Vágna az adókon a Joint Venture Szövetség


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Általános, 10 százalékos taóra, az innovációs járulék megszüntetésére és az IFRS egyenértékű használatára tett többek között javaslatot a Joint Venture Szövetség.


A jelenlegi struktúra egyik fontos problémája továbbra is a központosítás magas aránya, vagyis a GDP-hez viszonyítva magas az újraelosztás mértéke – áll a Joint Venture Szövetség (JVSZ) az adórendszerről készített javaslatai bevezetőjében, amelyet eljuttattak az Adó Online-hoz. A nagybefektetők érdek-képviseleti szerve úgy látja: lényeges adócsökkenés csak a kiadási oldal lefaragásával valósulhat meg.

A szövetség konkrét adómódosításokra is javaslatot tett, amelyeket eljuttatnak a törvényhozókhoz.

Alacsony társasági adót kérnek

Jelenleg sarkalatos törvény rendelkezik az egykulcsos jövedelemadóról; további lépésként 2015. január elsejével pedig ki kell, hogy terjedjen a társasági adó (Tao) mértékre is. A jelenlegi 10, illetve 19 százalékos kulcsot egy kulcs váltja fel. A JVSZ álláspontja szerint az egységes Tao kulcs mértéke versenyképességi szempontból 10 százalék, vagy ahhoz közeli mérték kell, hogy legyen.

Mindeközben a befektetők az iparűzési adót is figyelembe veszik az általános adóterhelés hatásvizsgálatánál, azzal együtt az átlagos adóterhelés 30 százalék feletti, amely kevéssé vonzó. Ezen okból is célszerű az alacsony, egységes Tao kulcs bevezetése, amellett megfontolandó az iparűzési adó eltörlése, drasztikus átalakítása (tekintettel az önkormányzatok lecsökkentett feladataira és megtörtént adósságkonszolidációjára), illetve célszerű megfontolni a kapcsolt felek Tao konszolidációját, azaz a csoport-adóztatást is.

Számvitel: legyen választható az IFRS

A szövetség javaslata szerint az is megfontolandó változtatás lehet, ha az IFRS a magyar számvitellel szemben választható opcióként jelenne meg a társaságok számára. Ez jelentősen egyszerűsítené az adminisztrációt, hiszen a nemzetközi összehasonlítás miatt számos vállalkozás mind IFRS, mind magyar számvitel szerint is készít beszámolót. Fontos ugyanakkor, hogy az adóalap-kalkulációkhoz ne kelljen magyar számvitel szerinti kimutatást készíteni, inkább a jelentősebb különbséget adó tételekhez tartozzon speciális adóalap-módosító szabályozás.

Teljes körű áfa összesítést szeretnének

Több módon is javítható a feketegazdaság elleni eszközök hatékonysága – áll a JVSZ munkaanyagában. Kiemelendő javaslat, hogy legyen teljes körű az ÁFA területen a belföldi összesítő lista, miközben uniós szinten lenne érdemes kezdeményezni az EU-s összesítő listákon a szállítói és beszerzői jelentési kötelezettség egyezését annak érdekében, hogy a kontrolladatok használhatóak legyenek.

Fontos lenne a pénzforgalom területén a banki átutalásos/bankkártyás tranzakciók esetén az illeték eltörlése, a készpénzforgalom további jelentős szigorítása mellett.

Prioritás az adóellenőrzések hatékonyságának növelése az állami szervek közötti jobb koordinációval, big data elemzési technikákkal, illetve egy egységes feketelista felállítása, amelyben egy helyen ellenőrizhető a potenciális partnerek előélete.

Mindezekkel párhuzamosan ugyanakkor fontos a megbízható vállalkozások ösztönzése, vagyis hogy az állami támogatások, közbeszerzések esetén legyen fontos kiválasztási, bírálati szempont legyen az egy főre eső adóteljesítmény.

Számvitel nagy kézikönyve csomag

A csomagban lévő kiadványok:

1. A számvitel nagy kézikönyve 2014
2. Kiskönyv az új Polgári Törvénykönyvről gazdasági szakembereknek
3. Adó határidőnapló

Most három kiadványt kap egy áráért! Bővebb információ és megrendelés itt!

K+F: megszüntetnék az innovációs járulékot

A szövetség javasolja az innovációs járulék megszüntetését, vagy legalább a minősített K+F kiadások levonhatóságának visszaállítását, melynek eltörlése jelentősen sújtotta a tényleges K+F tevékenységet végzőket. Az adminisztráció megkönnyítése érdekében továbbá a rendszeresen nagyszámú K+F projektet végzők kérhessenek egy előzetes „minősített K+F vállalkozás” címet (hasonlóan a vámban már régóta jól működő engedélyezett gazdálkodó státushoz), mely alapján számukra elkerülhető a projektek egyenkénti előzetes véleményeztetése a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala által. A Phd-vel rendelkezők foglalkoztatása után járó kedvezményt javasoljuk kiterjeszteni az MSc-vel rendelkezőkre is.

Egyéb javaslatok

Mindezek mellett a JVSZ néhány kiegészítő pontban fogalmazta meg a további szükségesnek látott módosítási javaslatokat:

  • kerüljön vissza a törvénybe az az alapelv, mely szerint ha az adóhatóság egy adóalanynál minősített egy ügyletet, akkor ne minősíthesse a tranzakció másik oldalán másképp (Art. 130 §); ezen alapelv hatályon kívül helyezése számos bizonytalanságot okoz, és rossz gyakorlatot alapít
  • kerüljön vissza a szabályozásba a reprezentációs költségek elszámolásánál az árbevételkorlát
  • legyen egységes a béren kívüli juttatások adóztatása
  • ösztönzőleg kapjanak kedvezményt a számlával igazolt zöldenergia beruházások mind természetes személyek, mind társasházak esetén.
Számviteli és gazdálkodási változások az államháztartás területén 2014

Az államháztartási területen könyvviteli szolgáltatást végzőknek – hasonlóan az elmúlt évekhez – 2014-ben is kötelező továbbképzésen kell részt venniük. Kiadványunk a 2014. évi továbbképzés nemzetgazdasági miniszter által meghatározott tematikája alapján készült.

Bővebb információk és megrendelés

 


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.