Varga Mihály: nem lazíthatunk a költségvetésen


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A költségvetés lazítására most Magyarországnak nincs lehetősége – mondta „Az országjelentés margójára” című előadásában a Magyar Pénzügyi és Gazdasági Ellenőrök Közhasznú Egyesülete idei éves konferenciáján Varga Mihály, tárca nélküli miniszter.


Helyzetértékelésként Varga Mihály elmondta, hogy Magyarország nyolc éve van túlzott deficit eljárás alatt, azaz az államháztartási hiány hosszú időn keresztül meghaladta a kritikus szintet. Az EU országainak nagy része akkor került ilyen helyzetbe, amikor beütött a válság. Nálunk nem ez volt a helyzet – mondta Varga Mihály, aki szerint a problémát az jelenti, hogy az EU válsága kikényszerít intézkedéseket a brüsszeli intézményekből. A magyar kormánynak már 2010-ben sem volt választási lehetősége az egyensúly és a növekedés között – vélekedett.

A miniszter előadásában arról is beszélt, hogy az elmúlt két év gazdaságpolitikai döntései és a mostani európai bizottsági döntés miképp értelmezhető. „Ez a döntés bizonyosan mérföldkőnek tekinthető” – fogalmazott.

A magyar államháztartási hiánynak három lényeges oka van: az állam mérete, az állam eladósodottsága és a növekedési lehetőségek beszűkülése.”Az állam egyre több pénzt vont el, miközben a megtermelt jövedelemnek csak 37-43 százalékát kellene optimális esetben elvonnia”.

Varga Mihály kifejtette: Magyarország az előző évtized elején eladósodási pályára lépett, és a magyar államadósság uniós és térségbeli összevetésben is kiugróan magas kamatterhet ró az államháztartásra. „Évente 1200-1300 milliárd forint, azaz több mint a GDP 4 százaléka ez a kamatteher. Nem fájna a fejünk, ha olyan helyzetben lennénk, mint a térségbeli országok” – tette hozzá.

Nincs lehetőség költségvetési lazításra

„Magyarország potenciális növekedési szintje elmarad a régió országaitól, ez a fajta lemaradás tíz éve tart. A következő éveink a 0-2 százalékos növekedési tartományban telhetnek el” . A miniszter ismertette, hogy bár folyamatosan nő a munkaerőpiacra bevonható, aktív személyek száma – de míg nálunk 3,9 millió a foglalkoztatottak száma, Csehországban közel 5 millió.

„Az Állami Számvevőszéknek volt egy kitűnő anyaga az eladósodásról. Az bizonyos, hogy amikor egy ország lakossága egy másik ország devizájában adósodik el, akkor valami nagy probléma van” – fejtette ki a miniszter. „Az emberek normakövetők. Ha azt látják, hogy egy állam eladósodik, akkor ez meghatározza az ő viselkedésüket is”.

„A pénzügyi válság elkerülésére fiskális szigort vezettünk be és a fenntarthatóság irányába s tettünk lépéseket. A tartós növekedéshez meg kell tartani a fiskális szigort, az államadósság fenntarthatóságát biztosítani kell, a mikrogazdasági feltételrendszer változásait pedig csökkenteni szükséges”. Magyarország az elmúlt két évben komoly kiigazítást hajtott végre, elkerültük a veszélyzónától, de még nem értünk el a veszélymentes zónába. „Azt tudom mondani, hogy a költségvetés lazítására most Magyarországnak nincsen lehetősége” – mondta a miniszter.

Torz az adózás

Magyarországon az államigazgatás dologi kiadásai nemzetközi összevetésben magasak, itt van tere a takarékosságnak. Az adózással kapcsolatban kifejtette, hogy Magyarországon torz az adórendszer eloszlása, kiemelkedően sokan vallanak be ugyanis a minimálbér körüli jövedelmet.A foglalkoztatás területén erős alkalmazkodás történt, komoly volt a szektorok közötti átrendeződés, a részmunkaidő terjedése pedig szintén megfigyelhető. „A célzott járulékcsökkentés komoly mértékben járul hozzá a foglalkoztatás bővüléséhez” – mondta. Varga Mihály szerint a finanszírozási pozíciót tekintve van egy kedvező külső környezet, de a kormány is sokat tett a hozamok csökkenéséért.

Az IMF megállapodás nem csak rajtunk múlik

A miniszter az IMF-fel kötendő megállapodásról elmondta: Magyarország szorosan kötődik a német gazdasághoz. „Ami Németországban történik, az Magyarországot is érinti. Ha a német mozdony nem teljesít, akkor a mi kocsink is lassabbam döcög. A mai tudásunk szerint az is örömteli, ha a magyar gazdaság nem zsugorodik, hanem nő. Az év eleji CDS-felár 700 pont feletti szintről mostanra 300 pont körüli szintre csökkent. A forintárfolyam alakulása kiemelkedően fontos, mert nagy Magyarország devizakitettsége. Az első félév forinterősödése 280 milliárd forinttal csökkentette az államadósságot” – fejtette ki.

„Lehet megállapodás, de nem csak rajtunk múlik. A tegnapi döntés bizonyosan érdekes helyzetbe hozza az IMF-et” – mondta Varga Mihály, aki szerint Magyarország tudja magát finanszírozni. „Jövőre 6 milliárd eurós finanszírozási igényünk van, ami nem tekinthető magasnak. Ha azonban az elefántok lelegelik a piacot, az megnehezítheti Magyarország helyzetét. Az biztos, hogy Magyarországon nincs autógyújtogatás, nincsenek tömegek az utcán. És egy kormánynak nem lehet célja az, hogy a politikai és társadalmi feszültségeket a végtelenségig élezze” – tette hozzá a miniszter.

(forrás: Állami Számvevőszék)


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.