Utcabálon nyújtott hangszeres élőzenei szolgáltatás adómértéke


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az utcabálon hangszeres élőzenei szolgáltatásokat nyújtó áfaalany előadók alkalmazhatják-e az 5 százalékos kedvezményes áfamértéket abban az esetben, ha utólag bebizonyosodik, hogy a rendezvényen nem voltak ezren? Az Adó szaklap szakértője válaszolt a kérdésre.

Egy egyesület ingyenes utcabált szervez. Önkormányzati hatósági bejelentést tesz és engedélyt kér ennek megtartására, tekintettel arra, hogy a résztvevők száma az 1000 főt várhatóan meghaladhatja. Kérdésként merül fel, hogy a szervező részére az utcabálon személyesen közreműködő előadóművészként hangszeres élőzenei szolgáltatásokat nyújtó áfaalany előadók alkalmazhatják-e az 5 százalékos kedvezményes áfamértéket abban az esetben, ha utólag bebizonyosodik, hogy az utcabálon mégsem volt olyan időpont, amikor a résztvevők száma az 1000 főt meghaladta.

A zenés, táncos rendezvények működésének biztonságosabbá tételéről szóló 23/2011. (III. 8.) Korm. rendelet (a továbbiakban: 23/2011. Korm. rendelet) 1. § (1) bekezdés b) pontja szerint a 23/2011. Korm. rendelet hatálya kiterjed azokra az alkalmi vagy rendszeres zenés, táncos rendezvényekre, amelyeket az a) pontban foglaltak kivételével a szabadban tartanak, és a rendezvény időtartama alatt várhatóan lesz olyan időpont, amelyen a résztvevők létszáma az 1000 főt meghaladja.

Hirdetés


Töltse le ingyenesen „
A 2022. évi őszi adóváltozások” című 3 részes összefoglaló írást!Szerezzen első kézből, a Pénzügyminisztérium szakembereitől információt a 2023. január 1-jén életbe lépett adóváltozásokkal kapcsolatban.Regisztráljon, és azonnal érkezik az anyag első része!

Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: Áfa tv.) 82. § (2) bekezdése értelmében a 3. számú mellékletben felsorolt termékek, szolgáltatások esetében az adó mértéke az adó alapjának 5 százaléka.

Az Áfa tv. 3. számú melléklet II. rész 2./c) pontjában foglaltak szerint az előadóművész személyes közreműködésével belépődíj nélkül tartott, a 23/2011. Korm. rendelet hatálya alá nem tartozó, közösségi rendezvényeken nyújtott hangszeres élőzenei szolgáltatás 5 százalékos kedvezményes adómérték alá tartozik.

Önmagában azon tény alapján, hogy a szervező előzetesen úgy ítélte meg, hogy a 23/2011. Korm. rendeletnek megfelelően kell eljárnia és az abban meghatározott kötelezettségeknek eleget tett, az utcabált a 23/2011. Korm. rendelet hatálya alá tartozó szabadtéri rendezvénynek kell tekinteni, ezért az Áfa tv. 3. számú melléklet II. rész 2./c) pontja értelmében az előadók nem alkalmazhatják az 5 százalékos adómértéket.

Arra való utólagos hivatkozással, hogy ténylegesen nem volt olyan időpont, amikor a résztvevők száma az 1000 főt meghaladta, az utcabál visszamenőlegesen nem minősíthető a 23/2011. Korm. rendelet hatálya alá nem tartozó szabadtéri rendezvénynek, tekintettel arra, hogy a 23/2011. Korm. rendelet a saját hatályának meghatározása során nem a fenti létszám elérését, hanem annak előreláthatóságát, illetve várhatóságát szabja feltételként, vagyis a 23/2011. Korm. rendelet alkalmazása – és ezáltal az áfa mértékének megállapítása – szempontjából a tényleges résztvevői létszám nem bír relevanciával.

Hivatkozott jogszabályhelyek:

Áfa tv. 3. számú melléklet II. rész 2./c) pont


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.