Új időszámítás a nemzetközi adózásban?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az utóbbi években a nemzetközi adózás kérdésköre a szélesebb körű, nem szakmai közönség érdeklődését is felkeltette: nemzetközi szervezetek a legkülönbözőbb ajánlásokat fogalmazzák meg, hogy megakadályozzák az adóelkerülést és az agresszív adóoptimalizációt, miközben egyre több nagyvállalat kerül adóstratégiája miatt a figyelem középpontjába.
 


Az USA-ban 2010-ben elfogadott FATCA szabályozás új megközelítést honosított meg az adóelkerülés elleni nemzetközi küzdelemben. A csatlakozó pénzügyi intézményeknek ugyanis olyan széleskörű átvilágítási rendszert kellett felállítaniuk, amely alkalmas az amerikai kötődésű számlák kiszűrésére, és azok adatainak továbbítására. A kezdetben komoly ellenállásba ütköző keretszabály alá világszerte több mint 150.000 pénzügyi intézmény került be.

Az amerikai rendszer mintájára az Európai Unió és az OECD is létrehozta a saját információcserére vonatkozó szabályozását: az aláíró tagállamok legkésőbb 2018-tól kezdődően szolgáltatnak információkat az illetékes külföldi hatóságoknak különböző pénzügyi adatokról. A szabályozáshoz csatlakozók között olyan, hagyományosan a banktitkok fennmaradása mellett érvelő államok is szerepelnek, mint Ausztria, Svájc, Liechtenstein vagy Ciprus.

A NAV 2017-től kezdődően évente továbbítja a külföldi társhatóságok felé a hazai pénzügyi intézmények által a megelőző adóév tekintetében szolgáltatott adatokat. Emellett a magyar adóhatóság a külföldi társhatóságok felől éves szinten ugyancsak fog kapni adatokat, ideértve a magyar személyek külföldön vezetett számlájának egyenlegét, illetve bizonyos számlaforgalmi információkat.

Nemzetközi fellépés az agresszív adótervezés ellen

2012-ben indult az OECD BEPS-projekt néven ismertté várt kezdeményezése. A betűszó a „base erosion and profit shifting” kifejezés rövidítése, utalva arra a gyakorlatra, amelynek célja a nemzetközi cégcsoportok jövedelmének alacsony adókulcsú országokban történő koncentrálása.

Az elmúlt alig több mint három év során az OECD munkacsoportjai 15 különböző témakör vonatkozásában fogalmaztak meg javaslatokat, a végleges jelentések októberben kerültek nyilvánosságra. Ilyen horderejű változások esetében ez a gyorsaság szinte példa nélkülinek tekinthető, különösen igaz ez akkor, ha a javaslatok természetét és terjedelmét is vizsgáljuk: nem túlzás azt állítani, hogy a BEPS-projekt átfogó jelleggel és alapjaiban kívánja megváltoztatni a nemzetközi adózás keretrendszerét.

A javaslatok számos ponton módosítanák az OECD modellegyezményét – ez egy olyan minta, amelyre alapozva számtalan tényleges adóegyezmény, köztük a Magyarország által kötött egyezmények döntő többsége született. Változások várhatóak a transzferárazás, vagyis a kapcsolt vállalkozások által alkalmazott „elszámolóárak” területén, emellett az OECD különféle területeken fogalmazott meg iránymutatást az egyes nemzeti adójogszabályok módosítására.

A fenti javaslatok mind ugyanazt a célt szolgálják: az adókötelezettség csökkentésére irányuló jogi konstrukciók, az agresszív adótervezés visszaszorítását.

A megfogalmazott ajánlások alapvetően a szakmai közönség számára szólnak, tartalmaznak ugyanakkor közérthető, egyúttal több esetben radikális javaslatot. Ide sorolhatjuk például azt a törekvést, hogy az adótervezésre irányuló tranzakciókról maguk az adózok és/vagy azok tanácsadói kötelesek legyenek tájékoztatni az adóhatóságokat. A projekt nagy figyelmet fordít az ún. „treaty shopping” megakadályozására is, azaz annak kizárására, hogy vállalatcsoportok minimális jelenléttel bíró, postafiók-cégek használatával férjenek hozzá különböző országok kedvező adószabályaihoz, adóegyezményeihez.

