyet a világjárvány hatásainak gazdasági kihívásaira adtak, és amelyek a vállalat iparágára, pénzforgalmára és profitjára lényeges hatással voltak. Továbbá, azt is igazolni kell, hogy a kapcsolt tranzakciókban alkalmazott profit milyen mértékben változott meg. Kötelező, hogy a dokumentáció választ adjon a „miért” kérdésre. Ezek alapján, az iparági elemzéstől kezdve egy alapos gazdasági elemzésen át a vállalatcsoport és az értéklánc elemzéséig terjedő történetet kell elmesélni.

transzferár-nyilvántartásAmikor az adóhatóság további, a gazdasági elemzésre és tényekre vonatkozó dokumentumokat és információt kér, kifejezetten hasznos bemutatni a most készülő belső dokumentumokat, akkor, amikor 2020 még tart, amelyek alátámasztják a vállalatirányítás kulcsfontosságú döntéseit és a piac viselkedését, amelyeken ezek a döntések alapultak.

Hogy hogyan tovább?

Mindannyian tudjuk, hogy 2020 nem egy normális/szokványos év és bizonyosan nem az, ami kellemes emlékeket hagy a vállalatirányító csapat tagjaiban. Nem ajánlatos arra hagyatkozni, hogy az adóhatóság sok évvel később magától emlékezni fog jelen év gazdasági problémáinak hatásaira.

Ezért fejlesszünk ki egy stratégiai tervet, a vállalat munkavállalóival és a vállalat külső transzferár tanácsadójával együtt a megfelelő szokásos piaci elemzések készítése érdekében.

Mint minden adóévben, így 2020-ban is:

  • meg kell érteni 2020 specifikus tényeit a kapcsolt tranzakciókra vonatkozóan,
  • értékelni kell a jelenlegi iparági és piaci magatartást,
  • vizsgálni szükséges a független fél szokásos piaci tevékenységét,
  • cégen belül dokumentálni kell az összes elemzést, amely alapján a vezetés meghozta a transzferárra vonatkozó döntéseit és
  • megbizonyosodni arról, hogy a belső dokumentációt megosztották a külső transzferár tanácsadóval és így az beépülhetett a 2020-ra vonatkozó aktuális transzferár dokumentációba.

Mindig tartsuk szem előtt, hogy bármely évre vonatkozóan a transzferár dokumentáció elkészítése az első fontos lépés a problémák kezelésére. Szokásosan ez bármely transzferár ellenőrzés kiinduló pontja. Továbbá, a transzferár dokumentáció azt a célt szolgálja, hogy emlékeztesse az ellenőröket azokra a gazdasági eseményekre, amelyek az adott adóévben az iparágra és a vállalatra hatással voltak. A releváns tényekre (funkciók, kockázatok és eszközök), amelyek a kapcsolt tranzakciókra vonatkoznak, és azokra a gazdasági elemzésekre, amelyek azt a következtetést támasztják alá, hogy a vállalat ésszerű erőfeszítéseket tett arra, hogy meghatározza és használja a szokásos piaci árazást.

Ahogy a cserkészek mondják: készülj fel!

BDO

A cikk szerzője Orbók Ilona, a BDO Magyarország ügyvezetője, adópartner. A BDO Magyarország az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.

2024. június 28.

Ingatlan áfa újratöltve

Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az ingatlanokkal kapcsolatos áfaszabályok, melyek ismerete nemcsak az építőipari cégeknek, illetve az ingatlant értékesítőknek, hanem az ilyen számlát befogadóknak is kulcsfontosságú. Az Áfa kalauz legfrissebb számában áttekinti az ingatlanokkal kapcsolatos áfa szabályokat.