Vámtarifaszám és adókötelezettségek


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy milyen nagy jelentőséggel bír a termékek vámtarifális besorolása a társaságok kötelezettségeinek teljesítése során. Ez az egyetlen olyan harmonizált besorolási rendszer, amelyben minden létező áru megfelelő vámtarifaszámmal meghatározható és mely besorolásokat – normál körülmények között – a világban egységesen értelmeznek. A terméket az eltérő földrészeken nem megnevezésük, hanem vámtarifaszámuk (vtsz, vagy KN kód) alapján azonosítják.


A helyes vámtarifaszám besorolás elengedhetetlen

Azonban nem kell ilyen messze mennünk, ha csak a hazai kötelezettségeket vesszük alapul, akkor is egyszerűen belátható, hogy a helyes vámtarifális besorolás elengedhetetlen!

Számos területen van jelentősége annak, hogy egy termék helyesen van-e vámtarifaszám szempontjából besorolva. Hogy csak néhányat említsünk azok közül, ahol a kötelezettség alapja a tarifális besorolás, a vámtarifaszám alapján történik:

  • az Áfa törvény szerinti adómérték meghatározása;
  • a Neta – val érintett termékkör beazonosítása;
  • az EKÁER kötelezettségek teljesítése; 
  • a jövedéki termékkör behatárolása;
  • a termékdíjjal érintett termékkör meghatározása;
  • az export és import fizetési kötelezettségek szabályszerű teljesítése.

A helyes vámtarifaszám a helyes adózást alapozza meg 

A felsorolt területeket vizsgálva kijelenthető, hogy a gazdálkodók jelentős része napi szinten találkozik ezzel a kérdéssel. Egy helytelen besorolás akár egyidejűleg több adónem vagy több kötelezettség helytelen teljesítését vonja maga után. Ha nem figyelünk a termék korrekt besorolására, olyan EKAER kötelezettséget teljesítünk, amit nem is kellene, vagy olyan termék után nem fizetünk Netát, vagy termékdíjat, jövedéki adót, amely után kellett volna. A termékek besorolása, a változások követése és utólagos korrigálása gazdálkodói kötelezettség, és helytelen teljesítése pótlólagos közteher megfizetését, valamint szankciók alkalmazását eredményezheti. A fentieken túl a gazdaság fejlődésével párhuzamban az új generációs termékek megjelenésének lekövetésére folyamatosan új tarifaszámok is megjelennek a rendszerben.   

 

Ez a kockázat viszonylag egyszerűen minimalizálható, amennyiben a gazdálkodók szakember igénybevételével időszakonként felülvizsgálják a termékek esetében általuk alkalmazott vámtarifális besorolást, valamint az új termékek vonatkozásában kellő gondossággal járnak el.

Jó tudni, hogy a vámtarifaszám meghatározásában is vannak kivételek

Alapvetően nem fordulhatna elő, ugyanakkor tapasztalataink alapján az egyes országok között eltérés lehet a termékek vámtarifális besorolásában. Így például egy anyavállalat által kötelezően meghatározott központi tarifaszám nem feltétlenül helyes egy másik tagországban, valamint nem szabad egy ügylet során az üzleti partner által alkalmazott besorolást ellenőrzés nélkül elfogadni.

A vonatkozó jogszabályok kezelik az eltérő álláspontú besorolások között feszülő ellentmondások feloldásának rendjét, kivételes esetekben a helyes besorolással kapcsolatos kérdésre a NAV szakértői intézetétől kaphatunk választ. 

A fentieken túl a gazdaság és a környezet változásaival együtt járó jelenség, hogy a vámtarifaszámok mögött lévő termék meghatározások időnként változnak, így feltétlen szükséges a gazdálkodók által „megszokás” alapján alkalmazott vámtarifaszámok felülvizsgálata. 

A bejegyzés szerzője Falcsik István, az RSM Hungary Vám-, jövedéki és termékdíj tanácsadás üzletágvezetője. Az RSM Blog az Adó Online szakmai partnere. 


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.