ADÓklub Online 2016 – Androidos okostelefonnal

 

ADÓ szaklap online

ADÓ-kódex szaklap online

Számviteli tanácsadó szaklap online

Áfa-kalauz szaklap online – ADÓ

kérdések és válaszok

Ado.hu Prémium cikkek

Rendelje meg most >>

A fenti kezdeményezések széleskörű támogatottságot élveznek, jelentős befolyással rendelkező kormányzatok, szakmai szervezetek állnak ki mellettük. Természetesen kritikai észrevételek is megfogalmazódnak; az mindenesetre tény, hogy az összehangolt nemzetközi munka talán sosem látott mértékben irányította a figyelmet az agresszív adótervezés problematikájára. Ennek következtében számos ország már most hatályba léptetett olyan rendelkezéseket, amelyek az OECD célkitűzéseivel vannak összhangban. Hasonló lépések Magyarországon is történtek: ide sorolható például az adóelkerülés megakadályozására hivatott adózási alapelvek kiegészítése egy olyan új szabállyal, amely kifejezetten a nemzetközi adótervezés tekintetében lehet releváns („anti-hibrid szabály”).

A jogszabályi háttér szigorodása mellett a jogalkalmazás is reagál a tendenciákra. Az adóhatóság egyre kifinomultabb megállapításokat tesz, és számos olyan magyar bírósági döntés is született, amely a nemzetközi adóoptimalizációval foglalkozik. Az Európai Unió is aktív mind a jogalkotás, mind a jogalkalmazás terén: októberben a Fiat és a Starbucks által alkalmazott állítólagos adótervezési struktúráktól volt hangos a sajtó, nem sokkal később pedig a McDonald’s került hasonló okból a reflektorfénybe.

Az Európai Bizottság a napokban jelentett be egy átfogó javaslat-csomagot, amelynek célja az adóelkerülés visszaszorítása. A javaslatok értelmében a nemzetközi cégcsoportok bizonyos, adózási szempontból releváns adatait az EU tagállamok hatóságai megosztanák egymás között. A Bizottság továbbá egy teljesen új irányelv elfogadását is javasolja, amely célzottan és kifejezetten az adóelkerülés megakadályozását hivatott szolgálni.

Korai lenne kijelenteni, hogy a nemzetközi adózás világa végérvényesen átalakul, de a történések messze túlmutatnak egy ötletszerű fellángoláson. A magyar adózók számára is – legyenek magánszemélyek vagy vállalatcsoportok – megkerülhetetlen annak átgondolása, hogy külföldi érdekeltségeik, nemzetközi ügyleteik miatt kell-e kockázattal számolni ebben a gyorsan változó környezetben.

A szerző dr. Baranyi Gábor ügyvéd, adótanácsadó – Deloitte Legal Ügyvédi Iroda 


Kapcsolódó cikkek

2024. július 1.

Enyhe zsugorodás júniusban: 50 pont alá esett a júniusi BMI

A beszerzésimenedzser-index (BMI) szezonálisan kiigazított júniusi értéke: 49,4. Júniusban a válaszadók az előző hónaphoz képest mérsékelt visszaesésről számoltak be. Az elmúlt időszak mérsékelt bővülését követően ebben a hónapban fordulat következett be a feldolgozóiparban, a BMI index 50,0 pont alatt áll – közölte hétfőn a Magyar Logisztikai Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT).

2024. július 1.

Árfolyam az áfában (XXIV. rész)

A cikksorozat záró része az IOSS rendszer árfolyamkérdéseivel kapcsolatos példákat mutat be, valamint kitér arra, hogy milyen árfolyamra vonatkozó előírások irányadóak, ha az ügyletről nem számla, hanem nyugta készül.

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.