Jön a Komplex Jogviszony-Nyilvántartás
Egyszerűsítheti a jogviszonyok mindennapi ügyintézését az adóhatóság vezetésével működő konzorcium uniós támogatással létrejövő fejlesztése, a Komplex Jogviszony-Nyilvántartás (KJNY) – közölte a NAV.
Kapcsolódó termékek: Adózási kiadványok, Adó Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Az utcabálon hangszeres élőzenei szolgáltatásokat nyújtó áfaalany előadók alkalmazhatják-e az 5 százalékos kedvezményes áfamértéket abban az esetben, ha utólag bebizonyosodik, hogy a rendezvényen nem voltak ezren? Az Adó szaklap szakértője válaszolt a kérdésre.
Egy egyesület ingyenes utcabált szervez. Önkormányzati hatósági bejelentést tesz és engedélyt kér ennek megtartására, tekintettel arra, hogy a résztvevők száma az 1000 főt várhatóan meghaladhatja. Kérdésként merül fel, hogy a szervező részére az utcabálon személyesen közreműködő előadóművészként hangszeres élőzenei szolgáltatásokat nyújtó áfaalany előadók alkalmazhatják-e az 5 százalékos kedvezményes áfamértéket abban az esetben, ha utólag bebizonyosodik, hogy az utcabálon mégsem volt olyan időpont, amikor a résztvevők száma az 1000 főt meghaladta.
A zenés, táncos rendezvények működésének biztonságosabbá tételéről szóló 23/2011. (III. 8.) Korm. rendelet (a továbbiakban: 23/2011. Korm. rendelet) 1. § (1) bekezdés b) pontja szerint a 23/2011. Korm. rendelet hatálya kiterjed azokra az alkalmi vagy rendszeres zenés, táncos rendezvényekre, amelyeket az a) pontban foglaltak kivételével a szabadban tartanak, és a rendezvény időtartama alatt várhatóan lesz olyan időpont, amelyen a résztvevők létszáma az 1000 főt meghaladja.
Hirdetés
Töltse le ingyenesen „A 2022. évi őszi adóváltozások” című 3 részes összefoglaló írást!Szerezzen első kézből, a Pénzügyminisztérium szakembereitől információt a 2023. január 1-jén életbe lépett adóváltozásokkal kapcsolatban.Regisztráljon, és azonnal érkezik az anyag első része! |
Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: Áfa tv.) 82. § (2) bekezdése értelmében a 3. számú mellékletben felsorolt termékek, szolgáltatások esetében az adó mértéke az adó alapjának 5 százaléka.
Az Áfa tv. 3. számú melléklet II. rész 2./c) pontjában foglaltak szerint az előadóművész személyes közreműködésével belépődíj nélkül tartott, a 23/2011. Korm. rendelet hatálya alá nem tartozó, közösségi rendezvényeken nyújtott hangszeres élőzenei szolgáltatás 5 százalékos kedvezményes adómérték alá tartozik.
Önmagában azon tény alapján, hogy a szervező előzetesen úgy ítélte meg, hogy a 23/2011. Korm. rendeletnek megfelelően kell eljárnia és az abban meghatározott kötelezettségeknek eleget tett, az utcabált a 23/2011. Korm. rendelet hatálya alá tartozó szabadtéri rendezvénynek kell tekinteni, ezért az Áfa tv. 3. számú melléklet II. rész 2./c) pontja értelmében az előadók nem alkalmazhatják az 5 százalékos adómértéket.
Arra való utólagos hivatkozással, hogy ténylegesen nem volt olyan időpont, amikor a résztvevők száma az 1000 főt meghaladta, az utcabál visszamenőlegesen nem minősíthető a 23/2011. Korm. rendelet hatálya alá nem tartozó szabadtéri rendezvénynek, tekintettel arra, hogy a 23/2011. Korm. rendelet a saját hatályának meghatározása során nem a fenti létszám elérését, hanem annak előreláthatóságát, illetve várhatóságát szabja feltételként, vagyis a 23/2011. Korm. rendelet alkalmazása – és ezáltal az áfa mértékének megállapítása – szempontjából a tényleges résztvevői létszám nem bír relevanciával.
Hivatkozott jogszabályhelyek:
– Áfa tv. 3. számú melléklet II. rész 2./c) pont
Egyszerűsítheti a jogviszonyok mindennapi ügyintézését az adóhatóság vezetésével működő konzorcium uniós támogatással létrejövő fejlesztése, a Komplex Jogviszony-Nyilvántartás (KJNY) – közölte a NAV.
Az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Air.) lehetővé teszi az adózó számára, hogy ő maga kérje az ellenőrzés megismétlését, ha álláspontja szerint az általa feltárt új tények, körülmények a korábbi ellenőrzés eredményét megváltoztatnák.
Cikkünk második részében példák segítségével tekintjük át a Katv. 20. § (3) bekezdés c) pontjában, illetve 20. § (4) bekezdés c) pontjában szereplő adóalap-korrekciós tétel alkalmazását.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!